فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

نگاهی بر فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

110 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 در چیست؟ با خصوصیات کابلشوهای بی متال تا چه حد آشنایی دارید؟ کابلشوی بی متال یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال جریان از سیم‌ها و کابل‌های آلومینیومی به حساب می‌آید که انواع مختلفی دارد. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با کابلشوی بی متال، به بررسی تفاوت بین انواع آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

بی متال چیست؟

پیش از این که به سراغ بررسی فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 برویم، لازم است که مروری بر بی متال داشته باشیم. در حالت کلی، بی متال یک قطعه الکتریکی بسیار کاربردی بوده که به کمک 2 یا چندین ماده گوناگون با ضرایب انبساطی خطی مختلف تشکیل شده و به وسیله ابزارهای مختلف نظیر لحیم، جوش و غیره به هم دیگر متصل شده و به صورت سری در مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد این قطعه قدرتمند که بی متال نامیده شده، حفاظت از مدارها است. بی متال متشکل از دو ورق فلزی که به هم دیگر متصل شده بوده و امکان استفاده از آن در وسایل مختلفی هم‌چون کولر، یخچال، ماشین لباسشویی و… فراهم است. نکته دیگری که پیش از بررسی فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 خوب است به آن بپردازیم این است که قطعات بی متال می‌توانند تا 550 درجه فارنهایت دما را تحمل کنند.

 کابلشو بی متال چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کابلشو یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال جریان از سیم‌ها و کابل‌های آلومینیومی به حساب می‌آید. به منظور اتصال یک هادی آلومینیومی به یک شینه از جنس مس بایستی از کابلشوی بی متال بهره‌گیری شود. دلیل این که در چنین شرایطی از کابلشوی تمام مس یا تمام آلومینیومی استفاده نمی‌شود این است که در اتصال بین دو فلز غیر همنام به تدریج عمل اکسیداسیون رخ می‌دهد و به همین خاطر بهتر است که در این اتصالات از فلز همنام بهره‌گیری شود که کابلشوی بی متال این امکان را فراهم می‌سازد.

انتقال جریان صحیح در شبکه‌های توزیع اهمیت بسیار زیادی دارد و برای انجام این کار تولیدکنندگان کابلشوها و سرسیم‌های مختلفی را تولید کرده و روانه بازار می‌کنند. شایان ذکر است که کابلشوها از جمله بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای برقراری اتصال به کلید اتوماتیک و کلید فیوز به حساب آمده و می‌توان از نمونه بی متال برای سطوح دارای مقطع دایره و نیم دایره در شبکه‌های انتقال بهره برد.

مشخصات و فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در انتقال جریان الکتریکی حائز اهمیت بوده، مقاومت الکتریکی است؛ به همین خاطر هرگونه اتصال نامناسب و غیر استاندارد در مسیر اتصال می‌تواند موجب افزایش مقامت الکتریکی شود. زمانی که میزان مقاومت الکتریکی افزایش پیدا می‌کند، دمای هادی نیز افزایش پیدا کرده و خروجی و عملکرد جریان الکتریکی نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود.

برای رفع چنین مشکلی در مسیر جریان اتصال بایستی با در نظر گرفتن فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 از این محصول استفاده کرد. در حالت کلی، کابلشوهای بی متال در نمونه‌های DTL1,DTL2 قابل تولید بوده که کابلشوی بی متال DTL1 دارای انواع سایزها و نمره‌های مختلف بوده و معمولاً بدنه‌ای آلومینیومی داشته و قسمت سر آن مسی است و به کمک دستگاه پرس کابلشو به سر سیم‌ها اتصال پیدا خواهد کرد. از جمله مدل‌های این محصول می‌توان به GTL یا اتصال دوراهی سیم یا مف اشاره داشت.

کابلشو بی متال DTL2 نیز تقریباً مثل مدل‌های دیگر بوده با این تفاوت که سر کابلشو گرد است. افزون بر این، سر سیم‌های بی متال در سایزهای 16، 25، 35 و… طراحی و تولید می‌شود. در رابطه با فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 می‌توان گفت که مهم‌ترین نکته در میزان مس به کار رفته در آن‌ها است.

مقدار مس استفاده شده در مدل DTL2 بیش‌تر بوده و محل سوراخ پیچ به طور کامل از جنس مس تولید شده، در حالی که در مدل DTL1 نیمی از جنس آن از مس بوده و نیم دیگر آلومینیومی در نظر گرفته می‌شود. افزون بر این، دو محصول مذکور از نظر ظاهر نیز در بخش سری با هم دیگر تفاوت کوچکی دارند. ناگفته نماند که برای اتصال بوشینگ 20 کیلو ولت در ترانس‌ها معمولاً از کابلشو بی متال DTL2 بهره‌گیری می‌شود.

 ضرورت استفاده از کابلشوی بی متال

اکنون که با فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم به این نکته بپردازیم که ضرورت استفاده از کابلشو در چیست. زمانی که جریان هادی و کابلشو از دو جنس مختلف باشند، بایستی که از کابلشوی بی متال بهره ببریم. این کابلشوی کارآمد امکان اتصال دو فلز ناهم‌گون را با هم دیگر فراهم می‌سازد. جالب است بدانید که در فرآیند تولید کابلشوهای بی متال به منظور اتصال مفتول آلومینیوم و مس از روش جوش اصطکاکی بهره‌گیری می‌شود.

در رابطه با کابلشوهای بی متال ذکر این نکته نیز حائز اهمیت بوده که زمانی که محل اتصال و جنس هادی دارای اختلاف باشند، احتمال خوردگی و به وجود آمدن عمل اکسیداسیون افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از خوردگی و به خصوص در ایجاد و برقراری اتصال، استفاده از انواع کابلشو بی متال می‌تواند انتخابی مطلوب و ضروری باشد. ناگفته نماند که کابلشوها وظیفه ایجاد جریان مابین محل اتصال و هادی کابل را نیز بر عهده دارند.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که کابلشوی بی متال چیست و با فرق کابلشو بی متال Dtl2 و کابلشو بی متال dtl1 نیز آشنا شدیم. کابلشوی بی متال یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال جریان از سیم‌ها و کابل‌ها بوده که می‌تواند از انتقال صحیح جریان در شبکه اطمینان حاصل کند. کابلشوهای بی متال به عنوان تجهیزاتی با ایمنی بالا شناخته می‌شوند و می‌توان از انواع آن بر حسب نیاز پروژه در سیستم توزیع استفاده کرد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابلشوهای بی متال دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

110 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط