قیمت کابل برق

قیمت کابل برق و خرید سیم برق و سیم افشان

48 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید در زمان خرید سیم و کابل افشان بایستی چه مواردی را در نظر داشته باشید؟ به نظر شما فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق چه هستند؟  همان‌طور که می‌دانید، سیم و کابل برق از جمله لوازم مصرفی عمده در سیم‌کشی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند و به همین خاطر بهای تمام شده آن‌ها برای بسیاری از صنعتگران حائز اهمیت است؛ از این جهت در این راهنما به بررسی پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید درباره قیمت کابل برق و خرید سیم برق و سیم افشان بدانید!

قیمت کابل برق

نگاهی بر سیم و کابل برق

پیش از این که به بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت کابل بپردازیم، خوب است که در ابتدا نگاهی بر چیستی کابل برق داشته باشیم. همان‌طور که در ابتدای این راهنما اشاره مختصری شد، سیم و کابل‌ها از جمله مهم‌ترین تجهیزات در دنیا به حساب می‌آیند؛ زیرا اکثر وسایل مورد نیاز و مصرفی توسط انسان‌ها، وسایل الکترونیکی و برقی بوده و بایستی که برای راه‌اندازی و بهره‌گیری از آن‌ها از سیم و کابل‌های مختلف بهره ببریم. از جمله اصلی‌ترین مصارفی که می‌توان برای انواع سیم و کابل برق برشمرد، انتقال انرژی الکتریکی، صوت، تصویر، داده‌ها و اطلاعات است.

البته باید در نظر داشته باشید که سیم و کابل‌ها دو محصول مجزا هستند و از لحاظ ویژگی‌ها و مشخصات فنی از جهاتی با یک دیگر تفاوت دارند. علاوه بر این، هر یک از این تجهیزات دارای مدل‌های مختلفی بوده و به همین خاطر رنج قیمت متفاوتی نیز دارند؛ به عنوان مثال سیم و کابل‌های افشان، نیمه افشان و مفتولی را داریم که نه تنها از لحاظ مشخصات فنی بلکه از نظر قیمت نیز با هم دیگر متفاوت هستند.

فاکتورهای موثر بر قیمت کابل برق

اکنون که با چیستی سیم و کابل برق آشنایی پیدا کردید، در ادامه قصد داریم مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند بر قیمت کابل برق موثر باشند را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

مواد اولیه استفاده شده در سیم و کابل

یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که می‌تواند بر قیمت کابل برق موثر باشد، مواد اولیه به کار رفته در ساختار سیم و کابل است. احتمالاً می‌دانید که رایج‌ترین فلزاتی که به عنوان هادی در ساختار سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند، آلومینیوم و مس هستند.

آن چه که می‌تواند بر قیمت کابل برق موثر باشد، قیمت نهایی این فلزات است. شما به عنوان خریدار می‌توانید میزان تأثیرگذاری قیمت فلزات مورد بحث را از طریق نوسانات و تغییرات اعمال شده بر روی بهای تمام شدة آن‌ها مورد بررسی قرار دهید. با توجه به این مورد، افزایش یا کاهش قیمت داخلی یا جهانی فلزات مورد نظر، تأثیر مستقیم بر روی قیمت کابل برق خواهد داشت.

هزینه تولید سیم و کابل برق

مورد بعدی که بر روی قیمت کابل برق موثر بوده، هزینه و حجم مواد اولیه مصرفی در ساختار سیم و کابل است. به عنوان مثال، اگر سیم یا کابل مورد نظر دارای عایق یا روکش باشد، در چنین شرایطی با تغییرات قیمت مواد اولیه و تأثیرگذاری آن بر روی قیمت نهایی کابل برق روبه‌رو خواهید بود. ناگفته نماند که میزان مصرف مس یا آلومینیوم و همچنین عملکرد کابل مورد نظر از دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده خواهد بود.

قیمت انرژی مصرفی، هزینه مربوط به پرسنل و حمل و نقل

از دیگر فاکتورهایی که بر روی قیمت کابل برق می‌تواند موثر باشد، قیمت انرژی مصرفی بوده که در هنگام تولید سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ عمدتاً این انرژی الکتریسیته است. علاوه بر این، میزان دستمزد نیروی انسانی و حمل و نقل نیز می‌تواند از دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت سیم و کابل باشد. افزون بر این، شاخصه‌های اقتصادی نظیر نوسانات ارز، تورم، رکود و رونق اقتصادی نیز می‌توانند بر قیمت سیم و کابل تأثیر بگذارد.

نگاهی بر مصارف سیم و کابل افشان

قیمت کابل برق

اکنون که می‌دانیم چه فاکتورهایی می‌تواند بر قیمت نهایی سیم و کابل برق موثر باشد، در این قسمت از راهنما  قصد داریم به بررسی مصارف سیم و کابل افشان که یکی از رایج‌ترین انواع سیم و کابل بوده بپردازیم. در نظر گرفتن مصارف این دسته از سیم و کابل‌ها می‌تواند به شما در زمان خرید کمک کند تا بتوانید متناسب با آن چه که نیاز دارید، اقدام به ثبت سفارش کنید.

کاربرد کابل افشان در صنایع

از جمله اصلی‌ترین مصارف سیم و کابل‌های افشان در نیروگاه‌ها و صنایع گوناگون بوده؛ به عنوان مثال از این دسته کابل‌ها به وفور در صنعت خودروسازی برای اتصال الکتریکی، صنایع هواپیمایی به منظور ایجاد اتصالات داخلی هواپیما و مواردی از این دسته استفاده می‌شود. کابل‌های افشان علاوه بر کاهش میزان تداخلات سیگنالی، احتمال وقوع برق‌گرفتگی و حریق را نیز کاهش داده و مقاومت خوبی دارند.

کاربرد کابل افشان در ساختمان

از دیگر مصارف سیم و کابل‌های افشان می‌توان به امور ساختمانی اشاره داشت. این محصولات در سیستم سیم‌کشی ساختمان و در تأسیسات برقی کارایی دارند. شایان ذکر است که این مدل از سیم و کابل‌ها در سازه‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و مواردی از این دسته در مدار روشنایی و سیستم توزیع جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد کابل افشان در پمپ آب

از آن جایی که این دسته از سیم و کابل‌ها انعطاف‌پذیری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، در پمپ‌های آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های آب از فشار هیدرواستاتیکی بهره می‌برند و به همین دلیل امکان نفوذ آب به قسمت درونی کابل شناور افزایش پیدا می‌کند. در نهایت، بهره‌گیری از سیم و کابلی مثل افشان که نرمی بالا و مقاومت خوبی نیز داشته باشد، در چنین شرایطی حائز اهمیت خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با فاکتورهایی که می‌توانند بر قیمت کابل برق موثر باشند، نیم‌نگاهی بر مصارف سیم و کابل‌های افشان نیز داشتیم. سیم و کابل‌ها از جمله مهم‌ترین تجهیزات در سراسر جهان به حساب می‌آیند که از انواع مختلف آن‌ها در صنایع گوناگون بهره‌گیری می‌شود. سیم و کابل‌های افشان نمونه‌ای از متداول‌ترین و پُرمصرف‌ترین سیم و کابل‌های موجود در بازار شناخته شده که انعطاف‌پذیری بالایی دارند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل افشان دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های افشان و قیمت آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

48 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط