هواکش حمامی

هواکش حمامی؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

71 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

به نظر شما وجود هواکش حمامی چقدر ضرورت دارد؟ وجود هواکش در حمام یکی از الزامی‌ترین اموری بوده که بایستی در هر خانه‌ای صورت بگیرد. هواکش باعث می‌شود تا از رطوبت شدید موجود در حمام کاسته شده و از ایجاد نم و رشد قارچ در این محیط جلوگیری به عمل آید. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی ضرورت وجود هواکش در حمام است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه تکه کابل باشید.

هر آنچه که باید درباره هواکش حمامی بدانید!

هواکش حمامی

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در حمام و سرویس بهداشتی رخ می‌دهد، رشد انواع قارچ و کپک در این محیط است. از آن جایی که در چنین محیط‌هایی امکان هواگیری مناسب وجود نداشته، بستری مناسب برای رشد چنین مواردی هستند. هواکش نوعی تجهیز بوده که با استفاده از آن می‌توان هوای موجود در یک محیط را تهویه کرد. این تجهیزات هم در محیط‌های خانگی و هم در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آن جایی که هر یک از اماکن خانگی و صنعتی درجه رطوبت مشخصی دارند، به تبع به هواکشی متناسب با نوع محیط نیاز پیدا خواهیم کرد و به همین خاطر هواکش‌ها در انواع مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند. هواکش حمامی در دستة هواکش‌های خانگی قرار گرفته که می‌توان از آن برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز بهره برد.

چنان‌چه حمام داخل خانه باشد، بایستی برای از بین بردن بوی بد و ایجاد تهویه مطبوع از یک فن مناسب استفاده گردد. در زمان تهیه هواکش‌های حمامی بایستی که انتخاب بر اساس فضایی باشد که قصد دارید هوای آن را تهویه کنید.

هواکش حمامی؛ فلزی یا پلاستیکی؟

آن چه که باعث ایجاد تفاوت بین این دو هواکش می‌شود مربوط به نوع کاربرد و همچنین نوع صدا است. هر دو هواکش‌های فلزی و پلاستیکی قادر به انجام عمل تهویه هستند، با این تفاوت که هواکش‌های فلزی عمدتاً برای اماکن بزرگ کارایی داشته و سر و صدای آن‌ها و به تبع قدرت مکشی که دارند نیز بیش‌تر است.

در مقابل، هواکش پلاستیکی را داریم که برای فضاهای کوچک‌تر مورد استفاده قرار گرفته و سر و صدای کم‌تری داشته و برای منازل و ادارات بیش‌ترین کارایی را دارند. با توجه به این تعاریف، بهتر است که برای تهیه هواکش مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی به سراغ مدل پلاستیکی بروید.

مزایای استفاده از هواکش حمامی

بهره‌گیری از هواکش حمامی مزیت‌های مختلفی را به همراه دارد که در ادامه با دو مورد از مهم‌ترینِ آن‌ها آشنا خواهیم شد:

حفظ سلامتی

وجود هواکش و تهویه مطبوع می‌تواند در سلامت افراد حاضر در منزل تأثیر مثبت داشته باشد. در واقع، فیلتراسیونی که در طول تهویه مطبوع رخ می‌دهد می‌تواند حجم زیادی از گرد و غبار سمی، زباله‌ها و گرد و خاک‌ها را که موجب ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی می‌شوند، مهار کند. افزون بر این، کاهش میزان رطوبت می‌تواند از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز جلوگیری به عمل آورد. به طور معمول باکتری‌ها در یک فضای مرطوب به راحتی تولید مثل می‌کنند؛ به همین خاطر نصب هواکش حمامی می‌تواند از تجمع رطوبت و باکتری در منزل ممانعت کند.

کاهش رطوبت

وجود هواکش در ساختمان باعث می‌شود سطح رطوبت به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند و در چنین شرایطی وسایل و تجهیزات موجود در ساختمان عمر مفید طولانی‌تری خواهند داشت؛ چرا که از آسیب‌های ناشی از کپک به دور خواهند ماند. اگر کابینت در آشپزخانه منزل شما از جنس ام دی اف بوده، رطوبت می‌تواند یک تهدید بزرگ برای خراب شدن آن باشد؛ لذا بهتر است که از انواع هواکش خانگی در منزل بهره ببرید.

انواع هواکش خانگی

هواکش حمامی

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، بهتر است که از انواع مختلف هواکش خانگی در منزل استفاده شود. اما سوال این‌جاست که هواکش‌های خانگی و هواکش حمامی در چند مدل در بازار موجود است؟

هواکش پروانه‌ای

این مدل از هواکش‌ها ساختار بسیار ساده‌ای داشته و معمولاً در فرایند تولید آن‌ها 3 الی 6 عدد پره در نظر گرفته خواهد شد. اصلی‌ترین متریال تولیدکنندة این مدل از هواکش‌ها پلاستیک یا فلز بوده و به منظور سر هم کردن محصول مورد بحث، پره‌ها را درون یک قاب خارجی قرار خواهند داد و بعد آن‌ها را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به الکتروموتور متصل خواهند کرد.

هواکش لوله محوری

در فرایند تولید این مدل از هواکش‌ها به جای استفاده از قاب خارجی از یک لوله استوانه‌ای به منظور تولید هواکش بهره‌گیری شده و پروانه‌ها و الکتروموتورها درون این محفظه تعبیه خواهند شد. از آن جایی که این مدل از هواکش‌ها طراحی ویژه و خاصی دارند، قدرت آن‌ها در مقایسه با هواکش‌های پروانه‌ای بیش‌تر است و به تبع با قیمت بالاتری هم به فروش خواهند رسید.

هواکش پره محوری

نوع دیگری از هواکش حمامی یا خانگی، هواکش پره محوری بوده که شباهت زیادی به هواکش‌های لوله محوری دارد. در این دو مدل هواکش شاهد یک تفاوت بزرگ هستیم؛ این که در مدل پره محوری یک سری پره دیگر افزوده شده و در مجموع تعداد پره‌های این مدل در مقایسه با سایر مدل‌ها بیش‌تر است. ویژگی‌های مذکور سبب شده که هواکش‌های پره محوری در مقایسه با نوع قبلی قیمت بالاتری داشته باشند.

مهم‌ترین نکات خرید هواکش حمامی

  • اندازه هواکش: اندازه هواکش مورد نظر بایستی متناسب با دریچه باشد؛
  • جنس بدنه: هواکش‌ها در انواع جنس‌های فلزی و پلاستیکی در بازار موجود هستند که جنس آن‌ها در دوام و طول عمر محصول موثر است؛
  • توان هواکش: توان بر حسب وات بیان شده و نشان‌گر این بوده که هواکش مورد نظر با چه قدرتی کار می‌کند؛
  • جنس و شکل پره: شکل پره‌ها بر میزان راندمان هوا موثر خواهد بود؛
  • میزان سر و صدا: برای بررسی سر و صدا می‌توانید محصول را پیش از خرید یک بار روشن کرده و از میزان سر و صدای آن اطمینان حاصل کنید؛
  • توجه به ویژگی‌های ظاهری، مصرف انرژي، دمپر و قیمت هواکش نیز حائز اهمیت هستند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با هواکش حمامی به بررسی انواع و مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید این محصول در نظر بگیرید پرداختیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را راجع به هواکش‌های خانگی و مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل بنویسید.

71 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط