هیتر پرورش قارچ

هیتر پرورش قارچ یا دیگ بخار؛ بررسی بهترین سیستم گرمایشی سالن پرورش قارچ

80 بازدید آموزش در صنعت برق

به نظر شما بهترین سیستم گرمایشی برای سالن پرورش قارچ چیست؟ آیا می‌دانید هیتر پرورش قارچ چه تفاوتی با دیگ بخار دارد؟ پرورش قارچ یکی از پُر رونق‌ترین کسب‌وکارها در حوزه کشاورزی است؛ به طوری که امروزه کارآفرینان مختلف اقدام به پرورش قارچ خوراکی کرده و برای انجام درست فرایند پرورش قارچ از تجهیزات مختلفی نظیر سیستم گرمایشی بهره می‌برند.

هر آنچه که باید درباره هیتر پرورش قارچ و تفاوت آن با دیگ بخار بدانید!

هیتر پرورش قارچ

در سالن‌های پرورش قارچ از تجهیزات گوناگونی برای ایجاد شرایطی مناسب برای رشد قارچ بهره‌گیری می‌شود. از جمله اصلی‌ترین تجهیزاتی که در این سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، هواکش، رطوبت‌ساز و مابقی ابزارهای رطوبت‌سنج و دماسنج اشاره داشت. سیستم‌های گرمایشی که در این سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان به بخاری‌های برقی و گازی، سیستم‌های گرمایشی تابشی و دیگ بخار اشاره داشت.

در میان سیستم‌های گرمایشی مختلف، هیتر پرورش قارچ و دیگ بخار بیش‌ترین کارایی را دارند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارا هستند. برای این که بتوان به بیش‌ترین میزان بهره‌وری در پرورش قارچ‌ها رسید، بایستی به دو فاکتور اصلی دما و رطوبت بیش‌ترین دقت را داشت. هر چقدر پرورش‌دهندة قارچ بتواند دو عامل مذکور را بهتر مدیریت کند، قارچ‌هایی که کشت می‌شوند کیفیت بهتری خواهند داشت.

نگاهی بر هیتر پرورش قارچ

هیترهایی که در سالن پرورش قارچ به کار گرفته شده تحت عنوان کوره هوای گرم نیز شناخته می‌شوند. این کوره‌ها به علت ایجاد حرارت پاک و راندمان بالا در مقایسه با سایر بخاری‌ها کارایی بیش‌تری دارند. هیترهای مذکور که تحت عنوان هیتر طرح اسپانیایی نیز شهرت داشته گرما را به صورت غیرمستقیم در محیط پخش کرده و گرمایی که از آن‌ها حاصل می‌شود فاقد هرگونه دود و گاز سمی و آلاینده‌های خطرناک است.

از دیگر نکاتی که بایستی در رابطه با این هیترها به آن اشاره داشته باشیم این است که تجهیزات گرمایشی مذکور در انواع مختلف گازسوز، گازوئیلی و دوگانه‌سوز طراحی و عرضه شده و راندمان حرارتی و ضریب اطمینان آن‌ها نیز بسیار مطلوب و بالا است.

نگاهی بر دیگ بخار در سالن پرورش قارچ

در مقابل هیتر پرورش قارچ، دیگ بخار را داریم که نوعی مخزن سربسته بوده و آب درون آن به واسطه حرارت حاصل از سوخت مصرفی داغ و در نهایت بخار خواهد شد. بخار آبی که ایجاد شده فشار بسیار بالایی داشته و به کمک لوله‌کشی به قسمت‌های مختلف سالن انتقال پیدا خواهد کرد. از آن جایی که قارچ در شرایطی که میزان رطوبت بالا باشد رشد خواهد کرد، بهره‌گیری از دیگ بخار برای تأمین دما و رطوبت می‌تواند گزینة بسیار خوبی باشد.

بررسی مزایا و معایب هیتر پرورش قارچ

هیتر پرورش قارچ

اکنون که می‌دانیم هیتر پرورش قارچ چیست، در ادامه خوب است که نگاهی بر مزایا و معایب این محصول نیز داشته باشیم:

گرمایش پاک

گرمایی که از این دستگاه انتشار یافته هیچ‌گونه دود یا گاز خفه‌کننده‌ای مثل مونواکسید کربن نخواهد داشت.

نصب ساده و جابه‌جایی راحت

این محصول برای این که بتواند گرمای مورد نیاز سالن قارچ را تأمین کند، بایستی به برق و سوخت مصرفی متصل شود. ناگفته نماند که دستگاه‌های مذکور قابلیت اتصال به ترموستات را نیز داشته و امکان تنظیم آن‌ها به صورت اتوماتیک نیز فراهم است.

ایمنی بالا

در مدل‌های مرغوب این دستگاه چندین لایه مختلف امنیتی به منظور جلوگیری از ایجاد خطراتی نظیر آتش‌سوزی و انفجار در نظر گرفته خواهد شد. در حقیقت، هیتر پرورش قارچ از لحاظ آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و انفجار ایمن شده‌اند و احتمال بروز چنین اتفاقات ناگواری در آن‌ها بسیار پایین است.

راندمان حرارتی بالا

حرارتی که توسط هیترها تولید شده به صورت غیرمستقیم به قسمت‌های مختلف سالن پرورش قارچ منتقل خواهد شد؛ از این رو طبیعی بوده که هیترها مقداری پرتی انرژی داشته باشند. اما با این حال، هیترها تا 85 درصد بازدهی حرارتی دارند.

سرعت گرمایش بالا

در طراحی کوره‌های هوای گرم یا همان هیترها با در نظر گرفتن ظرفیت دستگاه از چند فن استفاده خواهد شد. فن‌ها با سرعت بالا هوای گرم را به عمق سالن پرورش قارچ منتقل خواهند کرد؛ از این جهت در زمان افت ناگهانی هوا می‌توان در بازه زمانی کوتاه مدت گرمای سالن را به یک حد ایده‌آل رساند.

قدرت گرمایشی بالا

این تجهیزات قدرت بالایی در گرمایش سالن‌های پرورش قارچ دارند؛ به این صورت که می‌توانند در شب‌های سرد زمستانی که دمای هوا افت شدیدی پیدا کرده، موجب گرمایش سالن شوند. البته باید در نظر داشته باشید که ظرفیت هیتر پرورش قارچ بایستی با فضای داخلی سالن هم‌خوانی داشته باشد.

سرویس و نگهداری راحت

هیترهای پرورش قارچ در صورت خرابی با هزینه پایین و در زمان کوتاه و بدون دردسر سرویس خواهند شد. افزون بر این، میزان استهلاک تجهیزات مذکور پایین بوده و دستگاه شما به ندرت نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد.

معایب هیترهای پرورش قارچ

در کنار مزایایی که برای این تجهیزات برشمردیم، هیترهای پرورش قارچ می‌توانند یکسری معایب نیز داشته باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • این دستگاه فقط گرما تولید کرده و بایستی برای تأمین رطوبت سالن از یک دستگاه جداگانة رطوبت‌ساز بهره ببرید؛
  • فن‌هایی که در هیترها تعبیه شده می‌توانند موجب افزایش گرد و غبار درون سالن شوند. افزون بر این، فن در این دستگاه با سر و صدا کار خواهد کرد؛
  • هوای گرم منتشر شده توسط این دستگاه می‌تواند تا حد محدودی از رطوبت سالن کم کند؛ به ویژه اگر هیتر به تنهایی روشن باشد. به منظور جبران این کمبود رطوبت بایستی از دستگاه مه پاش بهره برد؛

در کل، اگر نمی‌دانید که هیتر بهتر است یا دیگ بخار، توصیه ما این است که هر دو دستگاه را مورد بررسی قرار داده و متناسب با بودجه، نوع سالن و ظرفیت آن و همچنین خصوصیاتی که این محصولات دارند اقدام به خرید کنید.

سخن پایانی

در این راهنما اطلاعاتی پیرامون هیتر پرورش قارچ خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با هیترها و دیگ‌های بخار به عنوان سیستم گرمایشی سالن‌های پرورش قارچ دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را راجع به سیستم‌های گرمایشی مورد استفاده در سالن‌های پرورش قارچ در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

80 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط