کابل آ یو ایکس

کابل آ یو ایکس؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

42 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید کابل آ یو ایکس چیست و چه مصارفی دارد؟ تا کنون از کابل آیو‌ایکس استفاده کرده‌اید؟ کم‌تر کسی پیدا می‌شود که کابل AUX را نشانسد! این کابل نوعی انتقال‌دهنده صدا از موبایل یا هر دستگاه دیگری به یک دستگاه پخش‌کننده است. در این راهنما علاوه بر آشنایی با چیستی این کابل، به بررسی مصارف و انواع آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل آ یو ایکس بدانید!

کابل آ یو ایکس

معرفی کابل AUX

AUX فرم مخفف واژه Auxiliary بوده که به معنای «کمکی» است. این کابل به گونه‌ای طراحی شده که در دو بخش انتها و ابتدای خود مجهز به یک جک 3.5 میلی‌متری بوده که یکی از جک‌های مذکور به موبایل یا تبلت و بخش دیگر آن به باند تلویزیون، اسپیکر، ماشین، کامپیوتر و غیره متصل می‌شود. از کابل مذکور به منظور پخش صدا در بلندگوها و اسپیکرها می‌توان بهره برد؛

به این معنا که شما با استفاده از این کابل می‌توانید در هر زمانی که اراده کنید آن چه که در گوشی یا تبلت‌تان است را با اسپیکر یا باند و هر نوع دستگاه پخش‌کنندة دیگری که مجهز به درگاه 3.5 میلی‌متری باشد متصل کرده و از موسیقی مورد علاقه خود با صدای بلند لذت ببرید.

انواع کابل آ یو ایکس

این مدل از کابل‌ها هم‌چون سایر کابل‌های دیگر در انواع مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم این محصولات را دسته‌بندی کنیم، چهار مدل زیر را خواهیم داشت:

کابل آ یو ایکس گرد یا معمولی

این محصول رایج‌ترین نوع کابل‌های آی یو ایکس به حساب آمده که همة ما حداقل یک بار آن را دیده‌ایم. این مدل از کابل‌ها مدل خاصی نداشته و معمولاً جنس رویه سیم‌ آن‌ها از پلاستیک تولید می‌شود. همچنین، این مدل از کابل‌ها قیمت پایین‌تری در مقایسه با سایر کابل‌های آی یو ایکس دارند. از دیگر ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به این مورد اشاره داشت که همیشه در دسترس بوده و کیفیت آن‌ها نیز معمولی است.

کابل AUX تخت

کابل مذکور دارای ساختاری تخت بوده و وزن آن در مقایسه با سایر کابل‌های مشابه کم‌تر است. از لحاظ ایمنی و طول عمر نیز این کابل‌ها عملکرد خوبی را ارائه می‌کنند. از آن‌جایی که ساختار این کابل‌ها تخت بوده، با خرید آن‌ها از شر گره خوردن کابل خلاص خواهید شد. همچنین، جمع کردن این کابل و قرار دادن آن در جیب بسیار ساده بوده و حمل و نقل آن نیز آسان است.

کابل AUX فنری

این مدل کابل آ یو ایکس ساختاری مشابه با ساختار سیم تلفن منزل دارد. این کابل از نوع فنری بوده و به همین خاطر ظاهر آن از اندازة عادی که داشته کمی کوچک‎‌تر به نظر رسیده و حمل کردن آن نیز در مقایسه با سایر کابل‌های آی یو ایکس ساده‌تر است. البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که این مدل از کابل‌های آی یو ایکس قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارند.

کابل AUX کنفی

نمونه‌ای از کابل آ یو ایکس با روکش بسیار مقاوم بوده که با روکشی بسیار مقاوم وارد بازار می‌شود. طول عمر این مدل از کابل‌ها بسیار بالا بوده و به دلیل جنس سفت و محکمی که داشته، کم‌تر گره می‌خورند و همین موضوع سبب می‌شود تا سیم‌های موجود در کابل قطع نشده و کاربران بتوانند برای مدت طولانی از این محصول برای گوش دادن به موسیقی با صدای بلند استفاده نمایند.

کاربرد کابل آ یو ایکس

کابل آ یو ایکس

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های آی یو ایکس نوعی کابل کمکی و انتقال‌دهنده به حساب می‌آیند که وظیفه اصلی آن‌ها منتقل کردن سیگنال‌های صوتی از دستگاه پخش‌کننده به اسپیکر است. در ادامه به بررسی مصارف این نوع کابل خواهیم پرداخت:

منتقل کردن سیگنال‌های صوتی از موبایل و تبلت

همان‌طور که می‌دانید گوشی‌ها و تبلت‌ها از جمله محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین دستگاه‌ها برای دانلود موسیقی و شنیدن آن‌ها به حساب می‌آیند؛ به همین خاطر اکثر افراد در دستگاه‌های خود یک پلی‌لیست جامع و مورد علاقة خود را دارند. با استفاده از کابل آ یو ایکس می‌توان ترانه‌های مورد علاقه را با صدایی شیواتر و رساتر در اسپیکر گوش داد.

استفاده در تلویزیون و سینمای خانگی

تلویزیون‌ها نیز نوعی دستگاه پخش‌کننده محسوب می‌شوند. کاربران می‌توانند کلیه فایل‌های صوتی موجود در تبلت یا تلفن همراه خود را با کمک کابل‌های آی یو ایکس به سینمای خانگی انتقال داده و در تلویزیون به این فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

استفاده در لپ تاپ

تقریباً تمامی لپ تاپ‌هایی که در بازار موجود بوده، مجهز به اسپیکر هستند اما اسپیکری که برای لپ تاپ‌ها در نظر گرفته می‌شود چندان قدرتمند نیست؛ از این رو اگر شما قصد داشته باشید در لپ تاپ خود موزیک گوش داده یا این که فیلم ببینید، برای این که صدا به خوبی به گوشتان برسد بایستی که از یک اسپیکر استفاده کنید. برای استفاده از اسپیکر در چنین شرایطی می‌توانید از یک کابل آ یو ایکس بهره ببرید.

استفاده در ویدیو پروژکتور

ویدیو پروژکتورها نوع دیگری از سینمای خانگی به حساب می‌آیند که می‌توان با کمک آن‌ها در هر مکانی اقدام به تماشای فیلم و ویدیوهای مختلف کرد. برای این که صدای فیلم به خوبی به گوش‌تان برسد، قطعاً به یک اسپیکر نیاز خواهید داشت که در این مورد نیز می‌توانید از کابل‌های آی یو ایکس بهره ببرید.

طول کابل‌های آ یو ایکس

در حالت کلی اندازه استاندارد این کابل‌ها یک تا یک و نیم متر در نظر گرفته می‌شود. البته ناگفته نماند که برخی از شرکت‌های تولیدکننده کابل‌های آی یو ایکس این محصولات را با طول شش متر هم به بازار عرضه می‌کنند. توجه کنید که طول کابل میکروفون و باند ارتباط مستقیمی با دوام و ماندگاری آن دارد؛ به این معنا که هر اندازه طول آن بیش‌تر شود، مقاومت آن برای انتقال جریان افزایش پیدا کرده و حرکت سیگنال‌ها کُند خواهد شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل آ یو ایکس به بررسی انواع مختلف این محصول و مصارفی که داشته پرداختیم. شما چه ویژگی‌های دیگری در مورد کابل‌های آی یو ایکس می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های آی یو ایکس و کارایی که داشته در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

42 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط