عملکرد میکروفون

عملکرد میکروفون؛ اهمیت و کاربرد آن

107 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

در واقع، میکروفون یک دستگاه الکترونیکی نسبتا کوچک است که از طریق تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی، صدا را ضبط کرده و برای پخش، به سمت بلندگوها ارسال می‌کند. اطلاع از چگونگی و نحوه عملکرد میکروفون کمک زیادی به فهم ساختار و کارایی این دستگاه کرده و در صورت ایجاد خرابی جزئی، امکان تعمیر و تصحیح خطا مورد نظر را به شما می‌دهد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد میکروفون پرداخته و کاربرد میکروفون را بیان کنیم.

میکروفون و کاربرد آن

نمونه‌ای از میکروفون
نمونه‌ای از میکروفون

به بیان عامیانه و ساده، میکروفون وسیله‌ای و دستگاهی برای دریافت و ایجاد امکان پخش صدا به صورت بلند و رسا برای مخاطب مربوطه در آن واحد است. در واقع، میکروفون یک دستگاه الکترونیکی نسبتا کوچک است که از طریق تبدیل امواج صوتی به امواج و سیگنال‌های الکتریکی، صدا را ضبط کرده و امکان پخش آن را برای انواع بلندگوها و صدابرداران فراهم می‌آورد.

در حالت کلی، میکروفون‌ها به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند. میکروفون‌های آنالوگ سیگنال الکتریکی را به صورت آنالوگ ذخیره کرده و میکروفون‌های دیجیتال سیگنال الکتریکی را به صورت دیجیتال ذخیره می‌کنند. میکروفون‌های دیجیتال به دلیل امکان بالابردن کیفیت صدا و حذف نویز و اعوجاج‌های احتمالی در سیگنال‌های الکتریکی، کاربرد بیش‌تری داشته و بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میکروفون‌های برخی از تجهیزات، مانند تلفن‌های همراه، میکروفون‌هایی با حساسیت بسیار بالا هستند که توانایی ضبط صدای بسیار کمی را داشته اما ار کیفیت مناسب و مطلوبی برخوردار هستند. میکروفون‌های دیگر، مانند میکروفون‌های استودیویی، توانایی ضبط صدای بلند را دارند و برای ضبط موسیقی باکیفیت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت موسیقی، میکروفون به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وسایل در ضبط موسیقی و آهنگ کاربرد داشه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به عنوان یک حسگر صوتی عمل کرده و دقت بسیار بالایی در شناسایی انواع صداها دارد.

همان‌طور که گفته شد، میکروفون کاربرد بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کاربرد و استفاده در دوربین‌های ویدئویی، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، کامپیوترها، کنفرانس‌های تلویزیونی، کنسرت‌ها، استودیوهای ضبط و … اشاره کرد. این دستگاه کاربردی قابلیت‌های زیادی داشته و روز به روز بر کیفیت و موارد استفاده آن افزوده می‌شود.

عملکرد میکروفون

نحوه عملکرد میکروفون‌ها
نحوه عملکرد میکروفون‌ها

همان‌طور که گفته شد، میکروفون یکی از پرکاربردترین وسایل امروزی است که اختلال و یا عدم استفاده از آن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای انسان به وجود آورد. اطلاع از چگونگی و نحوه عملکرد میکروفون‌ها کمک بسیار زیادی به فهم ساختار و کارایی این دستگاه کاربردی کرده و در صورت ایجاد خرابی جزئی، امکان تعمیر و تصحیح خطا مورد نظر را به شما می‌دهد.

در واقع، وظیفه اصلی میکروفون تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی و ثبت و ضبط آن‌ها است. زمانی که یک موج صوتی به میکروفون وارد می‌شود، صفحه نمایش موجود در میکروفون تحریک شده و در نتیجه، یک سیگنال الکتریکی در میکروفون تولید می‌شود. این سیگنال الکتریکی به صورت آنالوگ و یا دیجیتالی ذخیره شده و امکان پخش برای مخاطب مورد نظر را فراهم می‌آورد.

به صورت کلی، عملکرد میکروفون‌ها در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، تغییرات فشار هوا توسط دیافراگم شناسایی شده و امکان ثبت امواج صوتی را فراهم می‌آرود. در واقع، دیافراگم یک صفحه نازک است که به طور مستقیم با فشار هوا در تماس بوده و هنگامی که فشار هوا تغییر می‌کند،

دیافراگم نیز حرکت کرده و این حرکت به وسیله یک الکترود به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود. در مرحله دوم، سیگنال‌های الکتریکی دریافت شده توسط دیافراگم و الکترود مربوطه، به دستگاه ازمایشگر صوتی منتقل می‌شوند. این دستگاه قادر است سیگنال الکتریکی را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات صوتی را به شکلی قابل فهم برای انسان در اختیار او قرار دهد.

در حالت کلی، عملکرد انواع میکروفون‌ها بسیار مهم است زیرا تعیین‌کننده کیفیت صدا ضبط شده بوده و تاثیر بسیار زیادی در صدای پخش‌شده دارد. یک میکروفون با کیفیت بالا، صدای واقعی را با دقت بسیار بالایی شناسایی کرده و به تولید صدای با کیفیت بالا کمک می‌کند. همچنین، میکروفون باید قابلیت جداسازی صداهای مختلف را داشته باشد تا بتواند صدای دقیقی را به طور مستقیم و بدون تغییرات اضافی به دستگاه ازمایشگر صوتی منتقل کرده و به دست مخاطب برساند.

در نهایت می‌توان گفت، میکروفون‌ها به دلیل عملکرد منحصربه‌فردی که دارند، نفش بسیار زیادی در ضبط صدا ایفا کرده و بسیار مهم هستند. انواع میکروفون‌ها با قابلیت تعیین کیفیت صدای ضبط شده و قابلیت حذف نویز و اعوجاج‌ها، موجب افزایش کیفیت ضبط صدا شده و صدا باکیفیت‌تری را برای مخاطب فراهم می‌کنند. این دستگاه الکترونیکی برای مصارف تجاری و شخصی بسیار مفید بوده و از آن در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

یکی از دستگاه‌هایی که امروزه از کاربرد ویژه و زیادی بهره‌مند شده است، میکروفون است. این دستگاه کاربردی با تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی، امکان ضبط و استفاده از صدا را فراهم آورده است. عملکرد میکروفون بدین‌گونه است که با استفاده از یک دیافراگم و الکترود صدا و امواج صدا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و با استفاده از دستگاه آزمایشگر صوتی، اطلاعات دریافتی را تجزیه، تحلیل و ضبط می‌کند.

میکروفون کاربرد بسیار زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده در دوربین‌های ویدئویی، تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی، کامپیوترها، کنفرانس‌های تلویزیونی، کنسرت‌ها، استودیوهای ضبط و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی عملکرد میکروفون پرداخته و کاربرد میکروفون را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

107 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط