عملکرد دستگاه جوش روغنی

عملکرد دستگاه جوش روغنی؛ دستگاه جوش همه کاره

722 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

دستگاه جوش روغنی با استفاده از یک الکترود و یک روغن خاص به عنوان ماده جوشکاری، قطعات فلزی را به یکدیگر متصل کرده و آن‌ها را جوش می‌دهد. عملکرد اصلی این دستگاه بر مبنای سه قسمت منبع تغذیه، الکترود و روغن مخصوص جوشکاری جوش روغنی بوده و باعث اتصال کامل و صحیح دو یا چند قطعه لزی به یکدیگر می‌شوند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد دستگاه جوش روغنی پرداخته و کاربرد این دستگاه را بیان کنیم.

دستگاه جوش روغنی

دستگاه جوش روغنی
دستگاه جوش روغنی

پیش از آنکه به بررسی عملکرد دستگاه جوش روغن بپردازیم، ابتدا بهتر است به بررسی ماهیت دستگاه جوش روغنی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. دستگاه جوش روغنی یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین انواع دستگاه های جوشکاری است که به عنوان یکی از ابزارهای مهم در صنعت ساخت و ساز، خودروسازی، تولید قطعات یدکی و مواد فلزی و … کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه کاربردی دارای قابلیت جوشکاری انواع مواد فلزی با ضخامت‌های مختلف است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا از این دستگاه در انواع موارد مورد نیاز خود بهره برده و نیاز خود را برطرف سازد.

در واقع، دستگاه جوش روغنی یک نوع دستگاه جوشکاری الکتریکی است که از روش جوشکاری با استفاده از روغن برای اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می‌کند. این دستگاه شامل یک مبدل جریان الکتریکی، یک ترانسفورماتور و یک سیستم خنک‌کننده نیز  می‌باشد که به الکترود و روغن مخصوص جوش روغنی کمک می‌کنند تا جوش باکیفیت‌تری اعمال شود. این دستگاه دارای قابلیت جوشکاری انواع فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، مس و … بوده و بسیار کاربردی است.

همان‌طور که گفته شد، این نوع دستگاه جوش کاربرد بسیار زیادی داشته و از مزایا زیادی برخوردار است. در واقع ویژگی‌ها و مزایا این دستگاه باعث شده‌اند تا این دستگاه جوش تبدیل به یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه‌های جوش شود. مزایا دستگاه جوش روغنی عبارتند از:

  • سرعت اجرای بالا: دستگاه جوش روغنی می‌تواند جوش و یا اتصال را با سرعت بالایی به اجرا درآورده و انجام دهد، به طوری که به راحتی می‌توان قطعات فلزی مربوطه را به هم متصل کرد.
  • قدرت جوشکاری بالا: این دستگاه کاربردی می‌تواند با استفاده از الکترودهای با قدرت بالا و روغن مخصوص خود، به جوشکاری قطعات فلزی با ضخامت بالا پرداخته و آن‌ها را به یکدیگر متصل کند.
  • قابلیت جوشکاری با ضخامت های مختلف: یکی از بزرگ‌ترین مزایا و ویژگی‌های این نوع دستگاه جوش ویژه و کاربردی، توانایی اتصال دو یا چند قطعه فلزی نازک و یا ضخیم به یکدیگر است. عموما دستگاه‌های جوش عادی نمی‌توانند دو قطعه فلزی ضخیم را به یکدیگر متصل نمایند و یا اینکه به سختی و با تعداد جوش‌های بسیار زیاد این کار را امکان‌پذیر می‌کنند که باز هم در این شرایط جوش مورد نظر دارای ثبات کافی نبوده و با اعمال کمی نیرو یا فشار، دو قطعه از یکدیگر جدا می‌شوند اما دستگاه‌های جوش روغنی می‌توانند انواع قطعات و ورقه‌های نازک و ضخیم فلزی را به یکدیگر متصل نموده و آن‌ها را به خوبی جوش دهند.
  • امکان جوشکاری انواع فلزات: دستگاه های جوش روغنی می‌توانند انواع قطعات و ورقه‎‌های فلزی مانند فولادی، آلومینیومی، مسی و … را به یکدیگر متصل نموده و جوش دهند. این مورد، دومین کاربرد بسیار مهم و ویژه دستگاه‌های جوش روغنی است زیرا می‌توانند بر روی انواع فلزات (فارغ از ساختار داخلی فلز) تاثیر گذاشته و آن‌ها را جوش دهند.
  • جوشکاری در دماهای بالا: این دستگاه‌ها در دماهای بالا نیز از توانایی جوشکاری برخوردار بوده و می‌توانند در این دماها هم کار و فعالیت کنند.
  • کیفیت جوش بالا: کیفیت جوش و اتصال در دستگاه های جوش روغنی در مقایسه با سایر دستگاه‌های جوشکاری، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند دو قطعه یا ورقه فلزی را به خوبی به یکدیگر متصل نماید.
  • هزینه پایین: هزینه خرید و استفاده از این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های جوشکاری (به ویژه در بلندمدت)، از قیمت و مقدار کم‌تری برخوردار بوده و می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد. در ضمن، هزینه عملکرد دستگاه جوش روغنی چندان زیاد و یا قابل توجه نبوده و در بلندمدت بسیار به صرفه و اقتصادی است.

عملکرد دستگاه جوش روغنی

بازده بالای دستگاه های جوش روغنی
بازده بالای دستگاه های جوش روغنی

همان‌طور که گفته شد، دستگاه‌های جوش روغنی از کاربرد و مزایا زیادی برخوردار بوده و می‌توانند بسیار به صرفه و مناسب باشند. از این رو، اطلاع از عملکرد دستگاه جوش روغنی اهمیت ویژه و زیادی دارد زیرا باعث می‌شود تا شما ساختار کاری این دستگاه را به خوبی درک کرده و در صورتی بروز ایرادی جزئی در دستگاه، بتوانید آن را رفع و تعمیر کنید. در حالت کلی، دستگاه جوش روغنی از سه بخش اصلی منبع تغذیه، الکترود و روغن تشکیل شده است. در این بین، منبع تغذیه برق لازم برای جوشکاری را تأمین کرده و باعث شروع عملکرد دستگاه جوش روغنی می‌شود.

الکترود با استفاده از جریان الکتریکی دریافتی از منبع تغذیه، قسمت‌های مختلف قطعات یا ورقه‌های فلزی را به یکدیگر متصل می‌کند. روغن نیز در این فرآیند یا همان عملکرد دستگاه جوش روغنی به عنوان ماده جوشکاری عمل کرده و به دلیل خواص ویژه خود، باعث جذب حرارت و تعادل در دمای قطعات متصل شده به یکدیگر می‌شود.

در واقع، برای انجام جوشکاری با دستگاه جوش روغنی، قطعات فلزی که قصد دارید به هم متصل کنید را در کنار هم قرار می‌دهید. سپس الکترود را، به عنوان یک ابزار جوشکاری، به قسمت‌هایی از قطعات که می‌خواهید به یکدیگر متصل شوند، وصل می‌کنید. روغن به عنوان ماده جوشکاری را نیز پیش‌تر به دستگاه اضافه نموده و جریان الکتریکی را روشن می‌کنید. به عنوان نتیجه، الکترود گرم شده و روغن اقدام به جذب حرارت می‌کند. در طول این فرآیند، قطعات فلزی به یکدیگر متصل شده و جوش روغنی انجام و تکمیل می‌شود.

در حالت کلی، عملکرد دستگاه جوش روغنی به این شکل است که با تولید جریان الکتریکی و اعمال آن به قطعات فلزی مورد نظر، روغن درون دستگاه را به دمای بالایی رسانده و جوش انجام می‌شود. این دما باعث ایجاد یک لایه اکسیدی بر روی سطح قطعات فلزی می‌شود که این لایه باعث اتصال بین دو قطعه فلزی شده و آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند. در هنگام جوشکاری، روغن به عنوان یک عامل جانبی در دستگاه جوشکاری عمل کرده و در نتیجه، مواد و یا قطعات فلزی مورد نظر به هم متصل می‌شوند.

نتیجه‌گیری

یکی از ابزارهای مهم در صنعت جوشکاری، دستگاه جوش روغنی است. این دستگاه کابردی با استفاده از سه بخش اصلی منبع تغذیه، الکترود و روغن مخصوص، انواع قطعات و ورقه‌های فلزی نازک یا ضخیم مانند فولاد، آلومینیوم، مس و … را به یکدیگر متصل نموده و جوش می‌دهد.

عملکرد دستگاه جوش روغنی نیز بدین شکل است که روغن مخصوص وارد دستگاه شده و با استفاده از الکترود دستگاه، دو قطعه فلزی مورد نظر را به یکدیگر متصل کرده و جوش می‌دهیم. اطلاع از عملکرد دستگاه جوش روغنی اهمیت ویژه و زیادی دارد زیرا باعث می‌شود تا شما ساختار کاری این دستگاه را به خوبی درک کرده و در صورتی بروز ایرادی جزئی در دستگاه، بتوانید آن را رفع و تعمیر نمایید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی عملکرد دستگاه جوش روغنی پرداخته و کاربرد این دستگاه را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

722 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط