سیم و کابل جوشکاری؛ چیستی، ویژگی‌ها، کاربرد و انواع

649 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / معرفی محصولات صنعت برق

آیا با سیم و کابل جوشکاری آشنایی دارید؟ به نظر شما این نوع از سیم و کابل‌ها اکثراً در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ سیم و کابل‌های مناسب برای جوشکاری نمونه‌ای از پرکاربردترین سیم و کابل‌های موجود در صنعت برق بوده که در این راهنما به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون این مدل از سیم و کابل‌ها تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل جوشکاری بدانید!

سیم و کابل جوشکاری

سیم و کابل جوشکاری چیست؟

سیم و کابل‌های جوش از جمله انواع محصولات مصرفی در صنعت برق هستند که به طور خاص برای جوشکاری الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از کابل‌ها برای پر کردن شکاف جوش کارایی داشته و متشکل از دو بخش اصلی هستند. در صنعت جوشکاری از انواع مختلف مدارهای الکتریکی استفاده شده و این مدارها به عنوان مهم‌ترین بخش در جوشکاری به حساب می‌آیند.

کابل‌های مناسب برای جوشکاری تشکیل شده از دو بخش داخلی و خارجی بوده که هر یک مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. بخش داخلی در این کابل دارای یک رسانای استاندارد بوده و در اکثر اوقات از جنس فلز مس یا آلومینیوم است. بخش خارجی هم نارسانا بوده و عایق حرارتی است. از آن‌جایی که این عایق حرارتی در ساختار سیم و کابل جوشکاری در معرض جوش قرار می‌گیرد، بایستی علاوه بر داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت، از میزان انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردار باشد.

ویژگی‌های سیم و کابل جوشکاری

همان‌طور که گفته شد این مدل از سیم و کابل‌ها تشکیل شده از دو بخش داخلی و خارجی هستند که عایق خارجی عمدتاً از جنس پلاستیک و خصوصاً نئوپرن بوده و مقاومت خوبی از خود در برابر حرارت 90 الی 150 درجه سانتی‌گراد نشان می‌دهد. از آن‌جایی که این مدل از کابل‌ها همواره بر روی سطوح ناصاف کشیده می‌شوند، انعطاف‌پذیری مطلوب آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند که بخش خارجی این مدل از سیم و کابل‌ها که عمدتاً از جنس نئوپرن بوده علاوه بر کاربردهای ذکر شده، از رسانای داخلی کابل در مقابل رطوبت و سایر موارد آسیب‌زا نیز محافظت خواهد کرد.

کاربرد سیم و کابل جوشکاری

سیم و کابل جوشکاری

همان‌طور که از نام این مدل از کابل‌ها مشخص بوده، مهم‎‌ترین کاربرد آن‌ها انتقال جریان الکتریکی به دستگاه جوش است. در حقیقت، سیم و کابل‌های جوشکاری به منظور تأمین نیروی الکتریکی مورد نیاز مدارهای ثانویه دستگاه جوش به کار گرفته می‌شوند. دستگاه جوش دارای یک سری الکترود بوده که با دریافت نیروی برق، انرژی مورد نیاز برای شروع فرآیند جوشکاری را آزاد خواهد کرد؛ از این رو کابل‌های جوش از جریان الکتریکی به منظور کنترل الکترودها بهره می‌برند.

می‌توان گفت که کاربرد این مدل از سیم و کابل محدود به انجام جوشکاری‌های ساده نمی‌شود، بلکه از این مدل سیم و کابل می‌توان در کارخانجات صنعتی به منظور ایجاد جوش مقاومتی نیز استفاده کرد و علاوه بر این، در برخی شرایط خاص نقش سیم ارت را نیز ایفا خواهند کرد. با در نظر گرفتن مصارف سیم و کابل جوشکاری می‌توان گفت که این محصولات نه تنها در اجرای فرآیند جوشکاری دخیل بوده، بلکه ایمنی آن را نیز تضمین خواهند کرد.

افزون بر تمامی مواردی که برشمردیم، این مدل از سیم و کابل قابلیت جایگزینی با کابل‌های آسیب دیده صنعتی را نیز داشته و امکان اتصال آن‌ها به ژنراتورها و سایر ماشین‌های صنعتی نیز فراهم است. از دیگر مصارف این مدل سیم و کابل می‌توان به استفاده در سیم کشی منابع تأمین کننده برق با ولتاژ پایین‌تر از 600 ولت اشاره داشت. از آن‌جایی که میزان تأثیرگذاری سیم و کابل مذکور در مقایسه با کابل باتری بیش‌تر بوده، می‌توان از آن‌ها در باتری‌های سخت هم استفاده کرد.

همچنین، قابل ذکر است که سیم و کابل جوشکاری در برابر روغن و آب نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در صنایع دریایی بوده و در مقایسه با کابل‌های معمولی در چنین شرایطی می‌توانند عملکرد بسیار بهتری از خود نشان دهند.

انواع کابل جوش

اکنون که با چیستی این مدل از سیم و کابل‌ها و مشخصات آن‌ها به طور کامل آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم این محصولات را بر حسب کاربردی که داشته به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنیم که بر حسب همین دسته‌بندی امکان خرید هر یک از آن‌ها بر اساس نیاز شما فراهم است:

کابل جوشکاری نیوتن

این مدل از کابل‌های جوشکاری به طور کامل از جنس مس ساخته شده‌اند و در سایزهای 12 الی 18 میلی‌متر قابل سفارش هستند. قابل ذکر بوده که این مدل از سیم و کابل‌ها دارای فویل عایق و روکش TRP بوده و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلفی هم‌چون تولید درب و پنجره، اسکلت فلزی و… بهره برد.

کابل جوش پاور

یکی دیگر از انواع سیم و کابل‌های جوشکاری موجود در بازار، کابل جوش پاور بوده که در ساختار خود از آلیاژ مس بدون ناخالصی بهره می‌برد. همین ویژگی موجب می‌شود که کابل جوش پاور رسانایی بالایی داشته باشد. امکان سفارش این مدل از کابل‌ها در سایزهای 12 الی 18 وجود داشته و می‌توان از آن در صنایع مهمی نظیر پتروشیمی استفاده کرد.

کابل جوش آلفا

کابل‌های جوش آلفا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای مصارف خانگی، جوشکاری و نیمه صنعتی و همچنین آهنگری گزینه خوبی هستند. کابل‌های مذکور را می‌توان نوعی کابل پاور به حساب آورد؛ چرا که هادی آن‌ها از نوع آلیاژی است.

کابل جوش لاستیکی

کابل‌های جوش لاستیکی در برابر حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند؛ چرا که در ساختار آن‌ها از لاستیک استفاده شده و به همین خاطر در شرایط کارگاهی، اسیدها، روغن‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، ساختار این مدل از کابل‌ها به دو دسته  K و M قابل تقسیم‌بندی بوده که هر یک از آن‌ها مشخصات منحصربه‌فرد خود را دارند.

سخن پایانی

سیم و کابل جوشکاری از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت جوشکاری به حساب آمده که در این راهنما به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها پرداختیم. آیا تجربه استفاده از این مدل سیم و کابل را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل جوشکاری با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

649 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط