سیم برق کولر گازی

آشنایی با ویژگی‌های بهترین سیم برق کولر گازی و آبی

120 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید برای نصب و راه‌اندازی کولرهای گازی و آبی از کدام نوع سیم برق می‌توان استفاده کرد؟ به نظر شما بهترین سیم برق کولر گازی و آبی چه ویژگی‌هایی دارد؟ کولرهای گازی و آبی از جمله کارآمدترین تجهیزات سرمایشی در فصول گرم سال هستند که برای استفاده از آن‌ها بایستی در وهله اول راه‌اندازی شوند. در ادامه این راهنما با بهترین سیم برق برای تجهیزات مذکور آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره بهترین سیم برق کولر گازی و آبی بدانید!

سیم برق کولر گازی

سیم برق کولر آبی

هر وسیله یا تجهیز برقی برای این که بتواند کار کند، به جریان برق نیاز خواهد داشت. با نزدیک شدن فصل تابستان افراد در نقاط مختلف کشور درگیر کولر و نحوه نصب و راه‌اندازی آن می‌شوند. در حالت کلی، کولرها در دو دسته گازی و آبی در بازار قابل خرید هستند. سیم برق کولر یا کابل برق کولر در حقیقت نوعی سیم بوده که وظیفه دارد جعبه کلید کنترل را به جعبه ورودی برق در ساختار کولر متصل کند. وظیفه اصلی سیم مذکور تأمین جریان برق مورد نیاز به موتور کولر است.

برای هر وسیله برقی لازم است که با در نظر گرفتن مصرفش از بهترین و مناسب‌ترین سیم برق استفاده کرد؛ چرا که اگر از سیم‌های برق ضعیف استفاده شود امکان آسیب‌دیدگی روکش و سوختگی خودِ سیم برق وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال سیم برق مناسب برای کولر آبی در دو نوع سیم 4 × 1.5 و سیم 5 × 1.5 قابل تولید است و مصرف‌کنندگان بایستی با در نظر گرفتن سیم اصلی ارت ساختمان یا همان سیم اتصال به زمین مناسب‌ترین سایز را انتخاب کنند. به طور معمول سیم‌های برق مناسب برای کولرها از سایز 1.5 به بالا قابل تولید هستند.

چنان‌چه سیمی کوچک‌تر از سایز مذکور باشد غیر استاندارد بوده و استفاده از آن می‌تواند به سیم کشی کل ساختمان آسیب وارد کند. سیم 4 × 1.5 متشکل از 4 رشته سیم بوده و سیم اتصال به زمین ندارد. سیم مذکور از یک رشته برای پمپ، رشته دیگر برای دور تند، رشته بعدی برای دور کند و آخرین رشته برای نول تشکیل می‌شود.

سیم 5 × 1.5 را نیز برای کولر آبی داریم که متشکل از 5 رشته سیم بوده و در کنار 4 رشته سیم، یک رشته دیگر برای اتصال به زمین دارد. با در نظر گرفتن سیم کشی ساختمان و این که دارای سیم ارت بوده یا خیر، می‌توانید بهترین سیم برق را برای کولر خود انتخاب نمایید. فراموش نکنید که استاندارد بودن سیم برق کولر گازی و آبی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر سیم مورد نظر غیراستاندارد باشد خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

سیم برق کولر گازی

کولرهای گازی با جریان برق کار می‌کنند و برای سرمادهی به اتصال به گاز شهری نیازی ندارند. سیم برق کولر گازی رابطی بوده که به واسطه آن جریان برق به کولر متصل خواهد شد. برای این مدل از کولرها دو نوع سیم وجود دارد: سیم برق یک تکه و سیم برق دو تکه. کولرهای گازی که یک تکه بوده تنها دارای یک پنل هستند و کافی‌ست که دو رشته سیم برق در سایز 4 از جعبه فیوز به محل نصب پنل کولر گازی کشیده شود. کولرهای دو تکه علاوه بر یونیت دارای اسپیلت نیز هستند و می‌بایست سیم برق کولر گازی را به اسپیلت که عمدتاً در تراس قرار می‌گیرد، متصل نمود.

نحوه تشخیص بهترین سیم برق کولر گازی

سیم برق کولر گازی

اگر برایتان سوال است که کدام سیم برای کولر  شما مناسب بوده، لازم است که بدنه کولر مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید. به طور معمول بر روی بدنه کولر گازی اعدادی وجود داشته که می‌تواند به ما در انتخاب سیم کمک کند. این اعداد در حقیقت همان ظرفیت سرمایشی و گرمایشی کولر شما بوده که با واحد «وات» نوشته شده است. برای انتخاب بهترین سیم برای کولر گازی لازم است که ظرفیت کولر گازی را بر عدد 3.5 تقسیم کرده و در نهایت در عدد 12 ضرب کنید.

حاصل این ضرب و تقسیم برابر است با عددی که به آن اصطلاحاً BTU گفته می‌شود. البته روی برخی از مدل‌های کولر گازی عدد BTU نوشته شده و در چنین حالتی دیگر نیازی به محاسبه نخواهید داشت. زمانی که این عدد را حساب کردید، بایستی آن را بر عدد 2000 تقسیم کنید تا میزان جریان برق مورد نیاز برای کولر گازی به دست آید.

به عنوان مثال سیم 1.5 تا 16 آمپر جریان برق را می‌تواند به صورت استاندارد از خود عبور دهد. بنابراین، اگر عدد به دست آمده 16 یا کم‌تر از این مقدار باشد، امکان استفاده از سیم برق کولر گازی با سایز 1.5 فراهم خواهد بود. چنان‌چه عدد به دست آمده از 16 بیش‌تر باشد، لازم است که سیم 2.5 را انتخاب کنید.

نحوه سیم کشی برق کولرهای آبی و گازی

نحوه سیم کشی کولر آبی

بهتر است برای سیم کشی کولرهای آبی از کمک یک فرد کارشناس استفاده کنید؛ با این حال نقشه سیم کشی اکثر مدل‌های کولر آبی بر روی موتور یا بدنه موجود بوده و اگر کمی فنی باشید می‌توانید خودتان اقدام به سیم کشی کولر آبی کنید. چنان‌چه سیم کشی کولر انجام شده اما کار نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل از کلیدهای قطع و وصل، پمپ، موتور یا سایر اجزای کولر است.

نحوه سیم کشی کولر گازی

کولرهای گازی عمدتاً متشکل از دو قسمت یونیت و اسپیلت هستند که برق پنل از اسپیلت تأمین می‌شود. به منظور سیم‌کشی این کولرها باید از فیوز برق مینیاتوری استفاده کرد. چنان‌چه برق کولر گازی از یک جعبه فیوز به همراه سایر وسایل منزل بیاید، عمر وسایل برقی کم‌تر خواهد شد؛ چرا که بیش‌ترِ قدرت برق به واسطه کولر گازی استفاده می‌شود. توصیه می‌شود جعبه فیوز از نوع کم‌مصرف یا C باشد.

سخن پایانی

آشنایی با مناسب‌ترین سیم برق کولر گازی و آبی به شما کمک می‌کند تا هنگام انتخاب سیم بتوانید مناسب‌ترین نمونه‌ را انتخاب کرده و از حوادث ناگوار و جبران‌ناپذیر پیش‌گیری کنید. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با این سیم‌ها دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم برق کولر گازی و آبی با ما در میان بگذارید.

120 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط