تولید سیم جوش

تولید سیم جوش؛ نحوه تولید، کاربرد و اهمیت سیم جوش

137 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

همان‌طور که می‌دانید عمدتاً برای اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر از روشی به نام جوشکاری استفاده می‌شود. برای انجام صحیح فرایند جوشکاری به قطعات و تجهیزات گوناگونی نیاز است که با قرارگیری صحیح این تجهیزات در کنار هم عمل جوشکاری به صورت صحیح و با کیفیت صورت می‌پذیرد. یکی از این قطعات مهم در فرآیند جوشکاری، سیم جوش است که نقش مهمی در فرایند جوش‌کاری ایفا می‌کند. از این رو، تولید سیم جوش اهمیت بالا و ویژه‌ای داشته و بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تولید سیم جوش پرداخته و چگونگی کار با آن را به شما آموزش دهیم.

سیم جوش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمونه‌ای از سیم مخصوص جوشکاری
نمونه‌ای از سیم مخصوص جوشکاری

همان‌طور که اطلاع دارید، جوشکاری روش‌ها و انواع متفاوتی دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها که همگی با آن آشنایی نسبی داریم، جوشکاری با استفاده از سیم جوش به صورت مستقیم است. در حالت کلی، از این نوع جوشکاری بیش‌تر برای اتصال دو فلز به یکدیگر استفاده می‌شود که به همین دلیل بسیاری از افراد آن را با نام جوشکاری ذوبی می‌شناسند.

مهم‌ترین قطعه در این نوع از جوشکاری سیم جوش است. البته از الکترود جوشکاری نیز می‌توان به جای سیم جوش استفاده نموده و بهره برد. این دو (سیم و الکترود جوش) کاربردی مشابه یکدیگر داشته و فقط ساختار و نوع ساخت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

نحوه کار با سیم جوش به این صورت است که ابتدا باید دو قطعه‌ای که قصد اتصال آن‌ها را به یکدیگر داریم در مجاورت هم قرار داده و سپس یکی از کابل‌های ترانس جوش را به قطعه مورد نظر وصل کرده و با کابل دیگر سیم جوش را بگیریم. زمانی که سیم جوش به محل مورد نظر اصابت کند، جرقه صورت گرفته و سیم جوش ذوب می‌شود. پس از چند ثانیه دو قطعه با مواد مذاب به هم متصل شده و اتصالی بسیار محکم ایجاد می‌شود. سیم جوش و الکترود جوش کاربرد بسیار نزدیکی داشته و تقریبا یک کار را انجام می‌دهند.

از این رو، می‌توان از سیم جوش به عنوان قطعه‌ای ساده برای پرکردن فضای بین دو فلز یاد کرد. سیم‌های جوش در انواع مختلفی تولید و ساخته می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ یا GMAW، سیم جوش توپودری یا FCAW، سیم جوش میگ مگ یا MIG MAG، سیم جوش هسته فلزی، سیم جوش CO2، سیم جوش تیگ و … اشاره نمود. در این بین استفاده از سیم جوش جامد فلزی با گاز محافظ رواج بیش‌تری داشته و بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین اگر بخواهیم از مزایای جوشکاری با سیم جوش صحبت کنیم می‌توان به مواردی همچون نفوذ عمیق، کاهش عیوب جوشکاری، سرعت بالای جوشکاری، داشتن حداقل خطر برای سلامت جوشکار، استفاده آسان از سیم جوش، مناسب برای انواع صنایع مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، مجسمه‌سازی و … اشاره کرد. حال که به طور مختصر با ویژگی‌های سیم جوش و کاربرد آن آشنا شدید، بهتر است به سراغ نحوه تولید سیم جوش رفته و این موضوع مهم و اساسی را مورد بررسی قرار دهیم.

تولید سیم جوش

نقش سیم جوش در فرایند جوشکاری
نقش سیم جوش در فرایند جوشکاری

همان‌طور که مشاهده نمودید برای جوشکاری به صورت مستقیم یا ذوبی از سیم جوش یا الکترود جوش استفاده می‌شود. با اینکه هر دو این قطعات کاربردی مشابه هم داشته و بسیار به هم نزدیک هستند اما الکترود از ساختار پیچیده‌تری نسبت به سیم جوش برخوردار بوده و اهمیت بالایی دارد. بر همین اساس مراحل ساخت آن نیز پیچیده‌تر و کمی مشکل‌تر است. مراحل تولید سیم جوش با توجه به ساختار سیم جوش و کاربرد آن می‌تواند ساده‌تر و کم هزینه‌تر از الکترود جوش باشد.

در حالت کلی، سیم جوش را می‌توان یک هسته فلزی در نظر گرفت که ابتدا باید توسط دستگاه مخصوص به قطر مورد نظر رسیده و سپس مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که سیم جوش به اندازه کافی باریک شد و به قطر مورد نظر رسید، آن را زنگ‌زدایی کرده و سپس به درون دستگاه کشش فرستاده می‌شود تا طول و قطر آن بررسی و تعیین گردد.

همچنین، سیم‌های جوش توسط دستگاه برش نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از طول یکسانی برخوردار بوده و با یکدیگر برابر باشند. پس از این مرحله سیم‌ها را برای شست‌وشو و جرم‌گیری به بخش مورد‌ نظر (تصفیه و تایید سلامت) فرستاده تا هرگونه مواد اضافی و زائد از آن‌ها جدا گردد.

همچنین برای عملکرد بهتر سیم‌های جوش، آن‌ها را در مجاورت گاز‌هایی نظیر دی‌اکسیدکربن قرار می‌دهند تا مقاومت بیش‌تری پیدا کرده و سریع‌ت عمل جوش را انجام دهند. همان‌طور که مشاهده نمودید، انواع مختلفی از سیم‌های جوش موجود است که با توجه‌ به ویژگی‌هایشان می‌توانند مراحل تولید متفاوتی نیز داشته باشند اما به طورکلی نحوه تولید سیم جوش شامل مراحل ذکر شده در بالا بوده و بیش‌تر انواع سیم های جوش دارای این مراحل برای تولید سیم جوش هستند.

نتیجه‌گیری

یکی از اجزا و قطعات مهم در زمینه جوشکاری، سیم جوش است. سیم جوش قطعه‌ای است که از آن در جوشکاری مستقیم یا ذوبی استفاده شده و می‌توان با قراردادن این قطعه بین دو فلز، فضای خالی بین آن دو را پر نموده و با ایجاد مواد مذاب آن دو قطعه را به یکدیگر متصل کرد.

اتصالی که از طریق سیم جوش به دست می‌آید بسیار محکم و قوی بوده و یکی از بهترین روش‌های جوشکاری به شمار می‌آید. از آنجا که این سیم جوش کاربرد زیادی دارد، تولید آن نیز اهمیت ویژه و زیادی داشته و می‌تواند بسیار مهم باشد. تولید سیم جوش نیز از چندین مرحله که شامل نازک کردن سیم، رساندن آن به قطر مورد نظر، زنگ‌زدایی، شست‌وشو و جرم‌گیری و … تشکیل شده و هر کدام از این مراحل اهمیت بالایی دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه تولید سیم جوش پرداخته و چگونگی کار با آن را به شما آموزش دهیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون تولید سیم جوش با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

137 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط