سیم جوش آرگون

سیم جوش آرگون؛ معرفی،انواع و ویژگی‌ها

177 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم جوش آرگون چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد؟ در جوشکاری آرگون الکترود یا تنگستن به کمک گاز محافظت شده و قوس الکتریکی ایجاد می‌شود. در این روش بایستی به وسیله انبر الکترودگیر مخصوص (تورچ آرگون) عملیات صورت بگیرد. در ادامه این راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که کارایی الکترودهای تنگستن یا همان سیم‌های جوش آرگون چیست. با ما همراه باشید.

نگاهی بر چیستی سیم جوش آرگون و ویژگی‌های آن

سیم جوش آرگون

سیم جوش آرگون یا همان الکترودهای تنگستن بر حسب ترکیب شیمیایی یا درواقع اکسید استفاده شده در آن و مقدار اکسید مصرفی به نسبت کل جرم الکترود تنگستن قابل طبقه‌بندی هستند. اما بیایید کمی به عقب‌تر برگردیم و پیش از ورود به این بحث نگاهی بر جوش آرگون داشته باشیم.

جوش آرگون در اتصال لوله‌های تحت فشار بیش‌ترین کارایی را دارد. به منظور جوش دادن صفحات نازک و ظریف می‌توان از این نوع جوشکاری بهره برد. جالب است بدانید انجام عملیات جوشکاری آرگون معیاری بوده که می‌توان بر اساس آن میزان مهارت یک جوشکار متخصص را سنجید؛ چرا که انجام این نوع جوشکاری به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد.

رایج‌ترین مصارف آرگون در جوشکاری آلومینیوم و مس بوده و در کنار آن، از این نوع جوش در صنایع گوناگونی هم‌چون پتروشیمی، دریایی، تجهیزات نظامی و… از جوشکاری با گاز آرگون بهره‌گیری می‌شود. از آن جایی که تزریق فلز پرکننده خارج از قوس صورت می‌گیرد، اغتشاش در جریان قوس به وجود نیامده و این عمل سبب می‌شود که کیفیت فلز جوش به مراتب افزایش یابد؛ از این رو به علت عدم وجود سرباره، دود و جرقه، منطقه قوس و حوضچه مذاب به وضوح قابل دیدن است.

انواع سیم جوش آرگون

سیم جوش آرگون

هم‌چون سایر سیم‌های جوش، انواع سیم جوش آرگون را نیز می‌توان بر حسب سیستم مخصوصی که دارند کدگذاری کرد. از آن‌جایی که در این مدل از سیم‌های جوش از روان‌کننده استفاده نمی‌شود، سیستم و نحوه نام‌گذاری آن‌ها بسیار ساده بوده که می‌توان از مهم‌ترینِ آن‌ها به موارد زیر اشاره داشت:

سیم ER 70S-3

به طور معمول از این نوع سیم در جوشکاری تیگ‌هایی از جنس فولاد ساختمانی و فولادهای لوله از طریق گاز آرگون بهره‌گیری می‌شود. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به خواص مکانیکی مطلوب آن برای کاربری‌های حرارتی اشاره داشت. قطر این سیم 1 الی 4 میلی‌متر بوده و دارای وزن 5 الی 10 کیلوگرم است. بسته‌بندی این نوع از سیم‌های جوش به شکل مسوار صورت می‌گیرد.

سیم ER 80S-B2

سیم جوش آرگون مذکور برای جوشکاری آرگون فولادهای لوله و دیگ‌سازی که تا دمای 550 درجه سانتی‌گراد مقاومت خود را حفظ کرده کارایی دارد. با در نظر داشتن نوع فلز، در این نوع جوش عملیات پیش‌گرم و پس‌گرم صورت می‌گیرد. قابل ذکر است که این مدل از سیم‌های جوش در قطرهای گوناگون 1، 1.2، 1.6، 2، 2.4، 3.2 الی 4 میلی‌متر طراحی و عرضه شده و وزن آن حدوداً 5 کیلوگرم و طول آن 1000 میلی‌متر است.

سیم ER 310

این مدل از سیم‌های جوش برای جوشکاری فولادهای آستینی کارایی دارد. مقاومت به گرمای این محصول 25 درصد از جنس کروم و 20 درصد از جنس نیکل است. میزان کروم موجود در این سیم جوش بسیار بالا بوده و در دماهای بالا نسبت به اکسیداسیون مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. از جمله اصلی‌ترین موارد کاربرد این محصول می‌توان به استفاده در مبدل‌های حرارتی، کوره‌های صنعتی و قطعات جوشاننده اشاره داشت.

سیم ER 309Lsi

این محصول نیز دارای ترکیبات نیکل و کروم بوده و برای جوشکاری در فولادهایی که دارای این ترکیب هستند، کارایی دارد. به عنوان مثال، فولادهای ریخته‌گری که متشکل از کروم 23 درصد و نیکل 12 درصد بوده از جمله اهداف این مدل از سیم‌های جوش محسوب می‌شوند. علاوه بر این، از این مدل سیم جوش می‌توان برای لایه‌های بافر در فولادهای ضد زنگ نیز بهره برد.

سیم ER 309L

از این مدل سیم جوش آرگون می‌توان برای جوشکاری در آلیاژهای کروم 24 درصد و نیکل 13 درصد بهره برد. از دیگر موارد کاربرد آن جوشکاری لایه‌های بافر بر روی فولادهای ضد زنگ است. قابل ذکر بوده که اگر از این سیم برای لایه‌های حایل و اتصالات غیر مشابه بهره‌گیری شود، بایستی که عملیات رقیق‌سازی صورت بگیرد. از دیگر ویژگی‌های مهم این محصول مقاومت آن نسبت به خوردگی است.

سیم ER 308L

از دیگر انواع سیم جوش آرگون بوده که در ساختار آن نیز از ترکیب نیکل و کروم استفاده شده است. این مدل از سیم‌های جوش آرگون در برابر خوردگی مقاومت بسیار عالی از خود نشان داده و مقاومت عمومی آن‌ها نیز مطلوب است. عمده کاربرد این مدل از سیم‌های جوش در صنایع غذایی و شیمیایی و ساخت لوله‌ها و دیگ بخار است.

ناگفته نماند که کاربران می‌توانند از این مدل سیم جوش آرگون برای فولادهایی ضد زنگ حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل که دارای کربن کم‌تری هستند نیز بهره برد. همچنین، امکان استفاده از این محصول در محیط‌هایی که حاوی میزان سولفور بالایی نباشند نیز برای جوشکاری فولادهای کروم فراهم است.

از دیگر مواردی که لازم است در رابطه با این مدل از سیم‌های جوش آرگون به آن اشاره داشته باشیم، جریان جوشکاری در این الکترود بوده که به صورت دی سی منفی است. علاوه بر این، سیم جوش مذکور خواص فلزی و شیمیایی گوناگونی نیز دارد.

سیم ER 308H

از دیگر انواع سیم‌های جوش آرگون بوده که به شکل دو رشته‌ای پیوسته طراحی شده و مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی از خود نشان می‌دهد. جنس این سیم از کروم و نیکل بوده و به همین دلیل برای جوشکاری آلیاژهای ضد زنگ آستنیتی کروم / نیکل گزینه‌ای مطلوب است. از آن‌جایی که آلیاژ مذکور دارای میزان زیادی کربن بوده، بهره‌گیری از آن‌ها در دماهای بسیار بالا توصیه شده و در صنایع مختلفی نظیر پتروشیمی و شیمیایی بیش‌ترین کارایی را دارد.

سخن پایانی

سیم جوش آرگون یکی از انواع سیم‌های جوش بوده که در این راهنما ضمن آشنایی با انواع مختلف آن، به بررسی ویژگی‌های هر یک از آن‌ها نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری درباره سیم‌های جوش آرگون دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در بخش ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

177 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط