لوله خم گرم پی وی سی

معرفی لوله خم گرم پی وی سی و تفاوت آن با لوله خم سرد

132 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چه مواردی سبب ایجاد تفاوت بین لوله خم گرم پی وی سی و لوله خم سرد پی وی  سی شده است؟ به نظر شما هر یک از این لوله‌ها در شرایطی کارایی دارند؟ اصلی‌ترین وجه تفاوت مابین این دو محصول در نحوه تولید و فرمولاسیون آن‌ها است. در ادامه این راهنما ضمن معرفی لوله خم گرم به بررسی تفاوت آن با لوله خم سرد نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی بر چیستی لوله خم گرم پی وی سی و تفاوت آن با لوله خم سرد

لوله خم گرم پی وی سی

لوله خم گرم پی وی سی و لوله خم سرد پی وی سی چیست؟

لوله‌های نسوز برق در دو دسته کلی خم سرد و خم گرم در بازار قابل خرید هستند. فرق بین لوله‌های خم سرد و خم گرم هر چه که باشد، ماهیت نسوز بودن آن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. در فرآیند تولید هر یک از این دو محصول، اصلی‌ترین متریال ماده پلیمری پی وی سی بوده که باعث غیر قابل اشتعال شدن این دو لوله می‌شود. در حالت کلی به لوله‌هایی که برای شکل‌دهی به حرارت نیازی نداشته و می‌توان آن‌ها را با استفاده از فنرهای مخصوص و بدون آسیب‌دیدگی به اشکال مختلف درآورد، اصطلاحاً لوله خم سرد گفته می‌شود.

میزان انعطاف‌پذیری لوله‌های خم سرد بسیار بالا بوده و همین مزیت باعث شده است که از این مدل لوله‌های برق به وفور در صنعت ساخت و ساز بهره‌گیری شود. در مقابل، برای شکل‌دهی به لوله خم گرم پی وی سی لازم است که حتماً از حرارت بهره‌گیری شود؛ چرا که میزان انعطاف‌پذیری این مدل از لوله‌های برق بسیار پایین بوده و در صورت عدم قرارگیری در معرض حرارت پیش از شکل‌دهی، دچار شکستگی می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت که لوله خم گرم پی وی سی در مقایسه با لوله خم سرد پی وی سی شکننده‌تر بوده و این یکی از موارد تفاوت مابین دو لوله مذکور است.

لوله‌های خم گرم در اثر فشار بالا خرد شده، در حالی که لوله‌های خم سرد چنین ویژگی نداشته و هم‌چون پلاستیک تنها در اثر فشار دچار له‌شدگی می‌شوند.

کاربرد لوله خم گرم پی وی سی

اکنون که با چیستی این دو مدل لوله برق آشنا شدیم، در این بخش قصد داریم کاربردهای دو محصول مذکور را مورد بررسی قرار دهیم. در حالت کلی، لوله خم گرم پی وی سی به منظور محافظت و جلوگیری از آسیب‌دیدگی سیم‌های رسانای جریان در لوله‌کشی برق ساختمان کارایی دارد. در ادامه با کاربردهای این محصول بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • از این لوله می‌توان برای سیستم برق و کابل کشی در ساختمان‌های مختلف استفاده کرد.
  • امکان استفاده از این مدل لوله برق در ساخت سیستم‌های انتقال آب آشامیدنی و شبکه‌های فاضلاب فراهم است.
  • سطح لوله‌های خم گرم پی وی سی در مقایسه با برخی از لوله‌های چدنی و فلزی اصطکاک پایین‌تری داشته و صاف‌تر طراحی شده است؛ به همین خاطر در صورت استفاده از آن‌ها برای انتقال جریان آب، این انتقال و جابه‌جایی آب با کیفیت و سرعت بهتری صورت خواهد گرفت.
  • این مدل از لوله‌های برق جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های آلومینیومی و مسی به حساب آمده و علاوه بر سیم‌کشی و کابل‌کشی در ساختمان‌ها، در سیستم‌های دیگری هم‌چون سیستم‌های گردش آب استخر و سیستم‌های آبیاری نیز کارایی دارند.
  • این لوله‌ها جایگزین خوبی برای لوله‌های پلاستیکی محسوب می‌شوند.

کاربرد لوله خم سرد پی وی  سی

لوله خم گرم پی وی سی

همان‌طور که گفته شد این لوله‌ها بدون نیاز به حرارت‌دهی و با استفاده از فنرهای مخصوص در زوایای گوناگون قابل شکل‌دهی هستند. لوله‌های خم سرد نه تنها در برابر آتش مقاومت خوبی از خود نشان داده، بلکه در برابر ضربه و فشار نیز پایداری خود را حفظ می‌کنند. از جمله کاربردهای این مدل از لوله‌های برق می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از لوله‌های خم سرد پی وی سی در برق‌کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.
  • امکان بهره‌وری از این مدل لوله‌های برق در اماکن با حرارت بالا با هدف پیش‌گیری از آسیب‌دیدگی سیم‌های برق فراهم است.

مهم‌ترین نکات خرید لوله خم گرم پی وی سی

برای این که خریدی آگاهانه و متناسب با نیاز پروژه داشته باشید، لازم است نکاتی که در ادامه به شما عزیزان خواهیم گفت را مدنظر قرار دهید:

  • اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، استاندارد و وزن مورد نیاز بوده و هیچ‌گاه قیمت محصول را فدای کیفیت نکنید.
  • به منظور حصول اطمینان از این که در ساختار لوله برق مورد نظر هیچ‌گونه ضایعاتی وجود نداشته، می‌توانید لوله‌هایی با رنگ روشن خریداری کنید. افزون بر این می‌توانید با تحت فشار قرار دادن لوله برق مورد نظر از مقاومت آن در برابر خوردگی مطمئن شوید.
  • از دیگر موارد مهم توجه به علامت استاندارد ملی ایران و همچنین کد استاندارد است.
  • اگر قصد دارید که سیستم سیم کشی ساختمان نظم بیش‌تری داشته باشد، می‌توانید به سراغ لوله برق‌های رنگی بروید.

فاکتورهای موثر بر قیمت لوله برق خم گرم پی وی سی

موارد مختلفی هستند که می‌توانند بر قیمت لوله‌های برق موثر باشند. پارامترهایی نظیر طول، ضخامت و سایز از جمله اصلی‌ترین موارد موثر بر بهای تمام شده لوله‌های برق به حساب می‌آیند. از آن‌جایی که لوله برق‌های خم گرم از لحاظ سایزبندی محدودتر هستند، مجریان ساختمانی تنها می‌توانند به سراغ سایزهای 13.5، 16، 21، 29 و 36 بروند.

علاوه بر این، میزان خلوص مواد استفاده شده در ساختار لوله‌های مذکور نیز می‌تواند بر قیمت نهایی لوله برق موثر باشد. همچنین، درجه استاندارد و میزان واردات و صادرات محصول، انعطاف‌پذیری، درجه مقاومت، طول عمر لوله برق و… از دیگر موارد تأثیرگذار بر قیمت نهایی آن هستند. توجه داشته باشید که هر اندازه قطر لوله برق افزایش پیدا کند، به همان میزان قیمت نهایی محصول نیز بیش‌تر خواهد شد؛ چرا که متریال بیش‌تری در آن استفاده شده است.

سخن پایانی

در این راهنما با لوله خم گرم پی وی سی و تفاوت آن با نوع خم سرد آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون انواع لوله برق‌های خم گرم و خم سرد دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع لوله‌های برق پی وی سی با ما و کاربران عزیز وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

132 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط