کابل تخت لاستیکی

کابل تخت لاستیکی؛ نگاهی بر چیستی و ویژگی‌های آن

78 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل تخت لاستیکی چیست و در چه مواقعی می‌توان از این محصول استفاده کرد؟ سیم و کابل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها در یک شرایط خاص کارایی دارند. از جمله پرکاربردترین انواع کابل‌های مصرفی در ساختمان، آسانسور و سایر دستگاه‌ها کابل تخت بوده که در این راهنما به بررسی نوع پلاستیکی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی بر کابل تخت لاستیکی

کابل تخت لاستیکی

کابل تخت چیست؟

کابل تخت یکی از انواع پرکاربرد و خاص در بین سیم و کابل‌های مختلف بوده که به علت داشتن شکل ظاهری متمایز از نوع گرد، تحت عنوان کابل تخت شناسایی می‌شود. در ساختار این مدل از کابل‌ها، سیم‌های رسانا به شکل افقی در کنار یک‌دیگر به صورت موازی قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه سطح مقطع این مدل از کابل‌ها گرد نیست. نکته دیگری که لازم است در رابطه با کابل تخت لاستیکی در نظر داشته باشید این است که این مدل از کابل‌ها انعطاف‌پذیری، مقاومت و دوام بالایی داشته و بر اساس استاندارد ملی و بین‌المللی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

کابل تخت لاستیکی چیست؟

کابل‌ تخت لاستیکی از جمله انواع مختلف کابل‌های تخت محسوب می‌شود که با عایق EPR طراحی، تولید و عرضه می‌شود. این مدل از کابل‌ها به دلیل برخورداری از خاصیت ضد آب، ضد روغن، ضد اسید، ضد سایش و همچنین نسوز بودن از جمله کابل‌های منحصربه‌فرد در صنعت برق به حساب می‌آید.

طیف کاربری این مدل از کابل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند گسترده بوده و می‌توان از آن‌ها در پروژه‌های مختلف بهره برد. البته توجه داشته باشید که از این مدل کابل‌ها معمولاً در پروژه‌هایی که ضرورتِ استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد، بهره‌گیری می‌شود؛ چرا که کابل تخت لاستیکی در مقایسه با کابل‌های معمولی قیمت بالاتری دارد.

مزایای استفاده از عایق EPR

لاستیک‌ اتیلن پروپیلن یک اصطلاح عمومی برای مجموعه بزرگی از پلیمرها بوده که بر حسب کوپلیمرهای‌ اتیلن و پروپیلن بوده و یکی از مواد عایق لاستیکی محسوب می‌شود. از آن‌جایی که این ماده مقاومت الکتریکی بالایی داشته، یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق کابل محسوب می‌شود. جالب است بدانید که EPR دامنه حرارتی گسترده‌ای را نیز پوشش داده که به طور معمول این دامنه از منفی 55 درجه شروع شده و تا 150 درجه سانتی‌گراد ادامه پیدا خواهد کرد.

لاستیک EPR در مقایسه با لاستیک‌های طبیعی و استایرن – بوتادین نرم‌تر بوده و به همین علت به عنوان ماده‌ای جایگزین برای بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنان‌چه نیاز به سختی بیش‌تر باشد، می‌توان از ترکیب این ماده با پلی‌اتیلن (PE) یا پلی پروپیلن (PP)  بهره برد تا ویژگی‌های فیزیکی بهبود پیدا کند. از جمله خواص مکانیکی این عایق می‌توان به مقاومت در برابر فشار، ضربه، برش، پارگی و سایش اشاره داشت.

انواع کابل تخت لاستیکی

کابل تخت لاستیکی

کابل تخت آسانسوری

همان‌طور که از نام این مدل از کابل‌ها مشخص بوده، از آن‌ها برای جریان‌دهی الکتریکی به محفظه برای شروع حرکت استفاده می‌شود. از آن‌جایی که این کابل با توجه به کاربری که داشته بایستی به طور مداوم در حال حرکت و نوسان باشد، لازم است که دوام و استحکام بالایی داشته باشد. به طور معمول این مدل از کابل‌ها دارای عایق 20 الی 24 رشته بوده و جنس مسی دارند و میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها مطلوب است. عموماً برای روکش این مدل از کابل‌ها هم از ترموپلاستیک رابر و هم از پی وی سی بهره‌گیری می‌شود.

کابل تخت جرثقیل

از کابل‌های تخت جرثقیل برای رساندن جریان برق به جرثقیل‌ها بهره‌گیری شده که طراحی فوق‌العاده منحصربه‌فردی دارند. از آن‌جایی که این مدل از کابل‌های تخت برای تأمین نیرو و قدرتی که جرثقیل به آن نیاز داشته مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بایستی که مقاومت و قابلیت بسیار بالایی داشته باشند. توجه داشته باشید که خودِ جرثقیل‌ها دارای انواع مختلفی اعم از سقفی، بازویی، دروازه‌ای و ضد انفجاری هستند که تمامی آن‌ها ساختاری متحرک داشته و نوعِ کابل‌ آن‌ها بر حسب نوعِ جرثقیل از رشته سیم‌ها با جنس‌های متفاوت تولید می‌شود.

کابل تخت 4 رشته

همان‌طور که می‌توان از نام این مدل از کابل‌های تخت حدس زد، کابل‌های مذکور متشکل از 4 رشته سیم هستند که می‌توان از آن‌ها برای انواع مانیتور، لوازم برقی خانگی و… استفاده کرد. از آن‌جایی که این مدل از کابل‌ها درون یک روکش قرار دارند، ضمن برخورداری از ظاهری منسجم‌تر، طول عمر بالاتری نیز دارند. در حالت کلی، بهره‌گیری از کابل‌های تخت به دلایل مختلفی به صرفه‌تر است؛ به عنوان مثال این مدل از کابل‌ها فضای کم‌تری را اشغال کرده و میزان خمش آن‌ها نیز بالاست.

کاربردهای کابل تخت لاستیکی

زمانی که در یک محل امکان قرار دادن کابل‌های برق گرد وجود نداشته باشد، می‌توان از انواع کابل‌های تخت بهره برد. کابل‌های تخت با عایق‌های پی وی سی و لاستیکی طراحی و عرضه شده و زمانی که کابل در معرض آب، اسید، روغن، مواد شیمیایی و سایش قرار داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت کابل تخت لاستیکی با کابل پی وی سی

یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است در رابطه با کابل‌های تخت پلاستیکی و پی وی سی در نظر داشته باشید این است که اگر در ساختار کابل تخت بجای لاستیک از پی وی سی استفاده شده باشد، طول عمر کابل کاهش پیدا خواهد کرد. کابل‌های تخت لاستیکی خواص ویژه‌ای دارند که این مشخصات و ویژگی‌ها در کابل‌هایی با عایق پی وی سی وجود نداشته و همین موضوع موجب ایجاد تفاوت مابین قیمتِ کابل‌های لاستیکی و پی وی سی خواهد شد. البته این کابل‌ها در برخی موارد با یک دیگر مشابه هستند؛ به عنوان مثال هر دو از خاصیت نسوز بودن بهره‌مندند اما با این حال کابل‌های تخت لاستیکی در مقایسه با پی وی سی منحصربه‌فردتر هستند.

سخن پایانی

کابل تخت لاستیکی از جمله انواع مختلف کابل‌های تخت موجود در بازار بوده که کاربری‌های گوناگونی دارد. این محصول در مقایسه با سایر سیم و کابل‌های موجود در بازار ویژگی‌ها و خصوصیات برتری داشته و همین موضوع سبب شده که قیمت بالاتری داشته باشد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل‌های تخت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این محصول و انواع کابل‌های تخت و گرد با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

78 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

  1. آفرین من همیشه با یکسره کردن لامپ سوخته لامپ رو تعمیر میکردم ولی بعد از چند روز دوباره لامپ میسوخت چون روی ال ای دی کناری فشار میمد و دوباره لامپ می سوخت با رهنمایی شما مشکلم حل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط