فیوز مینیاتوری LS

نگاهی بر ساختار و کارایی فیوز مینیاتوری LS

137 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید فیوز مینیاتوری LS چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد؟ با ویژگی‌ها، ساختار و همچنین انواع این مدل از فیوزهای مینیاتوری آشنایی دارید؟ این محصول از جمله فیوزهایی بوده که می‌توان از آن برای مصارف صنعتی، مسکونی و تجاری بهره برد. اصلی‌ترین وظیفه این محصول، محافظت در برابر اتصال کوتاه، تماس غیر مستقیم و جریان اضافی است. در ادامه این راهنما با فیوز مینیاتوری مذکور بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره فیوز مینیاتوری LS بدانید!

فیوز مینیاتوری چیست؟

پیش از هر چیزی، لازم است که نگاهی بر چیستی فیوز یا کلید مینیاتوری داشته باشیم. فیوزهای مینیاتوری یا محافظ‌های جان از جمله پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی محسوب می‌شوند که در برق‌کشی ساختمان‌ها کارایی دارند. این تجهیز در برابر جریانات اضافی حساس بوده و موجب قطعی مدار در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود؛ به این صورت که اگر جریان اضافی از فیوز عبور کند، این محصول با هدف تأمین امنیت و جلوگیری از اتصال کوتاه برق را قطع کرده و مانع آسیب رسیدن به سایر اجزای مدار و وسایل خواهد شد.

لازم به ذکر است که منظور از اتصال کوتاه نوعی خطا بوده که در زمان وقوع جریان بالایی از مدار عبور کرده و موجب ایجاد جرقه و آتش‌سوزی می‌گردد. به همین دلیل، با استفاده از کلید مینیاتوری می‌توان موجب قطعی جریان برق و در نتیجه ممانعت از آسیب‌دیدگی سایر بخش‌های مدار شد. انواع مختلف کلیدهای مینیاتوری اعم از فیوز مینیاتوری LS در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله مصارف این محصولات می‌توان به تابلو برق صنعتی، شرکت‌ها و ادارات، منازل مسکونی، بخش‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و… اشاره داشت.

فیوز مینیاتوری LS

فیوز مینیاتوری LS چیست؟

این محصول همان‌طور که در بخش‌ قبلی نیز ذکر کردیم، نوعی قطع‌کننده یا در واقع برق‌گیر به حساب آمده که با هدف حفاظت از اتصالات و تجهیزات الکتریکی در برابر جریان‌های بیش از اندازه و احتمال حریق در سیستم‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطع‌کننده مذکور به صورت مینیاتوری با ابعاد کوچک و قابل نصب بر روی ریل درون جعبه‌های توزیع برق بوده و به کمک یک مکانیزم سوئیچ به صورت اتوماتیک جریان برق را قطع خواهد کرد.

انواع فیوز مینیاتوری LS

این محصول در انواع مختلفی قابل طراحی و استفاده بوده که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کلید مینیاتوری فشاری  (Push Button Switch)

کلید مینیاتوری مذکور دارای یک دکمه فشاری بوده که با اعمال فشار بر روی آن، اتصال الکتریکی بسته شده و جریان الکتریکی عبور خواهد کرد. کلیدهای مذکور عمدتاً به منظور کنترل، خاموش و روشن کردن تجهیزات الکترونیکی کارایی دارند.

کلید مینیاتوری تاشو  (Toggle Switch)

این مدل از فیوز مینیاتوری LS یک نوع مکانیزم تاشو داشته که با حرکت آن به بالا یا پایین، اتصال الکتریکی باز یا بسته خواهد شد. کلیدهای مذکور به منظور کنترل و تغییر حالت یک سیستم و یا تجهیزات الکتریکی هم‌چون خاموش یا روشن کردن دستگاه کارایی دارند.

کلید مینیاتوری لوله‌ای  (Rocker Switch)

این مدل از فیوزهای مینیاتوری مجهز به یک بدنه به شکل لوله و دو سوئیچ حرکتی بوده که در اثر لغزش به سمت بالا یا پایین، موجب باز یا بسته شدن اتصال الکتریکی خواهند شد. کلیدهای مذکور به طور معمول به منظور کنترل دستگاه‌های الکترونیکی و صنعتی کارایی دارند.

کلید مینیاتوری ضربه‌ای  (Tactile Switch)

این مدل از فیوز مینیاتوری LS مجهز به یک دکمه فشاری کوچک و حساس بوده که با فشردن آن، اتصال الکتریکی بسته خواهد شد. کلیدهای مذکور در اکثر مواقع در صنایع الکترونیکی و تجهیزات مخابراتی کارایی دارند.

کلید مینیاتوری انتخابی  (Selector Switch)

کلیدهای مینیاتوری انتخابی دارای چندین پوزیشن یا حالت بوده که با حرکت یا چرخش آن‌ها، یکی از حالات مختلف انتخاب خواهد شد. کلیدهای مذکور برای تغییر پوزیشن یا انتخاب گزینه‌های دیگر در سیستم‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

فیوز مینیاتوری LS

مشخصات فنی فیوز مینیاتوری LS

مشخصات فنی هر یک از کلیدهای مینیاتوری ال اس بسته به نوع مدلی که دارند، متفاوت خواهد بود. در ادامه با برخی از ویژگی‌های فنی که عمدتاً در تمامی این مدل از فیوزهای مینیاتوری وجود دارد آشنا خواهیم شد:

  • ولتاژ عملیاتی: منظور از ولتاژ عملیاتی محدوده ولتاژی بوده که کلید می‌تواند در آن به درستی کار کند. در این کلید‌ها به طور معمول ولتاژ عملیاتی مابین 12 الی 250 ولت خواهد بود.
  • جریان عملکردی: منظور حداکثر جریان الکتریکی بوده که کلید قادر به تحمل آن باشد و عموماً در این کلیدها بین 1 الی 10 آمپر است.
  • طول عمر مکانیکی: تعداد دفعاتی که کلید قادر به کارکرد استاندارد بوده و معمولاً به صورت تعداد دفعات کلید مشخص می‌شود.
  • طول عمر الکتریکی: تعداد دفعاتی است که کلید قادر به باز و بسته کردن جریان الکتریکی باشد. در این کلیدها طول عمر الکتریکی معمولاً به صورت تعداد دفعات کلید زده شده مشخص خواهد شد.
  • درجه حفاظت: درجه حفاظت نشان‌دهنده مقداری بوده که بیان‌کننده میزان مقاومت کلید در برابر ورود ذرات معلق، آب، گرد و غبار و شرایط محیطی است. به طور معمول با کمک کد IP می‌توان این مقدار را مشخص کرد.
  • نوع اتصال: منظور نحوه اتصال الکتریکی به کلید هم‌چون پین‌ها، پیچ‌ها و یا لحیم‌ کردن است.
  • نوع عملکرد: نوع عملکرد کلید مشخص می‌کند که کلید به صورت لحظه‌ای (هم‌چون کلید فشاری) و یا تاشو (هم‌چون کلیدهای تاشو) عمل خواهد کرد.

مقایسه کلید مینیاتوری ال اس با اشنایدر

  • هر دو کلیدهای مذکور برای محافظت سیستم‌های الکتریکی در مقابل جریان‌های بیش از اندازه و کوتاه مدت طراحی و عرضه شده‌اند.
  • هر دو کلید طراحی کوچکی داشته و قابلیت حمل آسان دارند.
  • هر دو کلید قابلیت اتصال به سیستم‌های الکتریکی مختلف را دارند.
  • کلیدهای ال اس دارای ولتاژ نامی 230 ولت AC و جریان نامی 6، 10، 16، 20، 25، 32 و 40 آمپر هستند، در حالی که نوع اشنایدر دارای ولتاژ نامی 240  ولت AC و جریان نامی 6، 10، 16، 20، 25، 32 و 40 آمپر هستند.
  • کلیدهای مینیاتوری اشنایدر با بهره‌گیری از فناوری VisiSafe یک پوشش بصری مقاوم در برابر ضربه و آتش دارند، در حالی که کلیدهای ال اس با کمک فناوری ISD مقاومت بسیار خوبی در برابر نوسانات برق از خود نشان می‌دهند.
  • قیمت هر دو کلید مذکور بسته با بازار و مناطق مختلف، متغیر است.

سخن پایانی

فیوز مینیاتوری LS از جمله کلیدهای مینیاتوری پرکاربرد و رایج بوده که مصارف صنعتی، مسکونی و تجاری دارد. این محصول دارای انواع مختلفی بوده که در این راهنما به معرفی هر یک از آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کلیدهای مینیاتوری ال اس دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون فیوزهای مینیاتوری ال اس با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

137 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط