کمپرسور سوخته کولر گازی

نشانه‌های کمپرسور سوخته کولر گازی

71 بازدید آموزش در صنعت برق

کولر گازی از اجزاء و قطعات گوناگونی تشکیل شده‌اند که در این میان کمپرسور کولر گازی یا همان موتور کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به‌نوعی می‌توان گفت قلب کولر گازی است. از آنجا که عملکرد صحیح کولر گازی نسبت مستقیمی با چگونگی کارکرد و عملکرد کمپرسور کولر گازی دارد، سالم‌بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی کولر گازی و کمپرسور آن، کمپرسور سوخته کولر گازی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کمپرسور سوخته کولر گازی پرداخته و نشانه‌های تشخیص آن را بیان کنیم.

کمپرسور کولر گازی و انواع آن

انواع کمپرسور کولر گازی
انواع کمپرسور کولر گازی

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، تمامی وسایل و تجهیزات از قطعات و اجزا مختلفی تشکیل شده‌اند که در کنار هم به انجام عملیات موردنظر می‌پردازند. مهم‌ترین قطعه موجود در تمامی این تجهیزات موتور نام دارد که از آن به‌عنوان قلب تپنده دستگاه‌ها نیز یاد می‌شود. کولر گازی خود نوعی دستگاه مکانیکی است که از اجزاء مختلفی تشکیل شده است و به‌وسیله فعالیت واحد این قطعات، به تولید هوای خنک و سرمایش محیط می‌پردازد. مهم‌ترین بخش کولر گازی، کمپرسور کولر گازی یا همان موتور کولر گازی است.

کمپرسور وظیفه فشرده‌سازی گاز مبرد درون لوله‌ها را برعهده داشته و با این کار باعث تولید هوای خنک و سرمایش محیط می‌شود. از آنجا که نقش این قطعه بسیار اساسی است، در صورت خرابی نیاز به اقدام سریع برای تعویض کمپرسور کولر گازی دارد که در این بین یکی از اصلی‌ترین عوامل و دلایل خرابی کمپرسور، کمپرسور سوخته کولر گازی است.

در واقع، وظیفه کمپرسور یا همان موتور کولر گازی بدین‌گونه است که با افزایش حرارت گاز مبرد، باعث تبدیل آن به مایع‌شده و به‌وسیله لوله‌های موجود، آن را به کندانسور می‌رساند. سپس مایع مبرد در قسمت اواپراتور، گرما را جذب کرده و تبخیر می‌شود. پس از اینکه مایع مبرد به حالت اولیه برگشت و تبدیل به گاز شد، به کمپرسور بازگردانده شده و این سیکل را تکرار می‌کند. تکرار و چرخه این فرایند سبب خنک‌شدن محیط شده و دمای محیط را به‌شدت پایین می‌آورد. در ضمن، هوای خنک تولیدشده توسط کولر گازی با هوای خنک تولیدشده توسط کولر آبی متفاوت بوده و به‌هیچ عنوان رطوبت هوای تولیدی کولر آبی را ندارد.

از انواع کمپرسور کولر گازی می‌توان به کمپرسور پیستونی، کمپرسور قلمی یا کمپرسور دوار و کمپرسور مارپیچی یا کمپرسور اسکرول (از آن با نام کمپرسور اسکرال هم یاد می‌شود) اشاره کرد. کمپرسورهای پیستونی را می‌توان قدیمی‌ترین نوع کمپرسورهای استفاده شده در کولر گازی دانست که در هنگام کار صدای بلندی تولید کرده و مصرف انرژی بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارند. کمپرسورهای قلمی نسل بعدی کمپرسورها هستند که راندمان بهتری نسبت به نوع قبلی داشته و صدای کم‌تری دارند. لازم به ذکر است این کمپرسورها در مناطق دارای گردوغبار بازدهی خوبی نداشته و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نمونه آخر کمپرسورهای مارپیچ یا اسکرول هستند که از ظرفیتی حدود 30000 btu برخوردار بوده و قدرت مناسبی دارند. این مدل نسبت به نمونه‌های قبلی از قیمت بالاتری برخوردار بوده اما بازدهی و ظرفیت بیشتری نیز دارد. حال که با نحوه کارکرد و انواع کمپرسور کولر گازی آشنا شدید بهتر است به چگونگی تشخیص کمپرسور سوخته و علائم کمپرسور سوخته کولر گازی بپردازیم.

 علائم کمپرسور سوخته کولر گازی

سوختن کمپرسور کولر گازی
سوختن کمپرسور کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی کولر گازی و کمپرسور آن، سوختن کمپرسور کولر گازی است. عموما علت سوختگی کمپرسور کولر گازی در دو مورد می‌توان جستجو کرد. این دو مورد شامل سوختن یا بازشدن سیم‌پیچ موتور کمپرسور و ایجاد اتصال کوتاه در بدنه فولادی پوسته موتور، باشد.

بهترین راه‌کار پس از تشخیص سوختگی کمپرسور، تعویض آن است زیرا تعمیر کمپرسور کاری تخصصی بوده و از سوی دیگر در بیش‌تر حالات امکان تعمیر وجود نداشته و تنها در موارد کمی امکان تعمیر وجود دارد. نکته‌ای که در این بین اهمیت زیادی دارد این است که شما سوختگی کمپرسور را به‌موقع تشخیص داده و در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های سوختگی کمپرسور، کولر گازی را خاموش کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • باد گرم کولر گازی: یکی از ابتدایی‌ترین نشانه‌های خرابی کولر گازی، تولید باد گرم توسط کولر گازی است. در این حالت ممکن است مشکل از کندانسور و یا کمپرسور باشد که هر دو باید بررسی شوند. کمپرسور سوخته کولر گازی نمی‌تواند مبرد را از طریق سیستم پمپ کرده و هوای خنک وارد محیط کند.
  • کارنکردن کمپرسور: در صورت روشن‌نشدن و کارنکردن کمپرسور، کمپرسور ایراد داشته و امکان سوختگی کمپرسور وجود دارد. در این‌گونه موارد یک تکنسین باید کولر و کمپرسور آن را بررسی کند.
  • پرش فیوز: یکی دیگر از نشانه‌های سوختگی کولر گازی، پریدن فیوز برق یا گاها خود دستگاه است. در صورت مشاهده پریدن فیوز، به هیچ عنوان به روشن‌کردن کولر ادامه و یا اصرار نکرده و آن را خاموش کنید. در این‌گونه موارد بلافاصله با یک متخصص تماس گرفته و نظر او را جویا شوید زیرا امکان در شرف سوختگی کمپرسور وجود داشته و بتوان با یم تعمیر صحیح، کمپرسور را کامل و کارکرد آن را به حالت قبل برگرداند.
  • تکان‌خوردن یونیت بیرونی: چهارمین نشانه اصلی سوختگی کمپرسور، تکان‌خوردن و یا سروصدای بیش‌از اندازه یونیت بیرونی کولر گازی است.
  • وجود نشتی در یونیت بیرونی: وجود نشتی، رطوبت و چاله‌های پر از آب در نزدیکی و اطراف سیستم یونیت بیرونی، می‌تواند علت خرابی کمپرسور و یا سوختگی آن باشد. از سوی دیگر، این خرابی می‌تواند نشان‌دهنده نشت مبرد بوده و بسیار خطرناک است زیرا ممکن است به سلامت شما لطمه وارد کند. در این‌گونه موارد بلافاصله با متخصص تماس بگیرید.
  • کاهش جریان هوا: یکی از اولین نشانه‌های خرابی و کمپرسور سوخته کولر گازی، کاهش جریان هوای کولر است. برای تشخیص کاهش جریان هوا، دست خود را نزدیک دریچه کولر قرار داده و در صورتی که جریان کم‌تر از مقدار قبلی بود، مشکل از کمپرسور است. در صورتی که جریان هوا با پرش را مشاهده نکردید با یک متخصص تماس بگیرید.
  • قبض برق غیرعادی: در صورتی که مبلغ قبض برق به‌صورت غیرعادی بالا رفته ولی هیچ‌گونه اتفاق خاص و یا غیرعادی در آن بازه زمانی رخ نداده باشد، باید کمپرسور را مورد بررسی قرار داده و آن را چک کرد.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی در فصول گرم سال، کولر گازی است. کولر گازی از قطعات و تجهیزاتی تشکیل‌شده‌است که با یکیدیگر همکاری کرده و هوای محیط را خنک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی، کمپرسور کولر گازی است.

کمپرسور کولر گازی یا همان موتور نقش مهم و اساسی در عملکرد صحیح کولر ایفا کرده و در انواع مختلفی نظیر پیستونی، قلمی و … در بازار موجود است. از آنجا که کمپرسور قلب کولر گازی است، در صورت خراب‌شدن نیاز به اقدام سریع جهت تعویض کمپرسور کولر گازی ضروری است. یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی کولر گازی، کمپرسور سوخته کولر گازی است. در صورت خرابی کولر گازی، نشانه‌های خرابی کمپرسور را بررسی کرده و با یک متخصص تماس بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کمپرسور سوخته کولر گازی پرداخته و نشانه‌های تشخیص آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

71 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط