آنتن خفاشی

7 مورد از مزایای آنتن خفاشی

201 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که ما را در دریافت سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی یاری کرده و در زندگی امروزی کاربرد بسیار زیادی دارد، آنتن است. آنتن‌ها قطعات کاربردی هستند که به دو دسته گیرنده و فرستنده تقسیم‌بندی می‌شوند که آنتن‌های مورد استفاده توسط ما از نوع گیرنده بوده و با دریافت سیگنال‌ها قادر به دیدن تلویزیون و یا شنیدن رادیو هستیم. آنتن‌ها انواع مخلتفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، آنتن خفاشی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آنتن خفاشی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

آنتن و انواع آن

آنتن دو قطبی
آنتن دو قطبی

پیش از اینکه به بررسی آنتن خفاشی بپردازیم بهتر است ابتدا مروری کوتاه بر ویژگی‌های آنتن و انواع آن داشته و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. آنتن‌ها قطعاتی هستند که سیگنال‌های رادیویی و یا تلویزیونی را که به صورت امواج مکانیکی و تصویری هستند را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و به سوی آنتن مقصد یا همان گیرنده می‌فرستند. در واقع، آنتن‌ها وسایلی هستند که سیگنال‌های مخابراتی و رادیویی را فرستاده و دریافت می‌کنند. این سیگنال‌ها در هوا با سرعت نور منتشر شده و به آنتن گیرنده می‎‌رسند. امواج فرستاده شده در زمان برخورد با آنتن گیرنده، سیگنال‌های خود را به الکترون‌های موجود در آنتن گیرنده منتقل کرده و درنتیجه سیگنال‌های دریافتی به صوت و یا تصویر تبدیل می‌شوند.

تعریف بالا، تعریفی کلی از چگونگی و نحوه کار آنتن‌های فرستنده و گیرنده است. البته با توجه به نوع آنتن ممکن است روند بالا با مقداری تغییر همراه شده و زمان آن کم‌تر یا بیش‌تر شود. آنتن‌های فرستنده به‌دلیل توان بالا در فرستادن امواج، معمولا از سازه‌های عظیمی تشکیل شده‌اند اما آنتن‌های گیرنده معمولا کوچک و به صورت یک میله و یا رومیزی هستند.

در حالت کلی، سیگنال‌های رادیویی و یا تلویزیونی را به سه روش مختلف می‌توان ارسال کرد. اولین روش انتشار سیگنال‌ها به‌صورت مستقیم است که به آن Line Of Sight نیز می‌گویند. برای ارتباط‌گرفتن از طریق این روش به آنتن‌های بسیار بلند احتیاج بوده و نمی‌توان از آنتن‌های کوتاه و کوچک در این روش بهره برد .

دومین روش انتشار امواج و سیگنال‌ها، در انحنای زمین است که به آن Ground Wave Propagation نیز می‌گویند. از این روش بیش‌تر برای ارسال امواج با طول‌های موج بالا استفاده می‌شود. آخرین روش، ارسال امواج به سمت آسمان است. در این روش سیگنال‌ها به سمت لایه یونوسفر ارسال شده و به‌دلیل ویژگی‌های این لایه، به سمت زمین بازتاب داده می‌شوند. این روش در شب از عملکرد مطلوب‌تری برخوردار بوده و بازدهی بالایی دارد.

همان‌طور که گفته شد، آنتن‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله پرکاربرد‌ترین آن‌ها می‌توان به آنتن‌های دو قطبی، آنتن‌های سهمی‌شکل، تگ‌های RFid و … اشاره کرد. آنتن خفاشی که محور اصلی بحث در این مقاله است زیرمجموعه آنتن‌های دو قطبی بوده و نوعی آنتن دو قطبی است. از سوی دیگر، آنتن‌ها را می‌توان بر اساس محل نصب آن‌ها به دو دسته هوایی و رومیزی نیز دسته‌بندی کرد که نوع هوایی از قدمت بیشتری برخوردار بوده ولی نوع رومیزی کاربرد بسیار زیادی، به‌خصوص در آنتن‌های گیرنده، دارد.

آنتن خفاشی

آنتن بال خفاشی یا ابر چهارپر
آنتن بال خفاشی یا ابر چهارپر

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین و در عین حال یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های آنتن‌ موجود در بازار، آنتن خفاشی یا به اصطلاح ابر چهارپر است. این آنتن که بیشتر در پخش سیگنال‌های تلویزیونی کاربرد دارد، توانایی پخش فرکانس‌هایی نظیر VHF و UHF را دارا بوده و می‌تواند انواع سیگنال‌های این بازه را دریافت و پخش کند.

دلیل نامگذاری این آنتن‌ها به نام آنتن‌های خفاشی، شکل شبیه به بال خفاش و پاپیون‌مانند آن‌ها است که به دلیل این شباهت بسیار زیاد این آنتن‌ها به خفاش، به آن‌ها آنتن خفاشی گفته می‌شود. از آنجا که این آنتن‌ها گیرنده بوده و در هوا قرار گرفته و از جمله آنتن‌های رومیزی به‌شمار نمی‌روند، به آن‌ها آنتن هوایی نیز گفته می‌شود که در واقع منظور همان آنتن‌های خفاشی است.

از این آنتن‌ها بیش‌تر به عنوان گیرنده‌های پخش همگانی سیگنال‌های تلویزیونی استفاده شده و بیش‎تر کاربرد گیرنده دارند تا فرستنده. طرز کار و چگونگی نصب آنتن خفاشی به صورت افقی و زاویه صفر درجه با خط افق بوده و نیازی به دستکاری‌هایی همچون تغییر زاویه‌های مختلف برای دریافت صحیح امواج و سیگنال‌ها، ندارد. در واقع، این آنتن به تولید سیگنال‌های قطبی شده به صورت افقی پرداخته و آن‌ها را دریافت و پخش می‌کند. از این آنتن‌ها می‌توان به عنوان اولین آنتن‌های گیرنده و پخش تلویزیونی نیز نام برد.

از جمله مزیت‌های آنتن خفاشی می‌توان به نصب راحت، اشغال‌کردن فضای کم محیطی، توان بالا در دریافت و پخش سیگنال‌ها، برخورداری از پهنای باند گسترده و بالا، کیفیت بالای سیگنال‌های دریافتی، قیمت ارزان نسبت به نمونه‌های دیگر، ساپورت همه جهته و … اشاره کرد.

آنتن‌های خفاشی خود دارای چندین نوع هستن که پرکاربردترین آن‌ها، آنتن خفاشی تلسکوپی است. نوع تلسکوپی این آنتن‌ها یکی از جدیدترین نمونه‌های این آنتن‌ها است که از کیفیت بالایی در دریافت سیگنال‌ها برخوردار بوده و مشکلاتی نظیر قطعی سیگنال، پارازیت زیاد، قطع و وصل شبکه و … را ندارد و در تمامی نقاط جغرافیایی قادر به آنتن‌دهی است. برای خرید این آنتن‌ها باید به بررسی نمونه قابل استفاده در شرایط مکانی خود پرداخته و از فروشگاه‌های معتبر فیزیکی و آنلاین اقدام به خرید محصول مورد نظرتان نمایید.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین وسایلی که امروزه کارکرد و کاربرد بسیار زیادی داشته و ما را در دریافت انواع سیگنال‌ها و امواج رادیویی کمک می‌کند، آنتن است. آنتن‌ها کاربرد بسیار زیادی داشته و در دو حالت فرستنده و گیرنده تولید می‌شوند. یکی از پرکاربردترین آنتن‌های گیرنده، آنتن خفاشی است. این آنتن، یکی از پرکاربردترین آنتن‌ها در زمینه دریافت سیگنال‌های صوتی و تصویری است که عموما به‌صورت هوایی و در زاویه صفر افقی نصب شده و قادر به دریافت و پخش انواع سیگنال‌های رادیویی است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی آنتن خفاشی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

201 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط