انواع فواره

تحلیلی بر انواع فواره؛ خواص، اشکال، کاربردها

152 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق

یکی از وسایل و تجهیزاتی که به حیاط خانه، رستوران، ویلا و محیط‌های بیرونی ساختمان جلوه‌ای زیبا و جذاب می‌بخشد، فواره است. در واقع، فواره وسیله‌ای برای تخلیه آب درون مخزن بوده که این عمل را به‌صورت تزئینی و جالب انجام داده و آب را به‌شکل چشمگیر و در قالب اشکال مختلف به هوا پرتاب می‌کند. از آنجا که فواره‌ها کاربرد فراوانی داشته و هر کدام شکل و جنس و نوع خاصی داشته و آب را به اشکال متنوع به هوا پرتاب می‌کنند، فواره‌ها در انواع مختلف و متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع فواره پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم.

فواره

فواره قدیمی
فواره قدیمی

قبل از اینکه به بررسی انواع فواره بپردازیم، ابتدا بهتر است با ساختار و کاربرد فواره آشنا شده و چگونگی پیدایش آن را بیان کنیم. در واقع فواره یا Fountain به معنای منبع و یا چشمه بوده و از آنجا که در گذشته از فواره‌ها برای دریافت آب استفاده می‌شد و نه برای زیبایی، کلمه فواره به معنای منبع یا چشمه روی این وسیله قرار دادند. همان‌طور که گفته شد،

فواره یا آبنما وسیله‌ای است که به آب ظاهر و شکل داده و آب درون مخزن را به‌شکلی تزئینی و زیبا خارج می‌کند. در واقع، آبنما به وسیله‌ای یا ابزاری گفته می‌شود که به آب نمایش و زیبایی داده و به آن ظاهری جدید می‌بخشد. از جمله آبنماهای طبیعی می‌توان به باران، ریزش قطرات آب از آبشارها و … اشاره کرد اما از آنجا که این آبنماها ظاهری بسیار زیبا داشته و در هر نقطه و مکانی وجود ندارند، بشر به ساخت آبنماهای مصنوعی روی آورده است.

فواره علاوه‌بر زیبایی قابل تاملی که خود دارد، زیبایی و صفای بسیار زیادی به محیط اطراف خود بخشیده و به انسان حس زندگی و نشاط القا می‌کند. از همین رو، در بسیاری از کشورها از انواع فواره و آبنماها برای افزایش سطح نشاط جمعی آن شهر استفاده می‌شود که خود این آبنما، می‌تواند نوعی جاذبه توریستی و گردشگری بوده و گردشگران را به دیدن این منظره زیبا دعوت کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای فواره، جریان بخشیدن به آب ساکن است. آب ساکن حوض، استخر، حوضچه و … پس از مدتی به دلیل سکون بیش از اندازه، بدبو و زشت شده و نه تنها زیبایی خود را از دست می‌دهد بلکه غیرقابل استفاده می‌شود. فواره‌ها با جریان بخشیدن به آب و پرتاب و ریزش قطرات آب به سطح آب علاوه‌بر بخشیدن جریان و زیبایی به آب، باعث ایجاد سنفونی و صدایی زیبا و دلپذیرشده که برای انسان بسیار آرامش‌بخش است.

در گذشته فواره‌ها وسایل برای دریافت راحت‌تر آب از چشمه و قنات‌ها بوده و به چشمه‌ها و قنات‌ها متصل بودند. تا اواخر قرن 19 انواع فواره‌ها با نیروی گرانش کار کرده و مخزن یا منبع آب در سطحی بالاتر از سطح قرارگیری فواره وجود داشت. از همان زمان، انسان‌ها به فواره‌ها علاقه‌مند شده و به جای اینکه نوع فواره یا شیر ساده باشند، فواره‌ها با تزئیناتی همچون حیوانات برنزی و سنگی، جلوه‌ای زیبا به محیط می‌دادند. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی، با لوله‌کشی‌شدن خانه‌ها و ساختمان‌ها و محیط‌ها مختلف شهری، فواره‌ها کاربردی تزئینی و مصنوعی پیدا کرده و بیش‌تر برای جلوه‌بخشی و زیبایی محیط کاربرد داشتند.

در این عصر، با اضافه‌کردن پمپ آب و تغییر شکل ساده فواره‌ها، انواع فواره در اشکال و اقسام گوناگون تولید و به بازار عرضه شدند. امروزه هم فواره‌ها کاربرد بسیار زیادی در خانه‌ها، رستوران‌ها، مجالس، ویلاها، پارک‌ها، استخرها و …. داشته و به دلیل کاربرد فراوانی که داردند، فواره‌ها به چندین دسته و نوع تقسیم شده‌اند که از آن با نام انواع فواره یاد می‌شود.

انواع فواره

فواره دیواری
فواره دیواری

همان‌طورکه گفته شد، فواره‌ها به دلیل کاربرد بسیار زیادی که دارند در انواع و اشکال گوناگون ساخته و تولید شده‌اند. انواع فواره‌ها با توجه به محل نصبشان، زاویه و نوع فواره و پاشش آب و جنس آبنماها تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع فواره براساس جنس آبنما یا فواره به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

  • فواره سنگ: همان‌طور که از نام این فواره مشخص است جنس آن از سنگ بوده و برای ساخت نیاز به تراشکاری دارد.
  • فواره فلزی: جنس این فواره از فلز بوده و با استفاده از ریخته‌گری ساخته می‌شود.
  • فواره سرامیکی: شبیه فواره سنگی بوده اما زیباتر و مصنوعی‌تر از مدل سنگی است.
  • فواره فایبرگلاس: جنس این فواره از مواد فایبرگلاس بوده و انواع و اشکال گوناگونی دارد.
  • فواره پلاستیکی: این فواره انواع و اشکال متنوعی داشته و در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.
  • فواره بتنی: این مدل فواره هم شبیه به نوع سرامیکی و سنگی بوده و اشکال زیادی دارد.

انواع فواره‌ها براساس محل نصب و کاربرد فواره یا آبنما، شامل موارد زیر می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • فواره سرپوشیده: این فواره در اماکن درون ساختمانی مانند لابی‌ها، سالن‌ها، آبنماهای خانگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فواره بیرونی: این نوع فواره دقیقا برعکس فواره سرپوشیده بوده و در حیاط، باغ، بالکن و … نصب می‌شوند.
  • فواره استخر: فضای استخر یکی از مواردی است که فواره در آن بسیار استفاده شده و فواره خاص خود را دارد. از فواره استخر در استخر، سونا، جکوزی و … استفاده می‌شود.
  • فواره رومیزی: فواره‌های بسیار کوچکی هستند که در منازل و به‌صورت خانگیمورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فواره دیواری: این نوع فواره‌ها حالتی نوستالژیک و باستانی داشته و عموما به شکل سر حیوانات است که برروی دیوار نصب می‌شود.
  • فواره تزئینی: این فواره‌ها بیشتر کاربرد تزئینی داشته و به‌شکل مجسمه‌های کوچک هستند.

انواع فواره‌ها براساس زاویه و نوع فواره به 6 دسته تقسیم می‌شوندو این 6 دسته عبارتند از:

  • فواره جوشان: ای فواره‌ها آب را با زاویه‌ای نزدیک به 90 درجه (کمی بیش‌تر از 90 درجه) و در جهت خلاف جاذبه زمین پرتاب می‌کنند.
  • فواره آرام یا ژاپنی: فواره‌هایی که آب از نازل افقی خارج کرده و به‌نوعی هلال آب می‌سازند، فواره آرام یا فواره ژاپنی نام دارند.
  • فواره ریزش: این فواره‌ها آب را مستقیما از بالا به پایین می‌ریزند.
  • فواره آبشاری: این فواره شباهت بسیار زیادی به فواره آرام یا ژاپنی و ماهیتی یکسان دارند با این تفاوت که این فواره آب را طبقه به طبقه پایین رانده و کاسه کاسه جدا می‌کند.
  • فواره غیب‌شونده یا بی‌پایان: در این حالت مخزن آب دیده نشده و مسیر آب به سمتی می‌رود که ناپدید شود، برای مثال ریزش آب به درون سنگ. از این رو، به این فواره غیب‌شوند یا بی‌پایان گفته می‌شود.
  • فواره دیواری: در این فواره آب به‌صورت عمودی یا مایل و از روی دیوار به پایین سرازیر می‌شود.

در قسمت بالا انواع فواره و انواع حالات ریزش یا پرتاب آب بیان شد اما دقت کنید برای خرید فواره باید توجه ویژه‌ای به محل موردنظرتان و محلی که قصد دارید فواره را در آنجا نصب کنید، داشته و فواره را متناسب با محل و شرایطتتان انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی تزئینی و زیبایی که کاربرد زیادی در داخل ساختمان و به‌ویژه در بیرون ساختمان دارد، فواره است. فواره‌ها وسایل و ابزاری به جریان انداختن آب مخزن بوده و علاوه‌بر زیباسازی محیط، محیطی آرامش‌بخش فراهم می‌آورند. از آنجا که فواره‌ها کاربرد زیادی دارند، فواره‌ها در انواع مختلفی تحت نام انواع فواره تولید و در بازار عرضه می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم به به بررسی انواع فواره پرداخته و کاربرد هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

152 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط