خط تولید بست کمربندی ترازو

خط تولید بست کمربندی ترازو را کامل بشناسید!

106 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از وسایلی که همگان اسم آن را شنیده و برای اندازه‌گیری جرم یا وزن وسیله یا شخصی به کار می‌رود، ترازو است. یکی از قسمت‌ها و اجزای ترازو، بست کمربندی ترازو است. همان‌طور که گفته شد، هر وسیله‌ای برای اینکه بتواند به لحاظ اقتصادی به‌صرفه بوده و از سرعت و دقت مناسبی در تولید بهره‌مند باشد، نیاز به یک خط تولید منظم دارد. بست کمربندی ترازو هم از این قضیه مستثنی نبوده و باید در خط تولید بست کمربندی ترازو قرار گرفته و تولید شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی خط تولید بست کمربندی ترازو پرداخته و روش تولید بست کمربندی ترازو را بیان کنیم.

بست کمربندی ترازو

بست کمربندی ترازو
بست کمربندی ترازو

قبل از اینکه به بررسی خط تولید بست کمربندی ترازو بپردازیم، ابتدا بهتر است به بررسی بست کمربندی و بست کمربندی ترازو پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. در واقع، بست کمربندی نوعی نوار مقاوم پلاستیکی و فلزی است که می‌توان از آن در انواع کارها از جمله دسته‌بندی سیم‌ها و کابل‌ها، بستن لیبل روی اجناس،  تقسیم لوله‌های باریک و … بهره برد. این بست‌های کمربندی دارای شیارها و دندانه‌هایی هستند که از بزرگ‌شدن و یا بازشدن ناخواسته این بست‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را تبدیل به نوعی نگهدارنده‌ای محکم کرده است.

همین ویژگی باعث شده است از این بست‌ها برای دستبند و دستبندزدن نیز استفاده شود. این بست‌ها دارای یک ضامن نیز هستند و زمانی که نوک بست کمربندی از داخل ضامن عبور می‌کند، ضامن از برگشت بست جلوگیری کرده و تنها امکان کوچک‌ترکردن حلقه بست را فراهم می‌آورد. این بست‌ها در انواع پلاستیکی و فلزی یا استیل تولید شده که از نوع استیل آن می‌توان در صنعت و کار بهره برد.

بست کمربندی ترازو هم یکی از انواع بست‌های کمربندی است که جنس آن از پلاستیک (پلاستیک فشرده) بوده و انعطاف‌پذیر است. برای افزایش سرعت کار می‌توان بست‌های کمربندی ترازو را درون وسیله‌ای تشکیل‌شده از دو قسمت دستی و چرخی با نام دستگاه بست کمربندی قرار داد که سرعت کار و بست‌کشیدن ترازو را افزایش داده و در زمان و وقت بسیار صرفه‌جویی می‌کند. این دستگاه بهترین وسیله برای نصب و کشش و برش این بست‌های کمربندی پلاستیکی به صورت طولی است. استفاده از این دستگاه‌ها و این بست‌ها سرعت کار را بسیار بالا برده و دیگر نیاز به استفاده از نوار چسب، طناب، کش‌ و … نیست.

خط تولید بست کمربندی ترازو

خط تولید بست‌های کمربندی ترازو
خط تولید بست‌های کمربندی ترازو

همان‌طور که گفته شد، بست کمربندی کاربرد بسیار زیادی داشته و می‌تواند به‌طور کامل بسته شده و به‌طور ناخواسته باز نشود و از این بست‌ها می‌توان در صنعت برق، حمل و نقل، مصارف خانگی، مصارف باغبانی و … بهره برد. برای کار و استفاده از بست‌های کمربندی ترازو تنها نیاز به نیروی فیزیکی و مکانیکی بوده و نیازی به نیروی الکتریکی نیست اما برعکس این بست‌ها که برای استفاده تنها نیاز به نیروی فیزیکی دارند، برای تولید بست‌های کمربندی ترازو نیاز به دستگاه‌های برقی و الکتریکی بوده و عموما خط تولید این بست‌ها، خط تولیدی کاملا اتوماتیک بوده و به‌صورت خودکار تولید می‌شوند.

خط تولید بست کمربندی ترازو مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و ابزارهای الکتریکی و خودکار است که با خشک‌کاری، فرم‌دهی، شکل‌دهی و … باعث تولید بست‌های کمربندی می‌شوند.

در واقع، بست‌های کمربندی ترازو که از جنس پلاستیک هستند، از گرانول‌ها و نایلون‌ها و ذرات کوچک پلاستیکی تشکیل شده است. در خط تولید بست‌های کمربندی ترازو، ابتدا این ذرات کوچک پلاستیکی وارد محفظه‌ای شده و به‌طور کامل با استفاده از همزن ریز و کوچک و هم‌اندازه می‌شوند. سپس وارد دستگاه خشک‌کن یا خشک‌کننده شده و رطوبت تمامی این گرانول‌ها و ذرات کوچک پلاستیکی گرفته می‌شود. سپس این ذرات پلاستیک وارد سیستم کنترل مواد شده و از این طریق به ماشین و دستگاه قالب‌گیر انتقال داده می‌شود.

این مواد وارد شده به ماشین قالب‌گیری تحت دما و حرارت 500 درجه فارنهایت قرارگرفته و پس از ذوب شدن و پیداکردن حالت روان و مایع‌گونه، وارد قالب شده و پرس می‌شوند. برای هر یک از اندازه‌های مختلف بست‌های کمربندی، قالب جداگانه وجود داشته و هر کدام از آن‌ها باید در قالب مخصوص خود قرار بگیرند.

پس از پرس‌شدن این بست‌ها، بست‌ها توسط نوعی دستگاه اسکرو از قالب و دستگاه قالب‌زن خارج شده و به قسمت کنترل کیفیت و بسته‌بندی منتقل می‌شوند. در واقع، پس از خارج شدن بست‌ها از دستگاه قالب‌زن، فرآیند تولید و روند خط تولید بست‌های کمربندی ترازو به پایان رسیده و سایر کارها مثل کنترل کیفیت و بسته‌بندی و … مجموعه کارهایی هستند که در سایر محصولات هم انجام شده و خاص بست‌های کمربندی ترازو نیستند.

نتیجه‌گیری

هر وسیله‌ای برای ساخته و تولیدشدن و به‌صرفه‌بودن به لحاظ اقتصادی نیاز به قرارگرفتن در یک خط تولید دارد. بست کمربندی ترازو هم از این قضیه مستثنی نبوده و نیاز به یک خط تولید مجزا و منظم دارد. خط تولید بست‌های کمربندی ترازو مجموعه‌ای از دستگاه‌های همزن، خشک‌کن، قالب‌زن، دستگاه پرس، دستگاه اسکرو، بسته‌بندی و … است که باعث تولید محصولی باکیفیت و کاربردی می‌شود. این بست‌ها در صنعت برق، ساختمان، بسته‌بندی و بسیاری از کارها کاربرد داشته و پرمصرف هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی خط تولید بست کمربندی ترازو پرداخته و روش تولید بست کمربندی ترازو را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

106 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط