سیم سیار صنعتی

مهم‌ترین کاربرد سیم سیار صنعتی

129 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای انتقال برق از نقطه‌ای به نقطه دیگر در فواصل کم و کوتاه، سیم‌ها و کابل‌ها هستند. همه ما می‌دانیم که سیم و کابل چه نقش اساسی و مهمی در رساندن انرژی الکتریکی به ما ایفا کرده و در واقع واسطی برای دریافت انرژی الکتریسیته توسط ما، هستند. سیم‌ها و کابل‌ها به انواع مختلفی تقسیم‌بندی و دسته‌بندی می‌شوند که در این میان کابل و یا سیم سیار یکی از پرکاربردترین انواع سیم‌ها و کابل‌ها برای انتقال جریان است. سیم سیار انواع و اشکال مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین انواع سیم سیار، سیم سیار صنعتی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیم سیار صنعتی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سیم سیار و انواع آن

سیم سیار صنعتی بزرگ با پنج پریز
سیم سیار صنعتی بزرگ با پنج پریز

سیم سیار که به آن کابل سیار نیز گفته می‌شود یکی از پرمصرف‌ترین انواع سیم و کابل است که در هر پروژه صنعتی و حتی مصارف خانگی حضور پررنگ و زیادی دارد. در خیلی از مواقع به دلایل متعددی نظیر دسترسی نداشتن دائمی به منبع برق و یا فاصله زیاد از پریز برق، برای استفاده از وسایل برقی با مشکل مواجه شده و نمی‌توانیم بهترین کارایی مورد نیاز را دریافت کنیم. در این شرایط است که نقش مهم سیم سیار نمایان می‌شود.

سیم سیار را می‌توان یک سیم یا کابل نسبتا طولانی دانست که در دو طرف خود دارای یک دو شاخه جهت اتصال به پریز و یک پریز جهت اتصال به کانکتور است. با استفاده از این قطعه کاربردی می‌توانیم هر دستگاه برقی را به نزدیک‌ترین پریز برق متصل کرده و از برق مورد نظرمان استفاده کنیم. سیم سیار در اندازه‌ها و طول‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود و برای متصل‌کردن هر دستگاه با هر فاصله‌ای نسبت به منبع برق، مناسب است.

خاصیت قابل حمل‌بودن این کابل، به‌خصوص کابل سیار صنعتی یا همان سیم سیار صنعتی، آن را به قطعه‌ای پرکاربرد و محبوب در بین انواع سیم‌ها و کابل‌های انتقال‌دهنده برق در فواصل کوتاه تبدیل کرده است و می‌توان گفت در بیشتر پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتقال برق از منبع برق به دستگاه به‌وسیله این کابل بدون هیچ‌گونه نویز و خطایی بوده و از امنیت بالایی برخوردار است. البته مواردی همچون دمای محیط و جنس هادی کابل بر جریان کابل تاثیرگذار بوده و می‌تواند بر میزان مقاومت و جریان عبوری تاثیرگذار باشد. در واقع، به لحاظ دمایی هرچه دمای محیط بیشتر باشد، مقاومت درون سیم افزایش یافته و درنتیجه میزان عبور جریان و برق کاهش می‌یابد.

جنس هادی کابل‌های سیار عموما از مس، آلیاژ مس، آلومینیوم و آلومینیوم با روکش مس بوده که با توجه به کاربرد مورد انتظار و نوع سیم سیار، جنس هر کدام متفاوت است. اگر از آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیومی استفاده شود، ظرفیت جریان تقریبا به نصف کاهش یافته و جریان کم‌تری در مقایسه با سیم تمام مسی یا آلیاژ مس منتقل می‌کند.

در حالت کلی، سیم و کابل سیار در دو نوع سیم سیار خانگی و سیم سیار صنعتی تولید و عرضه می‌شود که تفاوت این دو نوع در میزان ولتاژ و تحمل آمپر پایین یا بالای آن‌ها است. سیم سیار خانگی را نمی‌توان برای مصارف صنعتی به‌کار برد زیرا در صورت نیاز دستگاه به آمپرهای بالا، سیم سیار خانگی ذوب شده و از بین خواهد رفت.

سیم سیار صنعتی

نمونه‌ای از سیم سیار
نمونه‌ای از سیم سیار

همان‌طور که گفته شد، سیم‌های سیار صنعتی یکی از انواع سیم‌های سیار هستند که بیش‌تر در مصارف و موارد صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و همان‌طور که از نامشان مشخص است، کاربردی صنعتی دارند.

در اکثر مواقع در پروژه‌های صنعتی امکان دسترسی دائم و یا راحت به منبع برق وجود نداشته و استفاده از تجهیزات برقی با مشکل مواجه است زیرا تعداد پریزها یا منابع برقی به اندازه تعداد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و وسایل برقی نبوده و تعداد وسایل برقی بیش‌تر از تعداد پریزهای برق است.

یکی از تجهیزات پرکاربرد که این مشکل را رفع کرده و امکان دسترسی و متصل‌شدن آسان به منبع برق را فراهم کرده است، سیم سیار صنعتی می‌باشد. از این سیم بیشتر برای متصل‌کردن دستگاه‌ها با توان و آمپر مصرفی بالا استفاده شده و در صنایع و کارخانجات کاربرد دارد. برای مثال با سیم یا کابل سیار صنعتی می‌توان یک دستگاه جوش آمپر بالا را به پریز برق متصل نموده و از آن برق مورد نیاز را بدون هیچ‌گونه مشکلی دریافت کرد، در صورتی که اگر این کار را با یک سیم سیار خانگی انجام دهیم، سیم ذوب شده و از بین می‌رود.

سیم‌های سیار صنعتی معمولا در اندازه‌های 10، 20 و 50 متر تولید و عرضه شده که با توجه به کار مورد نظرتان و حداکثر فاصله پریز برق تا دستگاه‌های برقی باید سیم سیار مناسب را انتخاب کرد. در هنگام تهیه این سیم باید به نکاتی همچون صاف و بدون موج‌بودن لایه بیرونی کابل، علامت‌ها و کدگذاری‌ها، عایق سالم و یکسان، هسته مسی رشته سیم‌ها و … توجه شود. همچنین این کابل نباید دارای هیچ‌گونه تاب‌خوردگی و کجی و پارگی باشد.

این کابل در انواع مختلفی نظیر سه پریز، چهار پریز و نوع بزرگ پنج پریز در بازار موجود است که با توجه به نوع و وسعت پروژه انتخاب می‌گردد. همچنین می‌توان آن را در دو نوع تک فاز و یا سه فاز تهیه نموده که نوع سه فاز این کابل بیشترین استفاده را نسبت به حالت تک فاز دارد. یکی دیگر از انواع سیم سیار صنعتی نوع جمع شو یا جمع‌شونده است که یکی از پرکاربردترین انواع سیم‌های سیار محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

پرکاربردترین وسیله‌ای که برای انتقال برق از نقطه‌ای به نقطه دیگر (در فواصل کوتاه) مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیم سیار است. سیم سیار نوعی سیم قابل‌حمل است که امکان وصل‌کردن انواع دستگاه‌های برقی که دور از منبع برق هستند را به پریز برق داشته و از تخلخل جریان یا وجود نویز در آن جلوگیری می‌کند. سیم سیار صنعتی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در پروژه‌های صنعتی است که توان عبور جریان با آمپر بالا را دارا است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سیم سیار صنعتی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

129 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط