فرق لوله پی وی سی سرد با گرم

5 فرق لوله پی وی سی سرد با گرم را بشناسید!

101 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

این لوله‌ها کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌سازی داشته و بسیار پرکاربرد هستند اما نکته‌ای که این بین وجود دارد، اطلاع از فرق لوله پی وی سی سرد با گرم است زیرا برخی افراد می‌پندارند که این دو نوع لوله پی وی سی تفاوتی با یکدیگر نداشته و کاربرد مختلفی نسبت به یکدیگر ندارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی فرق لوله پی وی سی سرد با گرم پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد این دو نوع لوله نسوز را بیان کنیم.

ویژگی‌ها و کاربرد لوله pvc سرد و گرم

نمونه‌ای از عایق یا لوله pvc
نمونه‌ای از عایق یا لوله pvc

پیش از آنکه فرق لوله پی وی سی سرد با گرم را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا بهتر است شما را با ماهیت و کاربرد هر یک از این لوله‌ها آشنا ساخته و از آن‌ها اطلاع پیدا کنید. اگرچه میان لوله pvc سرد و گرم تفاوت‌هایی وجود دارد اما نکته حائز اهمیت در این‌گونه موارد این است که در ساختار هر دو لوله از مواد pvc استفاده شده است و هر دو آن‌ها خاصیت نسوز دارند.

این لوله‌ها که در زمره کالاهای برقی و ساختمانی قرار می‌گیرند، وظیفه ایجاد عایق و محافظت از انواع سیم‌ها و کابل‌ها را برعهده دارند و اغلب به‌صورت توکار مورد استفاده قرار داده می‌شوند اما از لوله‌های خم سرد و گرم تنها در برق‌کشی ساختمان‌ها استفاده نشده و حتی می‌توان از آن‌ها در مکان‌هایی با حرارت بالا به منظور محافظت از انواع سیم‌ها و کابل‌ها نیز استفاده نمود.

در حالت کلی، در ساختار لوله خم سرد که به آن cold bend نیز گفته می‌شود، علاوه‌بر استفاده و بهره‌وری از مواد pvc، از مواد پلیمری افزودنی نیز استفاده شده است که این موضوع سبب استحکام بیش‌تر و کیفیت بالاتر آن‌ها شده و عمر این لوله‌های را افزایش داده است. همچنین بر همین اساس، بر قیمت این لوله‌ها نیز تاثیر گذاشته و افزوده می‌شود. در واقع، برای خم‌کردن لوله‌های pvc گرم و سرد نیاز به یک فنر خم‌کن لوله دارید اما لوله‌های خم گرم به دلیل استفاده از مواد pvc  کم‌تر در ساختار خود، علاوه‌بر قطعه ذکر شده در بالا برای خم‌کردن نیاز به حرارت نیز دارند.

در حالت کلی می‌توان گفت، با اینکه لوله‌های خم سرد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به دلیل عدم نیاز به حرارت و خم‌شدن سریع و آسان، سرعت کار برق‌کاران را افزایش می‌دهند اما قیمت پایین‌تر لوله‌های pvc گرم موجب شده تا لوله‌های پی وی سی گرم از محبوبیت بیش‌تری برخوردار بوده و در اکثر پروژه‌ها مورداستفاده قرار گیرند. حال که با ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام از لوله های پی وی سی سرد و گرم آشنا شدید، به سراغ بررسی فرق لوله پی وی سی سرد با گرم رفته و تفاوت‌های میان این دو لوله کاربردی را بیان خواهیم کرد.

فرق لوله پی وی سی سرد با گرم

تفاوت‌های لوله پی وی سی سرد و گرم
تفاوت‌های لوله پی وی سی سرد و گرم

حال که با ماهیت و کاربرد لوله پی وی سی سرد و گرم آشنا شدید، بهتر است به سراغ بررسی فرق لوله پی وی سی سرد با گرم رفته و تفاوت‌های این دو نوع لوله را بیان کنیم. با مطالعه مطالب گفته شده در بالا تا حدودی به تفاوت‌های میان لوله خم سرد و خم گرم پی برده و آشنا شدید اما در این قسمت به ذکر کامل و جامع تمامی این نکات و تفاوت‌ها پرداخته و تمامی موارد را به تفصیل بیان می‌کنیم.

همان‌طور که مشاهده کردید، اولین تفاوت که بارزترین تفاوت میان این دو لوله نیز است، مواد و اجزا تشکیل‌دهنده این لوله‌ها می‌باشد. در ساختار لوله پی وی سی سرد علاوه‌بر استفاده از مواد pvc، از مواد پلیمری افزودنی نیز استفاده شده است اما در ساختار لوله پی وی سی گرم از مواد pvc کم‌تری استفاده شده و بهره برده شده است که این موضوع سبب افزایش کیفیت لوله سرد در مقابل نوع گرم آن می‌شود.

دومین فرق و تفاوت مهم، تفاوت در میزان قیمت این دو لوله است. این موضوع نیز عاملی تعیین‌کننده‌ای در انتخاب و میزان استفاده از این دو لوله به حساب آمده و اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به مواد استفاده شده در ساختار این دو لوله، لوله پی وی سی سرد از قیمت بالاتری نسبت به لوله پی وی سی گرم برخوردار است.

سومین موردی که می‌توان از آن به عنوان یک تفاوت مشخص در میان این دو لوله به آن اشاره کرد، تفاوت در نوع و نحوه نصب این لوله‌ها است. لوله های خم سرد یا همان لوله های پی وی سی سرد برای خم‌شدن و نصب تنها به یک فنر لوله خم‌کن احتیاج دارند اما این در حالی است که لوله های خم گرم یا همان لوله های پی وی سی گرم علاوه بر فنر برای خم‌کردن لوله، به حرارت نیز نیاز دارند که همین موضوع سبب شده تا کار با لوله خم سرد سرعت برق‌کاری را بالاتر برده و کار سریع‌تر به پایان برسد.

همان‌طور که اشاره شد، چهارمین فرق میان این دو لوله، سرعت کاری آن‌ها است. سرعت کار با لوله pvc سرد بسیار بیش‌تر از لوله pvc گرم بوده (به دلیل عدم نیاز به استفاده از حرارت) و از این رو، استفاده از لوله‌های پی‌وی‌سی سرد باعث می‌شود تا پروژه سریع‌تر به پایان رسیده و تمام شود.

از آخرین تفاوت و فرق لوله پی وی سی سرد با گرم می‌توان به تفاوت در احتمال و میزان شکنندگی و خردشدگی لوله‌ها اشاره کرد. لوله پی‌وی‌سی سرد در مقابله با فشار مکانیکی یا فیزیکی دچار له‌شدگی می‌شود اما این در حالی است که اگر لوله پی‌وی‌سی گرم در شرایط اعمال فشار مکانیکی یا فیزیکی بالا قرار بگیرد، دچار شکنندگی شده و خورد می‌شود و این موضوع به دلیل تفاوت در مواد بکار رفته در ساختار هر یک از این لوله‌ها است.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که در مسائل مربوط به امور برق و ساختمان اهمیت بالایی دارد، استفاده از لوله‌های پی وی سی است. لوله‌های پی‌وی‌سی در دو مدل سرد و گرم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در حالت کلی، از لوله‌های پی وی سی سرد و گرم به عنوان عایق و محافظ برای سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود اما این لوله‌ها فرق‌هایی نیز با یکدیگر دارند که باعث شده است که کاربرد این لوله‌ها با یکدیگر تفاوت داشته و فرق کند.

از تفاوت‌های موجود میان لوله‌های پی وی سی سرد و گرم می‌توان به مواردی نظیر نوع مواد تشکیل‌دهنده هر کدام از لوله‌ها، کیفیت ساخت لوله‌ها، قیمت هر نوع لوله، احتمال و میزان شکنندگی هر کدام، نوع نصب و تفاوت در میزان خم‌شدگی هر کدام اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی فرق لوله پی وی سی سرد با گرم پرداخته و ویژگی‌ها و کاربرد این دو نوع لوله نسوز را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

101 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط