میکروسوئیچ کرکره برقی

میکروسوئیچ کرکره برقی؛ اهمیت و کاربرد میکروسوئیچ در کرکره برقی

140 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

نقش میکروسوئیچ کرکره برقی در دستگاه کرکره برقی و عملکرد آن است. این قطعات کوچک، ساده و ارزان نقش زیادی در عملکرد کرکره داشته و عدم وجود آن، باعث خرابی و توقف در عملکرد صحیح کرکره برقی می‌شود. آسانسورها، دستگاه‌های شمارش‌گر، کنترل حرکت نوار نقاله‌ها، درب‌های مایکروویو، پرینترها و دستگاه‌های کپی از دیگر کاربرد‌های میکروسوئیچ‌ها هستند. از آنجا که میکروسوئیچ نقش مهمی در کرکره برقی داشته و می‌تواند باعث تاثیر و تغییر در بازده کاری این دستگاه کاربردی شود، در این مقاله قصد داریم به بررسی میکروسوئیچ کرکره برقی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

کاربرد و نحوه عملکرد میکروسوئیچ

پایه‌های NC، NO و COM در میکروسوئیچ
پایه‌های NC، NO و COM در میکروسوئیچ

قبل از اینکه به بررسی میکروسوئیچ در کرکره برقی بپردازیم، ابتدا بهتر است به سراغ بیان کاربرد و نحوه عملکرد میکروسوئیچ رفته و شمار با این ابزار کاربردی آشنا کنیم. میکروسوئیچ‌ها در واقع نوعی کلید مکانیکی یا الکترونیکی هستند که برای تشخیص وضعیت حرکت اجسام به کار می‌روند. این کلیدهای کوچک بسیار حساس و تحریک‌پذیر هستند و به دلیل وجود همین ویژگی مهم در این قطعات، از آن‌ها در سیستم‌های امنیتی استفاده می‌شود. استفاده از این قطعات به علت قیمت کم و کارایی و طول عمر زیادی که دارند، در بسیاری از تجهیزات رایج بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالت کلی و به صورت خلاصه می‌توان عملکرد میکروسوئيچ را بر‌ اساس 3 پایه‌ای که در آن وجود دارد، شرح داده و عملکرد آن را بیان کرد. پایه‌های میکروسوئیچ NC، NO و COM نام دارند و در حالت عادی پایه COM به پایه NC متصل است. در اثر ضربه، فشار و یا هر گونه حرکت، پایه COM از NC جدا شده و به پایه NO متصل می‌شود. این اتصال با قطع عامل تحریک‌کننده به حالت اولیه باز گشته و پایه COM به جای خود برمی‌گردد.

در حالت کلی، میکروسوئیچ‌ها به دلیل طراحی ساده، مقاومت فیزیکی بالا، نصب آسان، دقت زیاد، توان تکرار‌پذیری بالا و … مورد توجه بسیاری از طراحان تجهیزات صنعتی و غیر‌صنعتی قرار گرفته و از تجهیزات و قطعات بسیار مهم شمرده می‌شوند. فرسوده‌شدن این نوع قطعات به‌دلیل ماهیت مکانیکی آن و در نتیجه احتیاج به تعویض و نیز وابستگی به عملکرد مکانیکی در این قطعات را می‌توان از جمله معایب اصلی آن‌ها برشمرد.

کاربرد میکروسوئیچ در کرکره برقی

درب‌های اتوماتیک برقی، نسل جدید و هوشمند درب‌های ورودی هستند که علاوه بر زیبایی و کاربری آسان، موجب بالارفتن سطح امنیت ساختمان‌ها نیز شده‌اند. کرکره برقی نیز یکی از انواع این درب‌های اتوماتیک است که به راحتی و تنها با استفاده از ریموت، به سمت بالا جمع شده و ورود و خروج آسان و بی‌دغدغه را امکان‌پذیر کرده است. در حالت کلی، کرکره‌های برقی بیش‌تر در منازل مسکونی و فروشگاه‌ها نصب شده و به‌دلیل فضای کمی که اشغال می‌کنند، به‌خصوص در زمان باز و بسته‌شدن درب، بسیار مورد توجه هستند.

همان‌طور که مشخص است، کرکره‌های برقی هم همانند سایر وسایل و دستگاه‌ها، از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند و تنها در صورت عملکرد صحیح این قطعات است که می‌توان انتظار عملکرد درستی از کرکره‌های اتوماتیک برقی داشت. یکی از قطعات مهم به کار رفته در کرکره‌های برقی، میکروسوئیچ است.

میکروسوئیچ کرکره برقی با چرخ دنده‌های اصلی موتور که عامل حرکت کرکره است، اتصال داشته و باعث کنترل حرکت آن‌ها می‌شود. وظیفه اصلی میکروسوئیچ در این کرکره‌ها، کنترل مقدار حرکت تیغه‌ها به سمت بالا و یا پایین است. به‌عبارتی، میکروسوئیچ کرکره برقی عامل هدایت چرخ دنده‌ها بوده و نقشی اساسی در حرکت کرکره‌های برقی ایفا می‌کند.

تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

تنظیم حرکت کرکره با میکروسوئیچ
تنظیم حرکت کرکره با میکروسوئیچ

در کرکره‌های برقی موتور وظیفه اصلی ایجاد حرکت را بر‌عهده داشته و باعث به حرکت درآمدن کرکره برقی می‌شود. در حالت کلی، دو قطعه اصلی در موتور وجود دارند که حرکت کرکره برقی را کنترل می‌کنند. این قطعات شامل دو چرخ‌دنده به نام‌های چرخ‌دنده‌های قطع‌کن و میکروسوئیچ هستند که باعث کنترل و تنظیم میزان باز و بسته‌شدن کرکره برقی شده و آن را به حرکت درمی‌آورند.

در این بین، چرخ‌دنده‌های قطع‌کن وظیفه توقف و حرکت کرکره برقی را برعهده دارند اما میکروسوئیچ کرکره برقی وظیفه تنظیم محل توقف کرکره را برعهده داشته و برای این منظور به کار می‌رود. این میکروسوئیچ‌ها در دو حالت راست و چپ و برای تنظیم محل توقف به سمت بالا و محل توقف به سمت پایین کاربرد داشته و به این شکل عمل می‌کنند.

عدم عملکرد صحیح میکروسوئیچ در کرکره‌های برقی می‌تواند باعث خراب‌شدن کرکره برقی و هزینه‌های بالای تعمیر آن شود. هر گاه کرکره برقی در زمان بسته‌شدن به زمین برخورد کرده و یا با فاصله زیاد از زمین متوقف شود و این تنظیمات در زمان جمع‌شدن رو به بالا نیز از محدوده تعریف شده خارج شوند، نشان‌دهنده عملکرد دارای خطا میکروسوئیچ بوده و میکروسوئیچ کرکره برقی باید مورد بررسی قرار گیرد. برای تنظیم مجدد میکروسوئیچ تنها کافیست با ریموت کرکره را استارت زده و در محلی که مورد نظر ماست، آن را متوقف نماییم. در این مرحله پیچ میکروسوئیچ را تنظیم نموده و عملکرد کرکره برقی را دوباره تست می‌کنیم.

نتیجه‌گیری

یکی از جدیدترین و پرکاربردترین درب‌های منازل، فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها، کرکره برقی است. کرکره برقی از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، میکروسوئیچ کرکره برقی است. میکروسوئیچ‌ها در کرکره‌های برقی نقش اصلی را در کنترل میزان حرکت کرکره برقی ایفا کرده و اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر کرکره برقی شما در محل نامناسبی توقف می‌کند، نشان‌دهنده ایراد در تنظیمات میکروسوئيچ است. شما با استفاده از میکروسوئیچ چپ و راست درب کرکره‌ای خود می‌توانید محل توقف کرکره را تنظیم کنید.

این میکروسوئیچ‌ها زمانیکه به تعداد مشخصی از عملکرد خود برسند، نیاز به سرویس و گاها تعویض پیدا می‌کنند. تعویض میکروسوئیچ به‌دلیل ارزان‌بودن این قطعه و راحتی نصب، هزینه چندان زیادی در پی نداشته اما عدم تعویض آن می‌تواند آسیب‌های زیادی به عملکرد درب کرکره‌ای وارد کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی میکروسوئیچ کرکره برقی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

140 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط