ساخت لوستر صدفی

آموزش گام به گام ساخت لوستر صدفی

360 بازدید تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / آموزش در صنعت برق

یکی از انواع لوسترها، لوستر صدفی است که از کاربرد زیادی برخوردار بوده و بسیار زیبا است اما جالب است بدانید شما هم با کمی حوصله و کسب مهارت، می‌توانید اقدام به ساخت لوستر صدفی کرده و یک محیط زیبا و دلپذیر برای خود و اطرافیانتان بسازید. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ساخت لوستر صدفی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

لوستر؛ کاربرد و انواع آن

انواع لوسترها (لوستر پولکی صدفی)
انواع لوسترها (لوستر پولکی صدفی)

لوستر یکی از بهترین وسایل زیباسازی محیط ساختمان، منازل، ویلاها، رستوران‌ها، تالارها و … است که کاربرد بسیار زیادی به خصوص در ساختمان‌های ایرانی دارد. در واقع، لوستر یک عنصر و وسیله و ابزار نورپردازی است که به محیط اطراف خود جلوه‌ای تازه بخشیده و باعث ایجاد فضایی زیبا و دلپذیر می‌شود. لوستر وسیله‌ای تزئینی و شاخه‌دار است که عمر و قدمت زیادی داشته و در گذشته بیش‌تر از شمع برای چراغانی آن استفاده می‌کردند.

لوستر واژه‌ای فرانسوی بوده که همین امر نشان‌دهده کشور سازنده این وسیله تزئینی و کاربردی است. در ایران از لوستر با نام‌های چل چراغ یا همان چهل چراغ، نورافشان و یا همان لوستر یاد شود. لوستر وسیله‌ای چندشاخه برای نگه‌داشتن لامپ‌ها و یا شمع‌ها (در گذشته بیش‌تر از شمع استفاده می‌شد اما از آنجایی که شمع خطراتی مانند آتش‌سوزی را در پی دارد، استفاده از شمع منسوخ شده و تنها از لامپ در لوسترها استفاده می‌شود) متنوع و گوناگون است که عموما به‌صورت ثابت نصب می‌شوند.

از آنجا که لوسترها کاربرد بسیار زیادی دارند، در انواع و اشکال متفاوتی برای سلیقه‌های متفاوت و گوناگون تولید شده‌اند. انتخاب لوستر به چندین عامل بستگی دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند سبب انجام یک خرید صحیح و به‌صرفه شود.

در هنگام خرید لوستر سعی کنید محل مورد نظر جهت نصب لوستر، میزان نور مورد انتظار از لوستر، حجم و اندازه لوستر و مطابقت لوستر با دکوراسیون و رنگ محیط مورد نظر جهت نصب لوستر، دقت نمایید. لوستر صدفی یکی از انواع لوسترها است که با محیط‌های زیادی تطابق داشته و خریداران و طرفداران نسبتا زیادی دارد. در ادامه به بررسی چگونگی و نحوه ساخت لوستر صدفی و نکات مربوط به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ساخت لوستر صدفی

چراغ صدفی
چراغ صدفی

همان‌طور که مشخص است، برای ساخت لوسترهای صدفی باید قبل از اقدام به ساخت، اقدام به تامین لوازم مورد نیاز این کار کرده و آن‌ها را آماده کنیم. برای ساخت لوسترهای صدفی به تعدادی صدف، یک رشته نخ بلند و نسبتا محکم، چسب، دستگاه چسب حرارتی و شمع نیاز داریم.

صدف‌ها را می‌توانید از لب دریا و مناطق ساحلی جمع کرده و یا فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی و یا فروشگاه‌های آنلاین اقدام به خریداری آن‌ها نمایید. سعی کنید صدف‌هایی را انتخاب یا خریداری کنید که شکل و اندازه یکسانی داشته باشند. همچنین بهتر است صدف‌هایی را انتخاب کنید که دارای سطحی صاف بوده و خالی از خراش و شکستگی باشند. حال که از سالم‌بودن صدف‌ها اطمینان حاصل کردید، به سراغ ساخت لوستر صدفی رفته و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • ابتدا صدف‌ها را باز کرده (در صورتی که صدف‌ها بسته بوده و خودتان اقدام به جمع کردن آن‌ها نموده‌اید) و آماده کنید.
  • در این مرحله بهتر است ابتدا کمی قسمت داخلی صدف‌ها را توسط شمع کمی حرارت داده و اجازه دهید خنک شوند. این کار باعث می‌شود تا مقاومت صدف نسبت به حرارت و حتی ضربه‌ها و نیروهای خفیف افزایش پیدا کرده و به نوعی یک غربال‌گری نیز اتفاق بیفتد (در این مرحله صدف‌ها نامناسب دچار ترک شده و یا می‌شکنند).
  • سپس به سراغ رشته نخ طویل و چسب رفته و سعی کنید صدف‌ها را با استفاده از نخ طوری به یکدیگر متصل کنید که انتهای نخ در قسمت بالایی لوستر واقع شده و امکان نصب بر روی سقف را داشته باشد. برای اتصال صدف‌ها به یکدیگر و ایجاد یک شکل زیبا برای لوستر می‌توانید از وسایلی مانند بادکنک نیز بهره برده اما باید دقت کنید که تمامی صدف‌ها به هم چسبیده و از چسب مخصوص این کار استفاده نمایید.
  • پس از انجام تمامی مراحل بالا، به سراغ اتصال و واردنمودن سرپیچ یا سرپیچ‌ها و لامپ‌ها به قسمت داخلی لوستر رفته و سعی می‌کنیم سرپیچ را از قسمت بالایی لوستر و و لامپ‌ها را (با توجه نوع لوستر مد نظر) از قسمت پایین به سرپیچ لامپ متصل کنیم.
  • در پایان لوستر را با استفاده از نخ محکم و یا یک سیم یا زنجیر به سقف متصل کرده و صحت عملکرد آن را چک و بررسی می‌کنیم.

در حالت کلی می‌توان گفت شما به یک لوستر صدفی زیبا و جذاب دست‌یافته و روش ساخت لوستر صدفی را یاد گرفتید اما باید بدانید که مراحل ذکر شده در قسمت بالا تنها برای یک لوستر صدفی مقدماتی و نسبتا کوچک بوده و انواع و اندازه‌های مختلف و متنوعی برای لوسترهای صدفی در بازار وجود دارد.

البته از آنجا که لوسترهای صدفی در طرح‌ها و اشکال گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند، روش گفته شده در بالا برای تمامی آن‌ها صادق نبوده و با کمی تغییر می‌توان لوستر و چراغ زیبا جدیدی خلق کرده و ساخت.

برای مثال، با انجام مراحل ذکر شده در قسمت بالا و اضافه‌کردن یک پایه چوبی به جای استفاده از یک رشته سیم یا نخ بلند برای اتصال صدف‌ها به سقف، می‌توانید یک چراغ خواب، چراغ ایستاده و یا یک آباژور زیبا و جذاب طراحی کرده و ساخت. پس از طی مراحل بالا و با کمی خلاقیت و افزایش زیبایی و جذابیت لوستر، می‌توانید محیط اطراف خود را زیباتر کرده و حتی آن را به فرو گذاشته و از آن کسب درآمد کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که زیبایی زیادی به ساختمان بخشیده و امکان نورپردازی را به محیط اطراف خود می‌دهد، لوستر است. لوستر انواع و اشکال مختلف . متفاوتی دارد که یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها، لوستر صدفی است. همان‌طور که از نام این نوع لوستر مشخص است،لوستر دارای صدف‌ها و گاها پولک‌های زیبایی بوده و ساختار زیبایی دارد. ساخت لوستر صدفی کار چندان دشواری نبوده و با کمی پشتکار و خلاقیت می‌توان اقدام به ساخت آن کرد. این لوستر انواع و اندازه‌های متفاوتی داشته و بسیار جذاب است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نحوه ساخت لوستر صدفی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

360 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط