لاین نوری

لاین نوری؛ معرفی خط نوری و انواع آن

203 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید لاین نوری چیست و در نورپردازی دکوراسیون چه نقشی را ایفا می‌کند؟ نور خطی از جمله انواع نورپردازی به حساب آمده که در دکوراسیون و معماری مدرن نقش به سزایی را ایفا می‌کند. امکان پیاده‌سازی این سبک از نورپردازی در کلیه فضاهای مسکونی و تجاری وجود داشته و سبب انتشار نوری دلنشین و جذاب می‌شود. در ادامه این راهنما با نور خطی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد لاین نوری بدانید!

لاین نوری

معرفی لاین نوری

همان‌طور که از نام این سبک نورپردازی پیداست، نور خطی یکی از روش‌های انتشار نور مدرن به حساب می‌آید که می‌توان از آن برای تأمین روشنایی و همچنین زیباسازی محیط‌های مختلف مسکونی، تجاری و اداری استفاده کرد. در گذشته معمولاً با استفاده از یک نور متمرکز هم‌چون لوستر طراحی نورپردازی محیط‌های مختلف صورت می‌گرفت اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار جدید می‌توان با استفاده از سبک‌های نوین و کاربردی نور فضاهای گوناگون را تأمین نمود. با کمک این روش از نورپردازی می‌توان به شکلی خلاقانه و جذاب نور محیط را تأمین کرده و از روشنایی محیط به عنوان یک المان دکوراتیو نیز بهره برد.

تاریخچه نور خطی

در اوایل دهه ۱۹۵۰، چراغ‌های خطی تنها به شکل لوله‌های فلورسنت وارد بازار می‌شدند که عموماً کاربری صنعتی داشتند؛ چرا که این نوع از محیط‌ها به نوری نیاز داشتند که قادر باشد روشنایی فضاهای بزرگ را به خوبی تأمین کند. با توجه به پخش نورِ خوبِ چراغ‌های خطی، این مدل از سیستم روشنایی به سرعت در تأسیسات گوناگونی نظیر نمایشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها، آسانسورها و دفاتر مختلف به کار گرفته شد. در گذشته اصلی‌ترین مشکل لامپ‌های فلورسنت این بود که با قطعی نور مواجه بود. به مرور زمان در اوایل دهه ۲۰۰۰، چراغ‌های ال ای دی روی کار آمدند و برخلاف فلورسنت‌ها ابعادی جمع و جورتر داشتند و می‌توانستند روشنایی مداوم را بدون قطعی تأمین کنند.

معرفی انواع لاین نوری

نور خطی توکار

به طور معمول از این روش نورپردازی در دیوار یا سقف به منظور ایجاد فضایی زیبا و دلنشین بهره‌گیری می‌شود. از آن جایی که لاین نوری توکار در سقف و یا دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌بایست پیش از اجرا و انجام مرحله نازک‌کاری، در سقف یا دیوار شیارهایی به منظور قرارگیری این محصول ایجاد شود. لازم به ذکر است که این شیارها بایستی متناسب با اندازه ابزار روشنایی مورد بحث در داخل دیوار و یا سقف ایجاد شوند.

امکان نصب و قرارگیری لاین‌های نوری در دیوار و سقف به شیوه‌های مختلفی نظیر صاف و مستقیم و قوس‌دار و منحنی فراهم است. اگر در منزل شما کناف‌کاری ایجاد شده است، پیشنهاد می‌شود که از این لاین بهره ببرید؛ چرا که سبب ایجاد نوری یک‌دست در فضا و دو چندان شدن زیبایی کناف خواهد شد. لاین‌های توکار به شکل یک نور خطی قابل مشاهده بوده که قاب آن در معرض دید قرار نخواهد گرفت.

نور خطی توکار بدون لبه

نوع بعدی از لاین‌های نوری، نور خطی توکار بدون لبه بوده که برای محیط‌هایی مناسب است که تنها نور محصول قابل رویت باشد و هیچ یک از بخش‌های تشکیل‌دهنده آن مشخص نشده و در معرض دید قرار نگیرند. این نوع از لاین‌های نوری سبب انتشار نوری یکنواخت در فضا شده و موجب ایجاد فضایی بسیار مدرن و شکیل خواهد شد. ناگفته نماند که محصول مذکور نیز به همراه کناف قابل نصب است.

نور خطی توکار لبه‌دار

به منظور نصب این مدل از لاین‌های نوری عرض لبه‌های چراغ مورد نظر در اطراف دیفیوز نباید بیش از یک سانتی‌متر باشد. از جمله امتیازات استفاده از این مدل نورپردازی این است که خطای برش سقف و دیوار پنهان شده و آسیب‌های ایجاد شده در اثر نصب قابل مشاهده نخواهد بود؛ در نتیجه نورپردازی شما ضمن این که پخش نور خوبی دارد، سطح و ظاهری صاف و یک‌دست نیز خواهد داشت.

نور خطی روکار

همان‌طور که از نام این مدل لاین نوری مشخص بوده، به صورت روکار نصب شده و عموماً در اماکنی که ارتفاع سقف کم بوده یا این که امکان ایجاد برش در سقف وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین ویژگی این محصول، قابل مشاهده بودن و در معرض دید قرار گرفتن چراغ‌های آن است. امتیازی که این مدل از نورپردازی داشته این است که تنوع رنگی بالایی دارد و به همین خاطر می‌تواند به راحتی با انواع دکوراسیون هماهنگ شود.

نور خطی آویز

این محصول از نظر ساختاری تفاوت چندانی با مدل‌های قبلی نداشته و تنها از نظر نحوه نصب با آن‌ها در تضاد است. استفاده از این مدل نورپردازی سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود؛ چرا که فاصله محصول با کف کم بوده و در نتیجه موجب انتشار روشنایی بیش‌تری در فضا می‌شود. از آن‌جایی که نصب این مدل از لاین نوری به صورت آویز بوده، لازم است که به طریقی در محیط قرار بگیرد که ضمن افزایش زیبایی، سبب کاهش مصرف انرژی نیز شود. افزون بر این، امکان تغییر محل نصب این مدل از نور خطی نیز فراهم است؛ در واقع کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه اضافی برای خرید چراغ جدید و نصب آن، تنها مکان نصب محصول را تغییر دهند.

مزایای نصب لاین نوری

لاین نوری

اکنون که با انواع لاین‌های نوری آشنا شدیم، به نظر شما استفاده از این نوع نورپردازی چه مزایایی به همراه دارد؟ در این سبک نورپردازی به جای استفاده از لامپ‌های رشته‌ای پر مصرف معمولاً از لامپ‌های ال ای دی بهره‌گیری می‌شود. ال ای دی‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای یا هالوژنی برتری‌هایی نظیر عمر مفید طولانی‌تر، راندمان انرژي بیش‌تر، تنوع رنگی بالاتر، سطح مصرف انرژی پایین‌تر و… دارند. همچنین، چراغ‌های خطی می‌توانند با مصرف انرژي پایین‌تر، درخشندگی بسیار جذاب‌تری را به ارمغان آورند.

این مدل از چراغ‌های نورپردازی سبب بهبود طراحی داخلی شده و در عین حال متناسب با حالت یا موقعیت فضا، تغییر رنگ نور جذابی را ارائه دهند؛ به عنوان مثال اگر تمایل دارید فضایی گرم و صمیمی برای پذیرایی از میهمانان خود در اختیار داشته باشید، امکان استفاده از لاین نوری با یک لامپ به همراه دمای رنگ گرم‌تر برای شما فراهم است. در مثالی دیگر، اگر دلتان می‌خواهد از میزان نور کم‌تری در فضا استفاده کنید، امکان نصب یک لوله ال ای دی با شار نوری بالاتر و توان کم‌تر نیز برایتان فراهم است.

سخن پایانی

لاین نوری از جمله سبک‌های نورپردازی به حساب آمده که امروزه در دکوراسیون‌های مدرن و به ویژه به همراه کناف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از لاین‌های نوری در اماکن مختلف مسکونی و تجاری به صورت روکار، توکار و آویز قابل اجرا است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون لاین‌های نوری دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این سبک از نورپردازی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

203 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط