معرفی کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

134 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارد؟ با مصارف کابل‌های 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت آشنایی دارید؟ کابل‌های آلومینیومی مجهز به رسانای آلومینیومی بوده و می‌توان از آن‌ها در خطوط توزیع و انتقال برق بهره برد. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر نوع 20 کیلوولتی است. با ما همراه باشید.

آشنایی با ساختار و ویژگی‌های کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

 کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل‌های برق در انواع مختلفی به همراه هادی‌های متنوعی از جمله مسی و آلومینیومی طراحی و ارائه می‌شوند. از کابل‌های مذکور می‌توان در تأسیسات الکتریکی صنایع متعددی بهره برد. از جمله کابل‌های مذکور نوعِ 20 کیلوولتی آلومینیوم بوده که به طور خاص در خطوط فشار متوسط بیش‌ترین کارایی را دارد. شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید سیم و کابل در ایران در حال فعالیت هستند که هر یک از آن‌ها از متریال اولیه با درجات کیفی متفاوتی بهره‌ می‌برند؛ به همین خاطر محصول خروجی توسط آن‌ها از لحاظ کیفیت و قیمت با هم دیگر تفاوت دارد.

این شرکت‌ها بسته به این که چه نوع محصول با چه درجه کیفی به بازار عرضه می‌کنند، در زمره شرکت‌های معتبر و خوش‌نام جای می‌گیرند. از جمله شرکت‌های معتبر تولیدکننده کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت، سیم و کابل یزد بوده که این محصول را با ساختار NA2XSY عرضه می‌کند.

معرفی کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت با ساختار NA2XSY

این محصول یک کابل یک در صد و بیست به همراه هادی آلومینیومی و عایق XLPE بوده که برای انتقال انرژی الکتریکی در دامنه ولتاژهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود عایق XLPE در ساختار این کابل موجب شده که این محصول بتواند در دمای منفی 30 درجه سانتی‌گراد الی مثبت 90 درجه سانتی‌گراد به خوبی کار کند.

در ساختار کابل مورد بحث به کمک شیلد کانسنتریک به مقطع 16 میلی‌متر عمل خنثی‌سازی فلو مغناطیسی صورت خواهد گرفت. قابل ذکر است که شیلد مذکور ترکیبی از نوار مسی و سیم مسی خواهد بود. روکش نهایی که برای این کابل تعبیه می‌شود به رنگ قرمز بوده و جنس آن از پی وی سی است؛ اصلی‌ترین وظیفه روکش مذکور حفاظت از کلیه لایه‌های درونی خواهد بود.

توجه داشته باشید که تمامی کابل‌های فشار متوسط به علت دامنه ولتاژهای متغیر از ضخامت‌های متفاوت در یک مقطع واحد برخوردار خواهند بود. مورد بعدی که لازم است در رابطه با این کابل به آن اشاره‌ای داشته باشیم در رابطه با قطر زیاد آن بوده که به موجب این ویژگی بر روی قرقره‌های 1000، 1500 و 3000 متری بسته‌بندی می‌شود.

بررسی ساختار کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت با استاندارد NA2XSY

کابل مورد بحث ساختار بسیار دقیقی داشته و برای انتقال ولتاژ بین خطوط شهری گزینه مناسبی به حساب می‌آید. در ادامه با متریال مصرفی در بخش‌های مختلف در ساختار این کابل آشنا خواهیم شد:

  • هادی از جنس آلومینیوم (AL)
  • اسکرین هادی یا نوار نیمه رسانا (SC)
  • عایق کراس لینک شده (XLPE)
  • اسکرین عایق یا نوار نیمه رسانا (SC)
  • نوار نیمه رسانا (SCT)
  • شیلد کانسنتریک نوار و سیم مسی (CWS)
  • روکش قرمز از جنس پی وی سی (PVC)

معنای علائم درج شده بر روی کابل

  • NA: هادی آلومینیومی
  • 2X: عایق پلی اتیلن کراس لینک شده
  • S: شیلد مسی
  • Y: غلاف (روکش) نهایی از جنس پی وی سی

ویژگی‌های کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

 کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

همان‌طور که گفته شد، ساختار این کابل NA2XSY بوده که مطابق با استاندارد VDE آلمان نام‌گذاری شده است. دامنه ولتاژ کابل مذکور در تعیین میزان قطر عایق در زمان تولید تأثیر مستقیم دارد؛ به طوری که ضخامت در نظر گرفته شده برای کابل فشار متوسط 120 با ولتاژ 12 در مقایسه با کابل 36 کیلوولت با همان مقطع بسیار متفاوت است.

جالب است بدانید که دلیل اصلی افزایش میزان ضخامت عایق توسط تولیدکننده کابل به علت جلوگیری از انفجار آن در ولتاژهای بالا صورت گرفته و به همین خاطر کابل‌های 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت با ساختار NA2XSY به لطف پوشش XLPE در برابر فرار ولتاژ و انفجار مقاومت بسیار بالایی از خود نشان خواهند داد.

مورد بعدی که در رابطه با این محصول لازم دانستیم به آن اشاره‌ای داشته باشیم در رابطه با میزان حساسیت آن است. توجه داشته باشید که هادی آلومینیومی این کابل‌ها به علت واکنش سریعی که نسبت به رطوبت داشته، بسیار حساس هستند. در حالت کلی، فلز آلومینیوم در مقایسه با مس در برابر اکسیداسیون عملکرد بسیار سریع‌تری داشته و در پی این واکنش، کابل آلومینیومی اکسید خواهد شد. با در نظر گرفتن این ویژگی توصیه می‌شود که در زمان بهره‌گیری از این کابل توجه و دقت کافی در زمینه اتصالات و سربندی کابل داشته باشید.

مزایا و معایب کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

  • از جمله مزیت‌های این کابل می‌توان به فاصله هوایی کم در بخش هادی اشاره داشت.
  • متریال استفاده شده در ساختار این کابل از درجه کیفی مرغوب برخوردار هستند.
  • این کابل بر حسب استانداردهای بین‌المللی طراحی، تولید و عرضه شده است.
  • ساختار نهایی این کابل به گونه‌ای بوده که می‌تواند با برندهای جهانی رقابت کند.
  • وزن این محصول نسبتاً بالا است.

مصارف کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت

کارایی این محصول بر حسب نوع استفاده در محل و همچنین نوعِ توان مصرف‌کننده برقی تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال کابل آلومینیوم فشار متوسط 120*1 بیست کیلوولت در دامنه حرارتی مثبت 90 درجه سانتی‌گراد می‌تواند به شکل هوایی در ترانسفورماتور افزاینده به کاهنده مصرف داشته باشد. توجه داشته باشید که نمی‌توان به صورت قطعی این کابل را برای همان دستگاه در یک محل دیگر استفاده کرد؛ چرا که فاکتورهای مختلفی بر مصارف کابل‌های مورد بحث تأثیر گذار هستند. این فاکتورها عبارتند از:

  • درجه دامنه حرارتی در زمان نصب و راه‌اندازی کابل به شکل هوایی یا زمینی
  • فاصله موجود بین منبع تغذیه تا مصرف‌کننده
  • میزان توان دستگاه مربوطه و تلفات

قابل ذکر است که عمده رنجِ مصرفی در این مدل کابل‌ها دامنه 20 کیلوولتی بوده که قابلیت تأمین انتقال ولتاژ از بازه 12 هزار ولت برای یک سیستم برقی با توان و ولتاژ ارائه داده شده را داراست. این انتقال ولتاژ برای مواقعی بوده که درجه دامنه حرارتی، فاصله موجود بین مصرف‌کننده و منبع تغذیه و تلفات و توان دستگاه با کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت سازگار باشند.

در حالت کلی، این محصولات قادر هستند با تکیه بر ویژگی‌های خود امکان انتقال برق در شبکه پست توزیع برق شهری و بین شهری، خطوط انتقال، مصارف ساختمانی و صنعتی، ایجاد پل ارتباطی مابین ترانس و ژنراتور و… را فراهم کنند.

سخن پایانی

کابل 120*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله کابل‌های فشار متوسط بوده که در این راهنما به شرح مشخصات و ویژگی‌های آن پرداختیم. این محصولات در خطوط انتقال و توزیع برق شهری و بین شهری کاربرد داشته و می‌توان از آن‌ها در تأسیسات الکتریکی صنایع مختلف نیز استفاده کرد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های مذکور با ما در میان بگذارید.

134 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط