بخاری تابشی

بخاری تابشی؛ عملکرد و مزیت آن

390 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید بخاری تابشی چیست و به چه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ بخاری‌های تابشی از جمله تجهیزات گرمایشی صنعتی به حساب آمده که معمولاً در فضاهای سرباز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات با الگوبرداری از نحوه تابش نورد خورشید به اجسام مختلف طراحی شده و انرژي گرمایی را تأمین می‌کنند. در ادامه این راهنما با بخاری‌های تابشی و ویژگی‌های آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

بخاری تابشی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

بخاری تابشی

در گذشته برای ایجاد نیروی حرارتی از شیوه‌های سنتی مثل سوزاندن انواع سوخت‌ها استفاده می‌شد. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار جدید، دیگر کسی از روش‌های سنتی برای گرم کردن منزل یا محل کار خود استفاده نکرده و به جای آن از منابع الکتریکی بیش‌ترین بهره‌گیری می‌شود. بخاری‌های صنعتی تابشی از جمله تجهیزات جدید و مدرن هستند که به عنوان نوین‌ترین سیستم‌های گرمایشی در دنیا شناخته می‌شوند.

سیستم‌های تابشی برای کارکرد از گاز یا برق بهره‌گیری می‌کنند. عملکرد بخاری صنعتی تابشی به این صورت بوده که گرما را از طریق امواج الکترومغناطیسی به محیط انتقال می‌دهد؛ به بیان دیگر، امواج الکترومغناطیسی در ابتدا رهگیری شده و بعد جذب می‌شوند. سپس گرمای مورد نیاز محیط تولید شده و پخش می‌گردد. انرژی تابشی ایجاد شده به واسطه سیستم مذکور جذبِ محیط و اجسام موجود در فضا هم‌چون میز، صندلی و سایر دستگاه‌ها خواهد شد. به همین خاطر، بخاری‌های تابشی در مقایسه با سایر انواع بخاری‌ها قادر هستند در مدت زمان کوتاه‌تر یک فضای بزرگ را به راحتی و با کیفیت عالی گرم کنند.

نحوه کارکرد این بخاری‌ها را می‌توان با زمین و خورشید مقایسه نمود. زمانی که کاربر از بخاری یا شوفاژ به منظور گرمایش محیط بهره‌گیری می‌کند، می‌بایست به منبع گرما نزدیک شده تا بتواند حرارت را به خوبی حس کند. بر خلاف سیستم‌های مذکور، هیترهای تابشی عملکردی متفاوت و مشابه خورشید دارند؛ به این ترتیب که کاربر حتی اگر نزدیک هیتر تابشی نشود هم گرما را به خوبی احساس خواهد کرد.

کاربرد بخاری تابشی در اماکن مختلف

با در نظر گرفتن اساس کار بخاری‌های تابشی و نحوه پخش گرما به واسطه آن‌ها، گزینه‌ای بسیار عالی برای تأمین گرمای محیط‌های بزرگ محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که بازدهی این بخاری‌ها بسیار بالا بوده، استفاده از آن‌ها در منازل کوچک و سرپوشیده توصیه نمی‌شود. شایان ذکر بوده که سیستم گرمایشی تابشی از جمله مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین بخاری‌های صنعتی بوده که می‌توان از ارتفاع بیش از ۳ متری آن به منظور گرمایش فضاهای صنعتی بهره‌گیری کرد.

از جمله اماکنی که می‌توان در آن‌ها از این سیستم استفاده کرد می‌توان به سوله‌ها، انبارها، سالن‌های بزرگ پرورش قارچ، سالن‌های پرورش مرغ، آشیانه‌های هواپیما، سالن‌های بزرگ گلخانه، فضاهای ورزشی و مراکز بزرگ آموزشی، تالار و رستوران، فضاهای نمایشگاه و… اشاره داشت. همچنین، از این بخاری‌ها می‌توان در محیط‌هایی که فاقد حصار هستند مثل باغ رستوران، پارکینگ خودرو، تراس و حیاط و به طور کل فضاهای باز نیز استفاده کرد.

 مزیت‌های استفاده از بخاری تابشی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، سیستم تأمین گرما به واسطه این بخاری‌ها شباهت زیادی به خورشید دارد. گرما از هوا عبور کرده و سبب گرم شدن اجسام جامد می‌شود. در ادامه به صورت خلاصه با مزیت‌هایی که پس از تهیه این بخاری عاید مصرف‌کنندگان می‌شود، آشنا خواهیم شد:

  • این بخاری‌ها ایمنی بسیار بالایی دارند؛
  • پس از روشن کردن بخاری صنعتی تابشی، اجسام جامد موجود در فضا در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرم خواهند شد؛
  • تجهیزات مذکور حین گرم کردن محیط سبب ایجاد سر و صدای اضافی نخواهند شد؛
  • بهره‌گیری از این سیستم گرمایشی احساس رضایت و آسایش بیش‌تری برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد؛
  • به کمک بخاری تابشی می‌توان قسمت‌های مورد نیاز از یک فضای بزرگ هم‌چون تالار یا سالن را گرم کرد؛
  • در پی استفاده از سیستم مذکور، چرخش هوا و سلامت محیط را خواهیم داشت؛
  • این سیستم از هر نوع سیستم گرمایشی دیگر مستقل است؛
  • به دلیل عدم نیاز به آب و هوا و دخالت این دو مورد، بخاری‌های صنعتی تابشی عملکرد فوق‌العاده مطلوبی را ارائه می‌کنند؛
  • در مقایسه با مدل‌های سنتی کاملا بی سر و صدا بوده و همچنین به لطف الگوبرداری از سیستم تأمین گرمای خورشید، با محیط زیست نیز سازگاری بالایی دارند؛
  • این بخاری‌ها به دلیل مکانیزم مطلوبی که دارند از هدر رفتن گرما جلوگیری کرده و در حقیقت به بهینه‌ترین شکل ممکن عمل می‌کنند؛
  • برای راه‌اندازی و استفاده از بخاری‌های تابشی به موتورخانه نیازی نخواهد بود.

معرفی انواع بخاری تابشی

بخاری تابشی

بخاری تابشی مادون قرمز (Infrared element)

بخاری مادن قرمز از جمله رایج‌ترین بخاری‌های تابشی بوده که ساطع‌کننده طول موج ۱۰۰۰ از خود است. از مزیت‌های بهره‌گیری از این بخاری می‌توان به عملکرد سریع و موثر آن در ایجاد و پخش گرما اشاره داشت. بخاری مذکور در طیف گسترده‌ای از صنایع کاربرد دارد.

بخاری تابشی پایین طلایی هالوژنی (Gold finish halogen element)

نوع بعدی بخاری صنعتی تابشی دارای پوشش طلایی رنگ است.  این بخاری ساطع‌کننده طول موج ۲۲۰۰ از خود بوده و می‌تواند عمل تبدیل انرژی را به میزان ۱۵ درصد افزایش دهد.

بخاری تابشی پوشش لعلی (Ruby sleeved element)

از دیگر بخاری‌های رایج صنعتی، نوع پوشش لعلی بوده که ساطع‌کننده نور قرمز رنگی از خود است. طول موج سیستم گرمایشی مذکور هم‌چون مدل قبلی ۲۲۰۰ بوده و به صورت مستقیم به اجسام مختلف می‌تابد و آن‌ها را گرم می‌کند. لازم به ذکر است که این بخاری، گرم‌کننده محدوده مشخصی از اطراف خود است.

بخاری تابشی سرامیکی (Ceramic element)

این بخاری در پوشش آلومینیومی قرار گرفته و طول موج آن بیش از ۷۰۰ درجه است؛ به همین خاطر گرمای ملایمی را ایجاد کرده و در اثر برخورد با اجسام آن‌ها را گرم خواهد کرد.

سخن پایانی

بخاری‌ تابشی از جمله بخاری‌ها و سیستم‌های گرمایش نوین در جهان بوده که می‌توان از آن به منظور تأمین گرمای محیط‌های بزرگ و سالن‌هایی که سرپوشیده نیستند بیش‌ترین استفاده را کرد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد بخاری‌های صنعتی تابشی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیستم‌های گرمایشی مورد بحث با ما و کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

390 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط