کابل اپتیکال

کابل اپتیکال؛ مروری بر ویژگی‌ها و کاربرده

47 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا تاکنون از کابل اپتیکال استفاده کرده‌اید؟ می‌دانید که کابل‌های اپتیکال در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ برای برقراری ارتباط مابین دستگاه‌های تصویری و صوتی به همراه پورت‌های متنوع از روش‌های مختلفی به منظور انتقال صدای دیجیتال استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از کابل‌های اپتیکال است؛ در این راهنما تمرکز ما نیز بر روی همین کابل بوده و از شما دعوت می‌شود تا انتها همراه ما باشید.

نگاهی بر چیستی و نحوه کار کابل اپتیکال

کابل اپتیکال

معرفی کابل‌های اپتیکال

در گذشته صدای استریو یا دو کاناله از دو کانال سفید و قرمز عبور می‌کرد. صدای استریو یک کانال چپ و یک کانال راست در اختیار داشته تا جزئیاتِ صوت با کیفیت بهتر و به صورت دقیق‌تری به گوش برسد. امروزه با هدف صرفه‌جویی در مصرف مس، ممانعت از بی‌نظمی و همچنین برای کاهش حجم کابل از کابل‌های جدیدی تحت عنوان کابل اپتیکال بهره‌گیری می‌شود. دستگاه‌های صوتی و تصویری هوشمند مجهز به پورت اپتیکال هستند؛ از این جهت به منظور برقراری ارتباط بین دو پورت از این دسته کابل‌ها می‌توان استفاده کرد.

اپتیکال به معنای نور بوده و به همین علت کابل‌های اپتیکال تحت عنوان کابل نوری شناخته می‌شوند؛ به این معنا که نور موظف است صداهای دیجیتال را انتقال دهد. این کابل‌ها باریک بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، همچنین اختلال الکترونیکی و نویز روی پرتوهای نور تأثیری نمی‌گذارد؛ به همین خاطر این کابل مناسب‌ترین روش برای انتقال صدا به حساب می‌آید.

نحوة کار کابل‌های اپتیکال

این کابل‌ها مجهز به یک هستة شیشه‌ای بوده که سبب عبور نور می‌شود. نور در این هسته به شکل زاویه‌ای حرکت خواهد کرد. در این کابل‌ها دیتا یا همان سیگنال صوتی به صورت صفر و یک به کمک یک منبع نوری که درون هستة شیشه‌ای قرار داشته حرکت خواهد کرد. چنان‌چه این کابل را به پورت خروجی متصل نمائید، از آن یک نور به رنگ قرمز منتشر شده که در واقع همان فیبر نوری است. در مقابل، اگر هیچ‌گونه سیگنالی از خروجی دستگاه مورد نظر خارج نشود، نور قرمز رنگی هم مشاهده نخواهد شد.

مصارف کابل اپتیکال

اکثر دستگاه‌های جدید هم‌چون ساندبار، ایکس باکس و پلی استیشن مجهز به پورت اپتیکال هستند؛ به همین علت شما می‌توانید صدایی که از آن‌ها منتشر شده را به آمپلی فایر یا تلویزیون منتقل کنید. البته ناگفته نماند که برای انجام چنین کاری می‌توان از کابل‌های اچ‌دی‌ام‌آی نیز استفاده کرد، اما گاهی اوقات ممکن است که شما قصد داشته باشید صوت را به صورت جداگانه منتقل و تقویت کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید صدای ایکس باکس به جای این که از تلویزیون پخش گردد، از سیستم صوتی منزل شنیده بشود؛ در چنین شرایطی بایستی از کابل نوری بهره ببرید.

ناگفته نماند که خروجی اپتیکال صدای دالبی را پخش می‌کند. اگر شما فیلمی را در یک فلش ذخیره کرده باشید که آن فیلم مجهز به سیستم دالبی باشد، می‌توانید از این خروجی بهره ببرید؛ به این معنا که اگر کابل اپتیکال را به سینمای خانگی اتصال دهید، صدای تفکیک شده و دالبی فیلم را خواهید شنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید از صدای تلویزیون استفاده کنید، امکان این که صدای دالبی به گوشتان برسد وجود نخواهد داشت.

اگر به کابل HDMI دسترسی نداشته باشید، می‌توانید به منظور انتقال صدا بین دستگاه‌ها از کابل‌های نوری بهره ببرید. در چنین حالتی می‌توانید صدای استریو استاندارد را شنیده و شاهد انتقال صدای فراگیر باشید. قابل ذکر بوده که برخی از دستگاه‌های قدیمی به همراه پورت HDMI توانایی انتقال صدا از طریق HDMI ندارند؛ در نتیجه شما بایستی از کابل‌های اپتیکال استفاده نمایید.

نحوة تشخیص پورت اپتیکال

کابل اپتیکال

به منظور این که کابل اپتیکال بتواند صداهایی با کیفیت دیجیتال و بدون نویز را منتقل کند، بایستی که آن را به پورت‌های ارسال‌کننده و دریافت‌کننده متصل نمایید. پورت‌هایی که در دو دستگاه مورد نظر تعبیه شده‌اند در واقع همان ارسال‌کننده و گیرنده بوده که از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما از نظر داخلی کاملاً با یکدیگر در تضاد هستند. در داخل فرستنده یک مدار وجود داشته که قادر به تبدیل سیگنال‌های صوتی به نور و در نهایت انتقال آن به پورت است. در گیرنده نیز یک مدار وجود داشته که باعث می‌شود نور به صدا تغییر پیدا کند. همان‌طور که گفته شد، اگر دستگاه فرستنده روشن باشد، درون پورت اپتیکال نور قرمز رنگ مشاهده خواهید کرد.

لازم به ذکر است که اکثر دستگاه‌های الکترونیکی جدید دارای پورت صدای دیجیتال هستند، با این حال برای اطمینان از این که دستگاه شما از پورت اپتیکال پشتیبانی می‌کند بهتر است که به دنبال پورتی که در کنار آن یکی از عبارات Optical Port  و TOSLINK و یا Digital Audio نوشته شده، بگردید.

نحوة استفاده از کابل اپتیکال

در نظر داشته باشید که برای استفاده از این کابل، فرستنده و گیرنده بایستی دارای پورت اپتیکال باشند. معمولاً روی دستگاه فرستنده واژه optical out و روی گیرنده واژه optical in قابل مشاهده است. اگر برای اولین بار قصد استفاده از پورت اپتیکال را دارید، بایستی درپوش محافظ ورودی را جدا کرده تا بتوانید کابل را متصل نمایید. قسمت فیش کابل اپتیکال نیز مجهز به یک درپوش پلاستیکی بوده که بایستی جدا شود. کانکتور اپتیکال نیز دارای یک طرف مشخص بوده که بایستی با جهت پور هماهنگ باشد و به صورت استاندارد قرار بگیرد.

فراموش نکنید که در زمان اتصال این کابل به درگاه پورت بایستی یک صدای واضح شنیده شود تا بتوان از قرارگیری درست کابل اطمینان حاصل کرد. نکته دیگری که خوب است در رابطه با کابل اپتیکال بدانید این است که هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ انتقال صدا به وسیله کابل‌های اپتیکال از برندهای مختلف وجود ندارد؛ اگر تلویزیون شما از یک برند و آمپلی فایر برند دیگری باشد، به راحتی می‌توانید این دو را با کمک کابل نوری به هم متصل کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کابل اپتیکال، به بررسی نحوة کار، کاربردها، پورت اپتیکال و همچنین روش استفاده از این کابل پرداختیم و دانستیم که کابل‌های اپتیکال که تحت عنوان کابل نوری نیز شناخته شده بهترین روش برای انتقال صدای دیجیتال به حساب می‌آیند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های اپتیکال در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید.

47 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط