باطری کهنه ماشین

چرا باطری کهنه ماشین با باطری نو تعویض می‌ شود؟

60 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چرا باطری کهنه ماشین با باطری نو تعویض می‌ شود؟ به نظر شما باتری کهنه ماشین ارزش مادی دارد؟ تعویض باتری فرسوده از جمله مسائلی بوده که هر راننده‌ای در طول عمر خودروی خود با آن روبه‌رو می‌شود. باتری نقش بسیار پُر اهمیتی در نحوة کارکرد خودروی شما دارد؛ از این جهت مطلب پیش‌رو را به بررسی نکاتی پیرامون تعویض باتری فرسوده خودرو اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره باطری کهنه ماشین بدانید!

باطری کهنه ماشین

باتری یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزا در ساختار خودروها بوده که سلامت آن می‌تواند بر کیفیت کارکرد خودروی شما تأثیر به‌سزایی داشته باشد. پیش از هر چیزی بایستی با اهمیت تعویض باتری خودرو آشنا باشید. در حالت کلی، تعویض باطری کهنه ماشین می‌تواند بر دو جنبة اصلی زیر موثر باشد:

جلوگیری از بروز مشکلات فنی در خودرو

هر قطعة موجود در ساختار خودرو دارای یک طول عمر مشخص بوده و پس از گذشت زمان به تدریج احتمال خرابی و از کارافتادگی آن قطعه افزایش پیدا خواهد کرد. باتری خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و یک عمر مفید مشخص دارد. از این رو، اگر طول عمر باتری خودروی شما تمام شود، صد در صد به تعویض آن نیاز پیدا خواهید کرد. توجه داشته باشید که سهل‌انگاری در این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلات فنی در خودروی شما شود.

عملکرد صحیح بخش‌های مختلف خودرو

دلیل بعدی برای تعویض به موقع باطری کهنه ماشین، اجرای صحیح خودروی شماست. زمانی که باتری فرسوده باشد، احتمال بروز مشکلاتی در روشن شدن موتور و سایر تجهیزات الکتریکی در خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

دور ریختن باطری کهنه ماشین

باطری کهنه ماشین

فرض را بر این بگیریم که به موقع اقدام به تعویض باتری فرسوده خودروی خود کردید، اکنون با باطری کهنه ماشین چه باید کنید؟‌ مطابق قوانین بازیافت و دفن زباله، باتری فرسوده خودرو یک قطعه خراب بوده و مجدداً قابل استفاده نخواهد بود و نباید با سایر ضایعات خانگی ترکیب و در نهایت دفع شود؛ چرا که ساختار باتری‌های خودرو برای محیط زیست خطرناک بوده و سلامتی انسان‌ها را نیز تهدید خواهد کرد. با توجه به این موضوع قوانینی برای دفع و بازیافت باتری‌ها در نظر گرفته شده که شامل 4 روش مختلف برای دور ریختن این قطعات است:

تحویل باطری کهنه ماشین به شرکت‌های جمع‌کننده ضایعات

اولین راه حل این است که باطری فرسوده خودرو را به شرکت‌هایی که موظف به جمع‌آوری ضایعات از سطح شهر هستند تحویل بدهید. این دسته از شرکت‌ها مواد بازیافتی را به کارخانجات بازیافت تحویل خواهند داد. نکته مهمی که بایستی در رابطه با بازیافت باتری ماشین در نظر داشته باشید این است که به علت وجود مواد اسیدی و سرب، این قطعه بسیار خطرناک بوده و حتماً باید بازیافت آن توسط شرکت‌های مخصوص انجام شود.

خرید باتری نو و تحویل باتری قدیمی

روش بعدی این است که باتری از کار افتاده خودروی خود را با خرید باتری جدید تعویض کنید. در واقع، با استفاده از این روش شما می‌توانید باتری جدید ماشین خود را با تخفیف خریداری کنید. شایان ذکر بوده که کلیه فروشگاه‌های فروش باتری این اقدام را انجام داده و محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.

تحویل باطری کهنه ماشین به مراکز بازیافت محصولات سربی

روش بعدی این است که داغی باتری خودرو را به مراکز تخصصی بازیافت محصولات سربی تحویل دهید و در ازای انجام این کار مبلغی را دریافت کنید. برای انجام این کار بایستی که در گام اول یک مرکز تخصصی که خریدار باتری فرسوده باشد را پیدا نمایید. در نظر داشته باشید که ممکن است این کار کمی برای شما زمان‌بر باشد؛ در نتیجه باید مد نظر قرار دهید که ممکن است انجام این کار چندان برای شما مناسب نباشد.

تماس با مراکز بازیافت باطری خودرو

روش آخر این است که با مراکزی که پیدا کرده‌اید و از لحاظ جغرافیایی با شما فاصله دارند تماس حاصل کنید. فراموش نکنید که باتری فرسوده خودرو یک قطعه خطرناک بوده و وجود آن نه تنها برای محیط زیست بلکه برای انسان نیز خطرناک است.

معایب رها کردن باطری کهنه ماشین

همان‌طور که گفته شد، این قطعه برای محیط زیست و انسان مضر است؛ نتیجتاً بایستی برای رها کردن آن چاره‌ای بیاندیشید. در ادامه با معایب رها کردن این قطعه در محیط زیست آشنا خواهیم شد:

  • چنان‌چه اسید باتری با چشم کسی تماس پیدا نماید، می‌تواند منجر به کور شدن فرد شود. همچنین، بلعیدن تصادفی سرب باتری می‌تواند مسمویت شدیدی را در پی داشته باشد؛
  • گازهایی که توسط باتری‌های فرسوده ماشین تولید شده و در هوا منتشر می‌شود می‌تواند منجر به آلودگی هوا و آسیب زدن به ریه افراد شود؛
  • اگر بخواهید باطری را در زیر خاک دفن نمایید، منجر به آلودگی و بیماری در خاک منطقه خواهید شد.

قیمت باتری کهنه ماشین

قیمت باتری فرسوده خودرو بر اساس قیمت جهانی سرب محاسبه خواهد شد. از آن جایی که قیمت سرب هم‌چون سایر فلزات به صورت روزانه در حال تغییر بوده، به تبع آن قیمت باتری‌های فرسوده نیز به طور دائم تغییر خواهد کرد. زمانی که قیمت سرب افزایش پیدا کند، شما این شانس را خواهید داشت تا باتری فرسوده خود را با قیمت بهتری به فروش رسانید. اگر قصد فروش داغی باتری خودرو را دارید، پیشنهاد ما این است که قیمت به روز آن را در نظر داشته باشید. قیمت هر باتری کهنه با در نظر گرفتن آمپر باطری نیز محاسبه خواهد شد؛ به این صورت که هر اندازه آمپر آن بالاتر باشد، قیمت باتری نیز بیش‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با اهمیت تعویض باتری خودرو، به بررسی روش‌هایی که می‌توان باطری کهنه ماشین را دور ریخت نیز پرداختیم و دانستیم که اگر این قطعه در طبیعت رها شود، می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در محیط زیست و تهدید سلامت انسان گردد. بهترین روش برای رها کردن داغی باتری خودرو این است که قطعة موردنظر را به مراکز تخصصی که در زمینه بازیافت محصولات سربی در حال فعالیت هستند بفروشید و در ازای آن مبلغی را دریافت کنید. همچنین، می‌توانید در ازای خرید باتری جدید، باتری قدیمی خود را تحویل داده و از تخفیف بهره‌مند شوید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون باتری فرسوده ماشین در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

60 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط