تجهیزات چاه ارت و آشنایی کامل با این لوازم

438 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

نیروی الکتریکی ناشی از صاعقه هرساله خسارات زیادی را برای انسا­ن­ها و ساختمان‌ها به وجود می­آورد، برای کنترل جریان الکتریکی و تخلیه این جریان می­توان آن را به زمین اتصال داد، با این کار جریان به زمین هدایت شده و از خطرات بسیاری از جمله برق گرفتگی جلوگیری می­شود. برای این کار به سیستمی نیازمندیم که جریان برق را به زمین هدایت کند که به آن سیستم ارت یا چاه ارت می­گویند. همان طور که می‌دانید، هر سیستمی از لوازم و تجهیزاتی تشکیل شده است که حضور هر کدام از آن‌ها در سیستم الزامی است. سیستم ارت هم از لوازمی تشکیل شده است که با نام لوازم و تجهیزات چاه ارت مشخص می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی لوازم و تجهیزات چاه ارت پرداخته و نام این تجهیزات را ذکر کنیم.

شرایط اولیه ساخت چاه ارت

برای پیاده­سازی چاه ارت ابتدا باید یک چاله نسبتا عمیق حفر کرد البته در مکان­هایی که امکان حفر چاه وجود ندارد به صورت سطحی نیز می­توان چاه ارت را پیاده­سازی کرد. درون چاه ارت از تجهیزات مختلفی که در ادامه به توضیح آن­ها می­پردازیم، استفاده می­شود. در واقع این تجهیزات همان لوازم و تجهیزاتی هستند که در ساخت سیستم و چاه ارت به کار می‌روند.

پیاده سازی انتزاعی چاه ارت

لوازم و تجهیزات چاه ارت

همان طور که گفته شد، هر سیستمی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. سیستم و چاه ارت هم از لوازم و تجهیزات چاه ارت ساخته شده است. این لوازم و تجهیزات عبارتند از:

1- صفحه مسی: ورقه‌ای از جنس مس هستند که باعث تخلیه بار الکتریکی در زمین می‌شوند. برای گام نخست یک صفحه مسی درون چاه ارت قرار می­گیرد که این صفحه مسی را می­توان در سه نوع مختلف تهیه کرد. انواع صفحات مسی عبارتند از:

  • صفحه مسی تمام مس
  • صفحه مسی فولادی با روکش مس
  • صفحه مسی ذوبی که از 70 درصد مس تشکیل شده است

این صفحه مسی از طریق سیم مسی به تابلو ارت باکس متصل می­شود، تابلوی ارت باکس (جعبه چاه ارت) یکی از لوازم چاه ارت است که در واقع یک جعبه فلزیست و با استفاده از آن می­توان به چاه ارت دسترسی پیدا کرد و مقاومت الکترکی که در هر لحظه به زمین تحمیل می­شود را اندازه­گیری کرد. جنس این تابلو از ورق گالوانیزه است و معمولا 1.5 متر بالاتر از سطح چاه نصب می­شود.

تجهیزات چاه ارت

2- سیم مسی: سیم مسی وسیله‌ای است که باعث انتقال جریان شده و به صفحه مسی متصل می‌شود. این سیم مسی ماهیتی سیم و تسمه مانند دارد که برق اضافی را به زمین منتقل می‌کند.

3- میله مسی: یکی دیگر از لوازم چاه ارت میله مسی است که به آن الکترود نیز گفته می­شود. این میله از جنس گالوانیزه بوده و در واقع جایگزینی برای صفحه مسی است. در مواردی که امکان حفر چاه با عمق مناسب و یا کلا حفر چاه ارت نباشد، از میله مسی استفاده می‌شود بدین شکل که سیم یا تسمه مسی به میله مسی متصل شده و میله مسی درون زمین قرار می‌گیرد.

4- بتونیت: درون چاه ارت را با خاک بنتونیت که ترکیبی از ذغال و نمک است، پر می­کنند که مقاومت زمین را کم کرده و از زنگ زدن صفحه و سیم مسی جلوگیری می­کند.

5- جوش قطعه‌ای: جوش قطعه‌ای وسیله‌ای است که برای اتصال سیم مسی به صفحه مسی استفاده می­شود. انواع مختلفی از این قطعه در بازار موجود است که از این انواع می­توان به جوش آرگون، جوش کدولد و جوش ترمیک اشاره کرد.

6- شینه ارت: یکی از تجهیزات چاه ارت است که باعث هدایت جریان الکتریکی به تابلو ارت می‌شود.

انواع تجهیزات مورد استفاده در چاه ارت

لوازم و تجهیزات جانبی چاه ارت

تا اینجا به مهم­ترین و اصلی­ترین لوازم و تجهیزات چاه ارت اشاره کردیم، علاوه بر وسایلی که به توضیح آن پرداختیم لوازم دیگری نیز در ساخت یک چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرند که سعی می‌کنیم در این قسمت به طور خلاصه به آن‌ها اشاره کنیم. لوازم و تجهیزات جانبی چاه ارت عبارتند از:

1- ژل کاهنده مقاومت: ژل کاهنده مقاومت، باعث کاهش مقاومت زمین شده و به دلیل دارا بودن ضریب اتصال الکتریکی بالا سبب کاهش نیروی الکتریکی تولیدی و اقزایش کارایی سیستم و چاه ارت می‌شود.

2- کلمپ: کلمپ یکی از لوازم چاه ارت است که به وسیله آن می­توان قطعات مختلف را به هم اتصال داد، کلمپ در درجات و نمرات مختلفی موجود است.

3- کابلشو: کابلشو وسیله‌ای است که کابل را به بخش­های دیگر سیستم ارت متصل می­کند.

4- حوضچه ارت: حوضچه ارت برای محافظت و بررسی سیستم و چاه ارت به کار برده می­شود و در سه نوع پلی‌اتیلن، بتونی و فایبرگلاس موجود است.

نمونه­ای از حوضچه ارت

ضرورت تست سیستم ارت

از آنجایی که سیستم ارت برای تخلیه الکتریسیته با جریان بالا به­کار می­رود باید در ساخت و راه­اندازی آن دقت بالایی داشت، چرا ­که عملکرد نادرست آن در مواقع حساس موجب حوادث و زیان­های بسیار زیادی می­شود. نه­تنها ساخت بلکه تست سیستم ارت نیز باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا از صحت و درستی کار اطمینان حاصل شود.

این تست توسط فردی متخصص یا بازرس فنی انجام می­پذیرد، برای اطمینان از عملکرد درست چاه باید در دو حالت مختلف (باز و بسته) تست صورت گیرد، این کار توسط دستگاه ارت تستر انجام می­شود. در ضمن برای اطمینان از صحت سیستم ارت، می‌توان لوازم و تجهیزات چاه ارت را هم مورد بررسی قرار داد.

نتیجه گیری

برای پیشگیری از حوادث و خطرات جانی و مالی ناشی از نیروی الکتریکی صاعقه، استفاده از سیستم ارت ضرورت ویژه­ای دارد. اگر شما به کار ساخت و ساز مشغول هستید، لازم است که اجرای سیستم ارتینگ را در اولویت قرار داده و از تجهیزات ارت اصلی و با کیفیت استفاده کنید. در صورتی هم که قصد خرید خانه یا کارگاه صنعتی دارید، از وجود سیستم و چاه ارت اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی لوازم و تجهیزات چاه ارت پرداخته و در مورد هر کدام بحث کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

438 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط