تکه کابل

نورپردازی باغ و ویلا

292 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

نورپردازی باغ و ویلا

در ایده‌پردازی برای روش‌های نورپردازی باغ لازم است هدف از نورپردازی را مشخص کنید. حتی با وجود اینکه نورپردازی منظره در فضای باز آسان است، همیشه بهترین کار این است که نکات و ایده‌هایی را هنگام انجام مراحل طراحی نورپردازی باغ خود مدنظر داشته باشید. علاوه بر استفاده از تمام مهارت‌های ممکن در پنهان کردن منابع روشنایی، اصول دیگری نیز برای طراحی خوب و تنظیم نورپردازی باغ وجود دارد.

اگرچه چندان انعطاف‌پذیر و همه‌جانبه نیست، اما در اینجا چند نکته در خصوص این سبک از نورپردازی وجود دارد که باید برای داشتن باغی پر از نورهای مسحورکننده همراه با طیف گسترده‌ای رعایت شود.

 

اهمیت نورپردازی از بالا

ازآنجایی‌که نور طبیعی تقریباً همیشه از بالا می‌تابد، بخش عمده‌ای از نورپردازی فضای باز شما اعم از چراغ‌های خورشیدی در فضای باز، چراغ‌های باغ خورشیدی یا چراغ‌های برقی باغ، باید از بالای سر بتابد. این نور هر چه بالاتر باشد، بهتر است.

استفاده از روشنایی کم ولتاژ

برای بیشتر این موارد از لامپ‌های نورافکن نسبتاً کم وات استفاده کنید. هرگز از چراغ‌های بیرونی یا لامپ‌های بزرگ‌تر از ۱۰۰ وات استفاده نکنید. نورپردازی کم ولتاژ را نیز در نظر بگیرید.

اشاره به جزئیات با نورافکن‌های باغ

نورافکن‌های باغ باید در منظره و فقط برای نورپردازی تأکیدی به مقدار کم استفاده شوند. از آن‌ها برای برجسته‌کردن یک صحنه با نور یکنواخت یا برای اشاره به جزئیات و مناظر جالب و منحصربه‌فرد یا مشخصه‌ای مانند استخر استفاده کنید.

لامپ کوچک‌تر، نور دلپذیرتر

لامپ کوچک‌تر، نور دلپذیرتر

مشخصات لامپ را که سازنده در مورد حداکثر وات لامپ مورد استفاده ذکر کرده است، برای هر لامپ لحاظ کنید. اما به یاد داشته باشید، یک لامپ کوچک‌تر اغلب برای وسایل روشنایی کافی است و نتایج شگفت‌آوری دلپذیری به همراه خواهد داشت. چراغ‌های ال‌ای‌دی باغچه یا چراغ‌های ال‌ای‌دی معمولی، نور زیادی را ساطع می‌کنند و کارآمد هستند و همچنین نورپردازی با پنل LED برای باغ بسیار استفاده می‎شود. برای آگاهی از کاربرد ال‌ای‌دی‌ها در پرورش گیاهان می‌توانید مقاله کاربرد LED در تأمین نور برای رشد گیاهان، مطالعه کنید.

نورپردازی باغ به‌هیچ‌وجه نباید اذیت‌کننده باشد

اطمینان حاصل کنید که علاوه بر اینکه نورهای منظره شما چشمان شما را اذیت نمی‌کنند، همسایه شما را نیز اذیت نکند. یکی از راه‌های بررسی این موضوع این است که شب‌هنگام درحالی‌که چراغ‌ها روشن است، در باغ قدم بزنید یا از همسایه خود بپرسید!

چند چراغ کوچک بهتر از یک چراغ بزرگ با نور شدید

هنگام نورپردازی یک فضای گل‌کاری شده بزرگ یا سایر مناطق تحت کشت در باغ، بهتر است از تعدادی چراغ کوچک‌تر به‌جای یک واحد چراغ با نور بزرگ استفاده کنید. این امر مجموعه‌ای از حوضچه‌های نوری را ایجاد می‌کند که به‌آرامی روی‌هم قرار گرفته‌اند و در مرکز آن تابش خیره‌کننده تند وجود ندارد.

اهمیت نورپردازی از طرفین باغ

اهمیت نورپردازی از طرفین باغ

مقدار بسیار کمی از نورپردازی باغ شما باید نورپردازی جلوی باغ باشد. صرف‌نظر از اینکه نور از بالا یا پایین می‌آید، بیشتر نور باید از طرفین باغ باشد. سعی کنید از یک‌ طرف بیشتر از طرف دیگر نور بتابد. این منجر به مدل‌سازی بهتر می‌شود و جلوه سایه جالب‌تری می‌دهد. نور پس‌زمینه را نیز برای جلوه‌های جالب شبح‌گونه آزمایش کنید.

 

پرهیز از اجسام و سازه‌های نازک و ضعیف

اجسام نسبتاً سخت و مستحکم به طور مؤثرتری نسبت به سازه‌های نازک و اسکلت‌گونه نورپردازی و روشن می‌شوند. از نورپردازی درختان بی‌برگ‌وبار، داربست‌های باز و مانند آن خودداری کنید.

برجسته‌کردن برخی نقاط کانونی با نورافکن

یک نقطه کانونی یا مرکز جذب نور را برای هر ناحیه نورپردازی شده، انتخاب کنید و با تأکید بر روشنایی بیشتر، آن را برجسته کنید. جذاب‌ترین ویژگی‌های آن نقطه را با یک یا دو نورافکن، یا با نوری که از زاویه‌ای غیرعادی می‌آید، مانند مستقیم به بالا مشخص کنید.

استفاده از سطوح و دیوارهای روشن برای نورپردازی بیشتر با بازتاب نور از آن‌ها

 

استفاده از سطوح و دیوارهای روشن برای نورپردازی

از سطوح بازتابنده رنگ روشن به‌عنوان چراغ‌های دیواری در طرح نورپردازی خود استفاده زیادی داشته باشید. دیوارها و نرده‌های رنگ روشن اغلب می‌توانند برای گسترش منبع روشنایی با انعکاس و انتشار پرتوهای نور در یک منطقه وسیع استفاده شوند.

نکته از تکه کابل:

برای نورپردازی فضای باز و باغ باید هدفمند عملکرد و نکات و ایده‌های زیادی را مدنظر داشت. اهمیت نورپردازی از بالا و استفاده از لامپ‌های کوچک و نورافکن‌ها را نباید فراموش کرد. از نورپردازی از درختان بی‌برگ‌وبار و سازه‌های ضعیف باید پرهیز کرد و نقاط کانونی را برجسته کرد.

تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که شروع به پیاده‌سازی طرح فضای باز خود کنید و باغ روزانه خود را تبدیل به باغ شبانه کنید.

سؤالات مهم:

نور طبیعی از کدام ناحیه می‌تابد؟

معمولاً نور طبیعی از بالا می‌تابد.

از نورافکن‌های باغ برای نورپردازی چه بخشی از باغ باید استفاده کرد؟

برای برجسته‌کردن یک صحنه با نور یکنواخت یا برای اشاره به جزئیات و مناظر جالب و منحصربه‌فرد یا مشخصه‌ای مانند استخر.

از سطوح و دیوارهای روشن به چه منظور استفاده می‌شود؟

برای گسترش منبع روشنایی با انعکاس و انتشار پرتوهای نور در یک منطقه وسیع.

292 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط