تمام آنچه باید در مورد سینی کابل گالوانیزه بدانید!

309 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

سینی کابل گالوانیزه (Galvanized Cable Tray) وسیله‌ای است که برای هدایت کابل برق و محافظت از کابل و سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سینی جایگزینی عالی برای سیستم‌های مجرای برق یا سیم‌کشی‌های باز است. گالوانیزه پوششی است که روی سطح فلزاتی مانند فولاد یا آهن اعمال می‌شود. از این پوشش به عنوان یک اقدام حفاظتی برای جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر وسیله فلزی استفاده می‌شود. اینکه انواع این سینی کدام است، چه تفاوت‌هایی با هم دارند و دارای چه مزایایی هستند، مواردی هستند که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع سینی گالوانیزه و نحوه شکل‌گیری هر کدام

سینی‌های گالوانیزه در دو دسته سینی گالوانیزه گرم و سینی گالوانیزه سرد قرار می‌گیرند:

سینی کابل گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم (Hot-dip Galvanizing) یکی از رایج‌ترین انواع گالوانیزه است. در فرآیند گالوانیزه گرم، یک وسیله آهنی یا فولادی را در دمای حدود 449 درجه سانتی‌گراد، در یک ظرف پر از روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند. بعد از خارج کردن از ظرف، پوشش روی موجود در روی آهن یا فولاد با اکسیژن هوا واکنش می‌دهد و اکسید روی (ZnO) تشکیل می‌شود.

در مرحله بعد، اکسید روی تشکیل شده با دی‌اکسید کربن واکنش می‌دهد و لایه‌ای محافظتی به نام کربنات روی (ZnCO3) شکل می‌گیرد. این لایه بسیار پایدار بوده و محکم به سطح آهن یا فولاد می‌چسبد. در فرآیند گالوانیزه کردن گرم، روی طی یک اقدام شیمیایی، بخشی از فولاد محافظت شده می‌شود.

اگرچه مفهوم گالوانیزه گرم ممکن است ساده به نظر برسد، اما شامل یک فرآیند 3 مرحله‌ای است. فولاد باید از 3 مرحله تمیز کردن عبور کند تا سطحش برای گالوانیزه شدن آماده شود. این سه مرحله شامل چربی زدایی، اسید شویی و تصفیه شدن است:

  • چربی زدایی: از این روش برای از بین بردن خاک، روغن و سایر بقایای آلی استفاده می‌شود.
  • اسید شویی: از این روش برای از بین بردن فلس آسیاب و اکسید آهن استفاده می‌شود.
  • تصفیه شدن: این روش هر اکسیدی را حذف می‌کند و فولاد را با یک لایه محافظتی می‌پوشاند تا از تشکیل اکسیدهای بیشتر روی سطح فلز قبل از گالوانیزه شدن جلوگیری شود.

وقتی فرآیند تمیز کردن به پایان رسید و قطعه مورد نظر به خوبی خشک شد، نوبت به غوطه کردن آن در ظرف روی مذاب می‌رسد. روی مذاب برای محافظت از تمام سطوح وسیله مورد نظر، آن را به طور کامل پوشش می‌دهد سپس وسیله در معرض هوا قرار می‌گیرد تا خشک شود.

موارد استفاده از سینی کابل گالوانیزه

سینی کابل گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد (Cold Galvanizing) به معنای استفاده از رنگ دارای روی، روی سطح یک وسیله فولادی است تا از آن در برابر خوردگی محافظت کند.

رنگ‌های روی را می‌توان به وسیله برس، غلتک، تفنگ اسپری و غیره، روی سطح مورد نظر اعمال کرد. رنگ‌های حاوی روی از پوشش‌های معمولی متفاوت هستند؛ زیرا دارای چسب‌هایی هستند که اجازه می‌دهند روی به فولاد بچسبد و سطح حفاظتی موثری ارائه شود.

آماده‌سازی سطح مورد نیاز برای اعمال پوشش‌های غنی از روی نسبت به سینی کابل گالوانیزه گرم، مراحل ساده‌تری دارد. قبل از شروع کار، سطح فولاد باید تمیز و خشک باشد. برای از بین بردن زنگ‌زدگی‌ها یا خوردگی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، از یک برس سیمی استفاده می‌شود. کثیفی‌ها، گریس، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات آلی باید به طور کامل از بین بروند. وقتی که سطح آماده شد، پوشش روی، روی آن اعمال می‌شود.

تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و سرد

اگرچه سینی‌های گالوانیزه گرم و سرد هر دو برای اهداف مشابهی مورد استفاده قرار می‌گیرند، روش کاربرد و عملکرد آن‌ها متفاوت است. متاسفانه، گالوانیزه سرد به اندازه گالوانیزه گرم، سطح حفاظتی یکسانی را ارائه نمی‌دهد. به دلیل اینکه گالوانیزه سرد، نوعی پوشش است که نمی‌تواند با فلز پیوند بخورد، مقاومت کمتری در برابر سایش دارد.

موارد گفته شده به این معنا نیست که گالوانیزه سرد خوب نیست؛ این نوع سینی کابل هم مزایای خودش را دارد. سینی گالوانیزه سرد بسیار مقرون به صرفه بوده و برای محیط‌های کوچک ایده آل است. این در حالی است که سینی گالوانیزه گرم گران‌تر بوده و برای سازه‌های بزرگ‌تر و مصارف صنعتی سنگین مناسب‌تر است.

مزایای استفاده از سینی کابل گالوانیزه

مهم‌ترین مزایای سینی گالوانیزه شامل موارد زیر می‌شوند:

1-افزایش دوام و ماندگاری

  • سینی گالوانیزه گرم دوام و ماندگاری محصول را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • سینی‌های گالوانیزه نیازی به تعویض مکرر ندارند که این یک ویژگی قابل توجه است.

2-محافظت بیشتر

  • سینی‌های کابل گالوانیزه گرم از سیم‌ها در برابر مواد شیمیایی و عوامل دیگر محافظت می‌کنند؛ درنتیجه سیم‌ها سالم می‌مانند و آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود.
  • قابلیت مقاومت در برابر خوردگی سینی‌ها بعد از گالوانیزه شدن، باعث شده است تا آن‌ها با شرایط نامطلوب آب و هوایی مقابله کنند؛ به همین دلیل سینی‌های گالوانیزه به میزان قابل توجهی طول عمر سیم‌های برق را افزایش می‌دهند.

مزایای استفاده از سینی کابل گالوانیزه

3-افزایش ضریب ایمنی

  • بعد از نصب سینی کابل گالوانیزه گرم، ضریب ایمنی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.
  • سینی گالوانیزه با محافظت از سیم‌کشی برق، نقش مهمی را در جلوگیری از بروز حوادث ناگوار ایفا می‌کند.

4-قابلیت سازگاری

  • سیستم‌های گالوانیزه گرم قابلیت سازگاری در ساختمان‌های خانگی و صنعتی را دارند؛ دلیل این امر طراحی جهانی سینی‌هاست که باعث سازگاری آن‌ها با هر نوع سازه‌ای می‌شود.

5-کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری

  • وقتی یک سینی گالوانیزه می‌شود، نیاز به تعمیر و نگهداری آن کاهش پیدا می‌کند و این مزیت برای سیستم‌های الکتریکی عالی است.

6-قیمت مناسب و مقرون به صرفه

  • سینی‌های کابل گالوانیزه با محافظت از سیم‌های برق در برابر آسیب، در هزینه‌های کاربران صرفه‌جویی می‌کنند. در صورت عدم استفاده از این سینی، تعویض سیم‌های برق هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
  • علاوه بر این، سینی کابل به خودی خودش آسیب نمی‌بیند، دوام و ماندگاری زیادی دارد و در برابر خوردگی نیز مقاوم است. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا نیاز به تعمیر و نگهداری این وسیله کاهش پیدا کند؛ درنتیجه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

سخن پایانی

اگر به دنبال دریافت خدمات سینی کابل گالوانیزه هستید، می‌تواند برای خرید این محصول و همچنین بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آن به سایت تکه کابل مراجعه کنید.

309 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط