خانه هوشمند

 هر آنچه که باید درباره خانه هوشمند بدانید

205 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

بشر از همان ابتدا به فکر ساخت خانه‌ای راحت بوده و هست و خواهد بود. در این مسیر نیز ابتکارهای زیادی به عمل آورده است. ابتدا غار سپس خانه‌های کاه گلی و اکنون خانه‌های معمولی فعلی. اما در آینده خانه‌های هوشمند سراسر زندگی ما را خواهند گرفت. تصور اینکه چراغ‌ها خودشان خاموش شوند و از رخت خواب بلند نشوید! تصور اینکه درب خودش قفل شود و شما نگران باز ماندن درب نباشید، یا تصور اینکه حتی از دور هم خانه خود را تحت نظر دارید! این موارد دیگر رویا و تصور نیست بلکه به واقعیت پیوسته است. خانه هوشمند تمامی آنچه از رفاه و آسایش در خانه لازم دارید را دارد. برای در این مقاله از تکه کابل قصد داریم با ویژگی‌های خانه هوشمند آشنا شویم. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند چیست؟

شاید با شنیدن کلمه هوشمند، ربات به یادتان آید. اما خانه هوشمند اینطور نیست. ما با اضافه کردن چند دستگاه قابل برنامه ریزی و اتصال آن‌ها به یکدیگر و کنترل شبکه آن‌ها، می‌توانیم خانه هوشمند داشته باشیم. خانه هوشمند شامل امکاناتی است که قابلیت‌هایی فراتر از وسایل معمولی دارند؛ مانند چراغ‌هایی که در ساعت مشخصی خاموش یا روشن می‌شوند، کولر و شومینه نیز همینطور! وجود دوربین در بعضی قسمت‌های خانه و کنترل منزل از جای دور هنگام سفر و… . تنها کافیست تجهیزات خانه هوشمند را در خانه خود نصب کنید و توسط اپلیکیشن مخصوص آن‌ها را از طریق گوشی کنترل و برنامه ریزی کنید. چه تجهیزاتی؟ در ادامه خواهیم گفت.

خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟

مزایای خانه هوشمند فقط یک یا دو مورد نیست! بلکه باید خودتان در آن زندگی کنید تا لذت و آسایش آن را تجربه کنید:

  • آرامش و آسایش بیشتر
  • خیال راحت از امنیت خانه از راه دور
  • زندگی آسان و راحت به واسطه ابزارهای هوشمند
  • کاهش مصرف برق، آب و انرژی
  • کاهش هزینه‌ها
  • شیک و جذاب‌تر شدن دکوراسیون خانه
  • قابلیت تعریف سناریوهای دلخواه مانند روشن شدن همه لامپ‌ها هنگام ورود برای سورپرایز جشن تولد
  • کنترل منزل از هر جا و هر مکان
  • استفاده آسان برای سالمندان و کودکان
  • امکان پخش موسیقی دلخواه هنگام ریلکس کردن روی کاناپه
  • پخش آلارم برای بیدار شدن در ساعت خاص
  • و…

تعریف سناریو برای خانه هوشمند محدودیت ندارد و تنها کافیست در آن زندگی کنید.

امکانات خانه هوشمند

کدام قسمت از خانه را می‌توان هوشمند کرد؟

روشنایی و نورپردازی

با استفاده از سوئیچ‌ها و دیمرها می‌توانید سیستم روشنایی و نورپردازی خانه را هوشمند کنید. یکی از مزایای این کار، کنترل مصرف انرژی برق و کاهش هزینه در این زمینه است. مثلاً می‌توانید سیستم روشنایی را طوری برنامه ریزی کنید که قسمت‌های ثابتی از خانه خاموش باشند و تنها زمانی که مستقیم خودمان دستور دادیم روشن شوند. فکر می‌کنید برای چه مکانی؟ مثلاً انباری!

حتی می‌توانیم مواقعی که روی تخت می‌رویم و خسته هستیم و قصد خوابیدن را داریم، دیگر از جای خود بلند نشویم و تنها از طریق گوشی، چراغ اتاق را خاموش کنیم. همچنین می‌توان تلویزیون را برای ساعت مشخصی برنامه ریزی کنیم تا سریال مورد علاقه خود را به موقع ببینیم.

سرمایش و گرمایش

یکی از تجربه‌های لذت بخشِ زندگی در خانه هوشمند زمانی است که در تابستان پس از خستگی و گرمای زیاد به خانه باز می‌گردید و قبل از رسیدن کولر را روشن می‌کنید تا هنگام وارد شدن خنک باشد و التیامی بر خستگی شما باشد!

افرادی که در ویلا یا خانه‌ای در شمال یا جای خاصی دارند که برای مدت طولانی در آن حضور ندارند، می‌توانند قبل از ورود به ویلا، سیستم گرمایشی را روشن کنند تا هنگام ورود دما مناسب باشد.

امنیت

یکی از ویژگی‌های خانه هوشمند، یکپارچه بودن آن است. رابط‌های کاربری هوشمند را می‌توانید برای برقراری امنیت بیشتر خانه استفاده کنید. یعنی دزدگیر، سنسورهای دما، نور و حرکتی را هم کنترل کنید، تصاویر مربوط به دوربین های امنیتی را ببینید و از سناریوهای ساده امنیتی برای کارایی بیشتر و خیال آسوده‌تر استفاده کنید.

تلویزیون

تمام قسمت‌های پخش فیلم و سینمای خانگی در خانه هوشمند، یکپارچه هستند و دیگر نیازی به ریموت‌های جداگانه برای تلویزیون، دی‌وی‌دی و ماهواره نیست و همه با یک ریموت از طریق ریموت خانه هوشمند کنترل می‌شود. ضمن اینکه قابلیت پخش فیلم فقط به یک قسمت از خانه محدود نیست و می‌توانید در همه جای خانه با استفاده از یک هارد تحت شبکه، می‌توانید فیلم مورد نظر را تماشا کنید.

موسیقی

قسمت موسیقی خانه هوشمند قابلیت‌های جالبی دارد:

  • امکان پخش موسیقی از موبایل
  • پخش موسیقی از هارد تحت شبکه
  • قابلیت دسته بندی و پوشه بندی آهنگ‌ها
  • امکان پخش همزمان موسیقی‌های متفاوت در چند اتاق متفاوت
  • رادیو اینترنتی
  • سرویس‌های پخش موسیقی رایگان

سایر بخش‌ها

علاوه بر بخش‌هایی که بالاتر ذکر کردیم، یک خانه هوشمند شامل بخش‌های دیگر هم می‌شود، به این صورت که تجهیزات الکترونیکی خانه را به شبکه هوشمند متصل کنیم. مثلاً استفاده از پرده‌های برقی، جک‌های بری شامل در پارکینگ، در ورودی و خروجی، سایبان‌ها، سقف‌های متحرک، کنترل استخر و جکوزی و آبیاری باغچه.

هوشمند سازی خانه

آیا خانه‌های قدیمی را می‌توان هوشمند کرد؟

قدیمی یا جدید بودن خانه اهمیتی ندارد و شما می‌توانید با تهیه چند سنسور و ریموت و نصب یک اپلیکیشن، خانه خود را هوشمند کنید و امکان استفاده از هر دو پروتکل بی‌سیم و باسیم وجود دارد. بنابراین نیازی نیست که از ابتدای ساخت خانه، آن را هوشمند کنید.

اگر منزل اجاره نشین باشد باز هم جای نگرانی ندارد و شما می‌توانید با نصب سیستم هوشمند بی‌سیم، تمام امکانات هوشمند سازی را به منزل جدید انتقال دهید. البته مالکین می‌توانند با هوشمند سازی خانه، ارزش خانه خود را بالا ببرند و عمر ساختمان را نیز افزایش دهند.

نکات مهم در هوشمند سازی خانه

  • یک خانه هوشمند خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
  • کاملاً ایمن باشد و هکرها به راحتی نتوانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند. در غیر این صورت اگر اطلاعات محرمانه سیستم، به دست هکرها بیفتد، می‌توانند چراغ‌ها را خاموش روشن کنند، به قفل خانه دسترسی دارند.
  • تداخلی در عملکرد گجت‌ها به وجود نیاید.
  • قابلیت انجام چندین کار همزمان را بدون نقص و توامان داشته باشد.
  • کاربرد آن راحت باشد.

جمع بندی

خانه هوشمند علاوه بر جذابیت‌هایی که دارد، راحتی و آسایش را برای ما بیشتر کرده است و می‌توانیم کارهایی ساده مانند روشن و خاموش کردن لامپ‌ها در ساعت مشخص، تنظیم سیستم سرمایشی و گرمایشی، امکان پخش موسیقی از هر جای خانه، امکان تماشای فیلم در هر قسمت از خانه و… فقط بخش کوچکی از خانه هوشمند است. نظرات و پیشنهادهای خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

205 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط