سیم و کابل

سیم و کابل افشان؛ چیستی، کاردبرد و تفاوت‌ها

983 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل افشان، مفتول و نیمه افشان از چه جهاتی با یک دیگر متفاوت هستند؟ با ویژگی‎های هر یک از این سیم و کابل آشنایی دارید؟ سیم و کابل‌ها دنیای گسترده‌ای دارند و هر یک از آن‌ها با توجه به مشخصاتی که داشته در یک شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بررسی تفاوت بین انواع افشان، نیمه افشان و مفتول است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل افشان، مفتول و نیمه افشان بدانید!

سیم و کابل افشان

سیم و کابل افشان چیست؟

سیم و کابل افشان از جمله پرطرفدارترین و پرکاربردترین تجهیزات سیم و کابل به شمار رفته که این محبوبیت را مدیون ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود است. در حالت کلی منظور از کابل افشان محصولی بوده که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر بوده و به همین خاطر کاربری‌های مختلفی دارد. جالب است بدانید که سیم و کابل افشان گاهاً تحت عنوان کابل نرم نیز شناخته شده و قابلیت خم شدن در هر شرایطی را دارد؛ بدون این که خدشه‌ای در ساختار یا عملکرد کابل ایجاد شود. البته ناگفته نماند که میزان انعطاف‌پذیری کابل وابسته به فاکتورهای مختلفی است؛ به عنوان مثال نوع حرکت خمشی و همچنین شعاع خمش می‌تواند در مدل‌های مختلف این کابل با هم دیگر متفاوت باشد.

کاربرد سیم و کابل افشان

این مدل از تجهیزات در صنعت برق کارایی‌های مختلفی داشته و می‌توان از آن‌ها در شرایط گوناگونی استفاده نمود؛ به عنوان مثال تولید لوازم خانگی هم‌چون تلویزیون یا تجهیزات الکترونیکی نظیر کامپیوتر از جمله موارد مصرف محصولات مذکور به حساب می‌آیند. در حالت کلی از این مدل سیم و کابل می‌توان در مصارفی که نیاز به خمش مداوم کابل باشد استفاده نمود. یکی از اصلی‌ترین امتیازات کابل‌های انعطاف‌پذیر افشان، مقاومت بالای آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از حرکات خمشی ثابت است.

با این حال قابل ذکر است که نمی‌توان از این تجهیزات در هر شرایطی استفاده کرد؛ به عنوان مثال سیم و کابل افشان به علت انعطاف‌پذیری بالایی که داشته برای استفاده در فضای باز و بیرون گزینه مناسبی نیستند. چرا که در برابر آسیب‌های احتمالی فضای بیرونی نظیر نور خورشید، تغییرات دمایی یا هجوم حشرات نمی‌توانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. از این مدل سیم و کابل با در نظر گرفتن نوعی که دارند می‌توان در فرآیند تولید ساخت تجهیزات برقی، کابل ضد نویز، کابل توزیع و انتقال و همچنین مصارف صنعتی بهره برد.

کابل مفتول چیست؟

نوع دیگری از سیم و کابل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته که تحت عنوان کابل مفتول شناخته می‌شود. این مدل سیم و کابل متشکل از چند رشته سیم مفتول بوده که در هم دیگر تنیده شده‌اند؛ از همین جهت میزان انعطاف‌پذیری در آن‌ها به نسبت سیم و کابل‌های افشان به مراتب کم‌تر بوده و تحت عنوان کابل خشک هم معروف هستند.

قابل ذکر است که میزان انعطاف‌پذیری این مدل سیم و کابل پایین بوده، اما با این حال قادر هستند که جریان برق را به خوبی عبور دهند. به طور معمول رسانای به کار رفته در ساختار این مدل از سیم و کابل از جنس فلز مس بوده و با استفاده از روکش پی وی سی عایق می‌شود.

کابل‌های مفتولی خود به انواع مختلفی قابل تقسیم‌بندی هستند. در حقیقت می‌توان این مدل از سیم و کابل را بر اساس میزان ولتاژ نامی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی نمود: کابل مفتولی با ولتاژ نامی 300 الی 500، کابل مفتولی با ولتاژ نامی 450 الی 750. علاوه بر این، امکان دسته‌بندی این مدل از سیم و کابل به شکل زیر نیز وجود دارد:

  • کابل مفتول NYY
  • کابل مفتول تک رشته‌ای
  • کابل مفتولی 6*2
  • کابل خشک NYRY

کاربرد کابل مفتول

کابل‌های مفتولی با توجه به ویژگی‌هایی که داشته در شرایط خاص بیش‌ترین میزان کاربرد را دارند. در واقع انعطاف‌پذیری پایین آن‌ها باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در شرایطی که نیاز به کابل خشک و سخت بوده، استفاده کرد.

در ادامه با مصارف این مدل از سیم و کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

  • امکان استفاده از این مدل کابل در داخل یا خارج از ساختمان، زیرزمین و درون دیوار فراهم است؛
  • می‌توانیم از این مدل کابل برای ارسال اطلاعات در فواصل طولانی استفاده کنیم؛
  • امکان استفاده از این مدل سیم و کابل در زیر گچ یا روی گچ دیوارهای بتنی و آجری فراهم است؛
  • چنان‌چه کابل‌کشی به صورت افقی انجام شود، استفاده از کابل مفتولی سرعت روند کار را افزایش می‌دهد؛
  • این مدل از سیم و کابل در محیط‌های مرطوب و خشک قابل استفاده است؛
  • کابل مفتولی کاربردهای صنعتی نیز داشته؛ به عنوان مثال می‌توان از آن به منظور توزیع برق نیروگاه‌ها، ساخت تابلو، کابل کشی لوله‌های خرطومی، ساده و… بهره برد؛
  • توصیه می‌شود از این مدل کابل‌ها در نقاطی که احتمال ایجاد ضربات مکانیکی به صورت مستقیم وجود نداشته استفاده نشود.

نکته! در این بین مدل دیگری از کابل‌ها تحت عنوان کابل نیمه افشان وجود داشته که دارای ساختاری منحصربه‌فرد است؛ به این صورت که نیمی از خصوصیات کابل مفتولی و نیمی از خصوصیات کابل افشان را به ارث برده است.

تفاوت سیم و کابل افشان و مفتولی

سیم و کابل افشان

  • کابل مفتولی در مقایسه با کابل افشان انعطاف‌پذیری کم‌تری دارد.
  • هزینه استفاده از کابل‌های مفتولی در پروژه‌ها نسبت به کابل‌های افشان بسیار کم‌تر است.
  • کابل‌های مفتولی نسبت به کابل‌های افشان مقاومت بسیار بهتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند.
  • در ساختار کابل‌های مفتولی از رشته‌های کم‌تری استفاده شده و همین ویژگی باعث می‌شود که این مدل از سیم و کابل کم‌تر دچار اتصالی شوند.
  • این کابل‌ها از فرم‌پذیری بالایی برخوردار بوده، اما به علت این که پوسته مفتولی دارند الکترون‌های آزادانه در سطح خارجی هادی جابه‌جا شده و این موضوع باعث می‌شود که در طولانی‌مدت کابل‌های مفتولی دچار شکنندگی شوند. در حالی که این موضوع در کابل‌های افشان وجود نداشته و احتمال شکستگی در آن‌ها به مراتب کم‌تر است.

سخن پایانی

در این راهنما با ویژگی‌ها و کاربردهای سیم و کابل افشان و مفتولی به طور مجزا آشنا شدیم. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های معرفی شده در این راهنما با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

983 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط