سیم و کابل تک رشته و چند رشته

سیم و کابل تک رشته و چند رشته؛ چیستی و تفاوت‌ها

444 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل تک رشته و چند رشته چه تفاوتی با هم دارند؟ با ویژگی‌های سیم و کابل تک و چند رشته آشنایی دارید؟  در دنیای سیم و کابل شاهد انواع مختلف این محصولات هستیم که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کارایی مخصوص به خود را دارند. در این راهنما قصد داریم به بررسی نوعِ تک رشته و چند رشته بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون سیم و کابل‌های تک رشته و چند رشته تا انتها همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل تک رشته و چند رشته بدانید!

سیم و کابل تک رشته و چند رشته

معرفی سیم و کابل تک رشته

سیم‌های برق تک رشته‌ای تحت عنوان سیم مفتولی نیز شناخته شده و متشکل از یک رشته سیم فلزی هستند. از جمله رایج‌ترین انواع سیم‌های تک رشته می‌توان به سیم وایر رپ اشاره داشت. در مقابل سیم‌های تک رشته، نوع دیگری از سیم‌ها تحت عنوان سیم‌های چند رشته یا افشان را داریم که در ساختار آن‌ها تعداد زیادی رشته به شکل گروهی در یک کابل تعبیه می‌شوند.

به طور معمول میزان انعطاف‌پذیری سیم و کابل تک رشته در مقایسه با چند رشته کم‌تر بوده و به همین خاطر می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی که هیچ حرکتی وجود نداشته؛ هم‌چون مدارات روی برد، استفاده کرد. قابل ذکر است که بهره‌گیری از این مدل سیم و کابل برای طراحی مدارات موجب آسان شدن کار می‌شود.

ساختار سیم و کابل تک رشته

سیم‌ها متشکل از دو بخش اصلی هادی و عایق هستند که به طور معمول هادی استفاده شده در این محصولات یا از مس و یا از آلومینیوم است. از آن‌جایی که مس حجم کم‌تری داشته و هدایت الکتریکی آن نیز به نسبت بسیار بهتر است، کاربرد بیش‌تری دارد. عایق سیم‌ها هم عمدتاً از جنس مواد پلاستیکی بوده و آن را به صورت لایه‌ای بر روی هادی روکش خواهند کرد.

کاربرد سیم برق تک رشته‌ای

همان‌طور که گفته شد، سیم و کابل تک رشته و چند رشته ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که بر پایه این ویژگی‌ها، طیف کاربرد منحصربه‌فردی را پوشش می‌دهند. سیم‌های تک رشته‌ای برای ارتباط سیستم‌ها و تجهیزات مختلف کارایی دارند. اگر بخواهید مابین کابل‌های مثبت و منفی فاصله ایجاد شود و یا این که وجود آن‌ها در یک کابل موجب سخت شدن سیم کشی گردد،

در چنین شرایطی می‌توانید از سیم‌های افشان تک رشته‌ای بهره ببرید. سیم‌های افشان تک رشته‌ای مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه از خود نشان داده و در عین حال سطح بیرونی آن‌ها در مقابل رطوبت نیز استحکام بسیار خوبی از خود نشان خواهد داد. افزون بر این، از چنین سیم‌هایی می‌توان در سیستم‌های روشنایی و تولید لوازم الکترونیکی نیز بهره برد.

جالب است بدانید نوعی سیم افشان تک رشته‌ای وجود داشته که مناسب برای محیط‌های مرطوب طراحی و تولید شده است. سیم مذکور از لایه‌های مختلف ضد آب تشکیل می‌شود و از ورود و نفوذ هرگونه نم و رطوبت به داخل ساختار سیم جلوگیری به عمل می‌آورد. چنین سیم‌هایی عمدتاً در موتورهای آب و مناطق شمالی کشور کارایی دارند. نکته دیگری که در بحث سیم و کابل تک رشته و چند رشته باید به آن اشاره داشت این است که سیم‌های تک رشته جریان برق را در بهترین حالت ممکن انتقال داده و هیچ‌گونه نویز یا نوسانی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

معرفی سیم و کابل چند رشته

کابل‌های چند رشته‌ای از جمله پرکاربردترین نوعِ سیم و کابل به حساب آمده که متشکل از چند رشته گره خورده در هم هستند. از جمله ویژگی‌های اصلی این مدل سیم و کابل می‌توان به انعطاف‌پذیری مناسب و نصب راحتِ آن‌ها اشاره داشت. چنین سیم و کابل‌هایی در بخش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که احتیاج به خمش کابل باشد. از جمله متداول‌ترین سیم و کابل‌های چند رشته می‌توان به کابل افشان اشاره داشت.

لازم به ذکر است که سیم و کابل تک رشته و چند رشته هم از آلومینیوم و هم از مس تولید می‌شوند. مس درون ساختار کابل را می‌توان برای افزایش مقاومت در مقابل واکنش‌دهی در برابر محیط با استفاده از یک روکش قلع یا سایر فلزات پوشش داد. علاوه بر این، برای افزایش عمر مفید سیم می‌توان آن را پخت که این روش موجب آسان‌تر شدن فرآیند لحیم‌کاری خواهد شد.

تفاوت سیم و کابل تک رشته و چند رشته

سیم و کابل تک رشته و چند رشته

  • همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین تفاوت موجود بین سیم و کابل تک رشته و چند رشته در انعطاف‌پذیری آن‌ها است؛ به این صورت که کابل‌های تک رشته نوعی کابل سخت بوده و انعطاف‌پذیری کمی داشته و در مقابل کابل‌های چند رشته انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارند.
  • به طور عمده از کابل‌های تک رشته در شرایطی که نیاز خمش باشد استفاده نمی‌شود، اما کابل‌های چند رشته به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در چنین شرایطی بهترین گزینه برای استفاده به حساب می‌آیند و در اثر خمش دچار شکستگی نمی‌شوند.
  • تفاوت دیگر سیم و کابل‌های مذکور در قیمت آن‌ها بوده که بهای تمام شده سیم و کابل چند رشته در مقایسه با تک رشته گران‌تر است.
  • فرقِ دیگر سیم و کابل‌های مذکور در مسیر استفاده از آن‌ها است؛ به این ترتیب که استفاده از کابل‌های چند رشته در مسافت‌های طولانی موجب افت سیگنال می‌شود و به همین خاطر در مسیرهای بالاتر از 6 متر برای افزایش کیفیت سیگنال از کابل تک رشته بهره می‌برند.
  • کابل‌های چند رشته در برابر کشش آسیب‌پذیری کم‌تری داشته، در حالی که امکان کشش و جابه‌جایی کابل‌های تک رشته وجود ندارد.
  • مقاومت کابل‌های تک رشته در برابر هوازدگی در مقایسه با کابل‌های چند رشته به مراتب بیش‌تر بوده و به همین خاطر کاربرد زیادی در قسمت‌های بیرونی ساختمان دارند.
  • ضخامت سیم و کابل چند رشته در مقایسه با کابل‌های تک رشته بیش‌تر است.

سخن پایانی

در صنعت برق انواع مختلف سیم و کابل تک رشته و چند رشته وجود داشته که هر کدام از آن‌ها مشخصات منحصربه‌فرد خود را دارند. از سیم و کابل‌های تک یا چند رشته می‌توان بر اساس ساختاری که دارند در شرایط مختلف استفاده کرد. بیش‌ترین کارایی کابل‌های چند رشته در مواردی بوده که نیاز به خمش کابل باشد، در مقابل کابل‌های تک رشته به دلیل عدم برخورداری از انعطاف‌پذیری در چنین مواردی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. لطفاً نظرات خود را پیرامون سیم و کابل تک رشته و چند رشته برایمان بنویسید.

444 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط