کابل افشان و کابل مفتول؛ چیستی و تفاوت‌ها

608 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل افشان و کابل مفتول چه تفاوت‌هایی با هم دیگر دارند؟ با کاربردهای این مدل از کابل‌ها آشنایی دارید؟ دنیای سیم و کابل بسیار بزرگ است و در آن می‌توان انواع متعددی از این محصولات را پیدا کرد. کارایی اصلی سیم و کابل چه از نوع مفتولی و چه از نوع افشان انتقال جریان از این نقطه به نقطه دیگر بوده که در این راهنما قصد داریم به بررسی دو مدل افشان و مفتول و تفاوت‌های موجود بین آن‌ها بپردازیم.

نگاهی بر کابل افشان و کابل مفتول

کابل افشان و کابل مفتول

کابل افشان چیست؟

پیش از این که بخواهیم تفاوت مابین کابل افشان و کابل مفتول را بشناسیم، در ابتدا لازم است که با هر کدام از آن‌ها به صورت مجزا آشنا شویم. کابل‌های افشان در دسته کابل‌های انعطاف‌پذیر قرار گرفته و نرم هستند؛ به همین خاطر گاهاً تحت عنوان «کابل نرم» نیز نامیده می‌شوند.

این ویژگی باعث می‌شود که بتوان کابل‌های افشان را به راحتی خم کرد و در بخش‌های مختلفی که دسترسی کم بوده و فواصل کوتاه است از آن‌ها بهره برد. این کابل هم‌چون سایر کابل‌های دیگر مجهز به یک رسانا و عایق بوده و از دو یا چند رشته سیم تک رشته افشان تولید می‌شود. عایق استفاده شده در کابل‌های افشان سبک از نوع پلیمر PVC/D و در کابل‌های افشان قدرت از جنس پی وی سی از نوع PVC/A است.

رساناهایی که در این مدل از تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته عمدتاً از جنس مس آنیل شده و یا اندود است. افزون بر این، قطر مفتول‌های رسانا در ساختار این مدل از کابل‌ها یکسان و استاندارد در نظر گرفته می‌شود. در بحث کابل افشان و کابل مفتول قابل ذکر است که مقاومت رسانا در 22 درجه سانتی‌گراد نباید از حداکثر میزان مشخص بالاتر برود.

کابل مفتول چیست؟

کابل مفتولی متشکل از چند رشته سیم مفتول بوده که در هم دیگر تنیده می‌شوند؛ به همین جهت میزان انعطاف‌پذیری این مدل از سیم و کابل پایین‌تر بوده و در عوض، جریان الکتریکی را با کیفیت عالی عبور می‌دهند. در بحث کابل افشان و کابل مفتول قابل ذکر بوده که کابل‌های مفتولی تحت عناوین دیگری نظیر کابل خشک، کابل سخت و تک لایه نیز شناخته شده و جنس رسانای استفاده شده در آن‌ها عمدتاً از فلز مس با روکش پی وی سی عایق شده است.

کابل‌های مفتولی در انواع مختلف بر اساس میزان ولتاژ نامی طراحی و عرضه می‌شوند. در بازار می‌توان این مدل از کابل‌ها را در مدل‌های 300 الی 500 ولت و یا 450 الی 750 ولت خریداری کرد. افزون بر این، کابل‌های مذکور در انواع کابل مفتول NYY، کابل مفتولی 6*2، کابل مفتول تک رشته‌ای و کابل خشک NYRY نیز در بازار موجود هستند. از جمله مصارف این مدل از کابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده در زیر یا روی گچ دیوارهای بتنی و آجری؛
  • استفاده در کابل کشی به صورت افقی به منظور تسریع روند انجام امور؛
  • استفاده در داخل یا خارج از ساختمان، داخل دیوار و زیرزمین؛
  • استفاده به منظور ارسال اطلاعات در فواصل طولانی؛
  • استفاده در محیط‌های خشک و مرطوب؛
  • استفاده در اماکنی که احتمال ایجاد ضربات مکانیکی در آن‌ها به صورت مستقیم حداقل است؛
  • استفاده در نیروگاه‌ها، ساخت تابلو برق، کابل کشی لوله خرطومی و… .

تفاوت کابل افشان و کابل مفتول

کابل افشان و کابل مفتول

به منظور نصب و اجرای سیستم‌های مختلف از انواع کابل افشان و کابل مفتول به عنوان اتصالات بهره‌گیری می‌شود؛ اما سوال این‌جاست که کدام یک از این کابل‌ها مناسبِ پروژه ما هستند؟ برای تصمیم‌گیری لازم است که با هر یک از این کابل‌ها و تفاوت مابین کابل افشان و کابل مفتول آشنا شوید:

  • کابل‌های مفتولی نسبت به نمونه افشان انعطاف‌پذیری پایین‌تری دارند.
  • کابل‌های مفتولی در مقایسه با کابل‌های افشان در برابر خوردگی می‌توانند مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهند.
  • هزینه تمام شده برای استفاده از کابلِ نمونه مفتولی در مقایسه با کابل افشان به نسبت کم‌تر است.
  • از آن‌جایی که در فرآیند تولید کابل‌های مفتولی از حداقل تعداد رشته‌ها بهره‌گیری شده، این محصولات کم‌تر دچار اتصالی خواهند شد.
  • تفاوت دیگری که بین کابل افشان و کابل مفتول وجود داشته در فرم‌پذیری کابل‌های مفتولی بوده که نسبت به کابل‌های افشان بیش‌تر است. البته باید این را در نظر داشته باشید که پوسته این مدل از کابل‌ها از جنس مفتولی بوده و همین ویژگی باعث می‌شود که الکترون‌ها به صورت آزاد در سطح خارجی رسانا در کابل جابه‌جا شده و این موضوع در دراز مدت سبب شکنندگی کابل خواهد. چنین ویژگی در کابل‌های افشان وجود نداشته و از آن‌جایی که سطح خارجی آن‌ها بیش‌تر بوده، احتمال شکستگی به مراتب پایین خواهد آمد.
  • از آن‌جایی که انعطاف‌پذیری کابل‌های افشان در مقایسه با کابل مفتولی بیش‌تر بوده‌، گزینه بسیار مناسب‌تری برای استفاده در لوله‌های خرطومی به حساب می‌آیند.
  • از دیگر موارد تفاوت کابل افشان و کابل مفتول در میزان مقاومت آن‌ها بوده که در کابل‌های مفتولی بیش‌تر است؛ از این رو کابل‌های مفتولی برای استفاده در مسافت‌های طولانی گزینه بهتری محسوب شده و اتصالی کم‌تری در آن‌ها رخ خواهد داد.
  • اگر در یک شرایطی نیاز به استفاده از کابل‌های متحرک باشد یا این که نیاز باشد کابل به صورت متناوب پیچانده شود، کابل‌های افشان نسبت به کابل‌های مفتولی گزینه بسیار بهتری خواهند بود. از جمله مصارف این چنینی می‌توان به پریزهای صنعتی سیار اشاره داشت.
  • چنان‌چه قرار باشد که کابل روی زمین یا به صورت ثابت نصب گردد، کابل مفتولی در مقایسه با کابل افشان گزینه بهتری خواهد بود.
  • از دیگر موارد تفاوت مابین کابل افشان و کابل مفتول می‌توان به اختلاف مقاومت اهمی آن‌ها اشاره داشت. مقاومت اهمی در کابل‌های مفتولی در مقایسه با کابل‌های افشان بیش‌تر بوده و دلیل آن هم نوعِ تنیده شدن رشته‌ها و طول کابل‌ها است.

سخن پایانی

کابل افشان و کابل مفتول از جمله پرکاربردترین و معروف‌ترین انواع سیم و کابل موجود در بازار به حساب می‌آیند که عمده تفاوت مابین آن‌ها در میزان انعطاف‌پذیری است که ارائه می‌دهند. کابل‌های افشان در مقایسه با نوع مفتولی منعطف‌تر بوده و می‌توان با استفاده از آن‌ها پروژه‌های مختلفی را اجرا کرد. شما چه اطلاعات دیگری مابین کابل‌های افشان و مفتولی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این محصولات با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

608 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط