تشخیص سیم استاندارد

تشخیص سیم استاندارد؛ نگاهی جامع و حرفه‌ای

510 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید بهترین روش تشخیص سیم استاندارد چیست؟ به نظر شما یک سیم با کیفیت چه خصوصیاتی دارد؟ همان‌طور که می‌دانید امروزه سیم و کابل‌ها کارایی بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و عملاً بدون وجود آن‌ها امور مختلف پیش نمی‌رود؛ در نتیجه استاندارد بودن و داشتن کیفیت بالا برای این محصولات بسیار حائز اهمیت است. در ادامه با روش‌های تشخیص سیم‌های با کیفیت آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره نحوه تشخیص سیم استاندارد بدانید!

تشخیص سیم استاندارد

تشخیص سیم و کابل استاندارد از سایر کابل‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که بایستی در نظر خریداران قرار بگیرد. امروزه از سیم و کابل‌های مختلف به وفور در صنایع گوناگون بهره‌گیری می‌شود؛ از ساختمان‌سازی گرفته الی سیستم‌های تأمین روشنایی و صنایع شیمیایی و کارخانجات، تمامی آن‌ها به انواع مختلف سیم و کابل نیاز دارند.

همان‌طور که می‌‌دانید وظیفه اصلی انواع سیم و کابل انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به یک نقطه دیگر بوده و اگر انتقال جریان در ایمن‌ترین حالت ممکن انجام نشود، شبکه توزیع نیرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد؛ همین موضوع باعث می‌شود که تشخیص سیم استاندارد برای تمامی تکنسین‌ها و پیمانکاران به یک امر جدی تبدیل شود. در ادامه با بهترین روش‌هایی که می‌توانید با کمک آن‌ها از استاندارد بودن سیم و کابل اطمینان حاصل کنید آشنا خواهید شد.

بررسی اجزای تشکیل‌دهنده سیم و کابل

سیم و کابل‌ها متشکل از اجزای مختلفی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند به شما در تشخیص سیم استاندارد کمک شایانی کند:

جنس هادی

هادی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده سیم و کابل به حساب می‌آید. به طور معمول بهترین هادی تعبیه شده در ساختار این محصولات از جنس مس است. اگر در عنوان سیم و کابل مورد نظر بعد از حرف N حرف A  درج شده باشد، کابل مورد نظر جنس آلومینیومی دارد.

روکش سیم و کابل

روکش تعبیه شده برای سیم و کابل‌های استاندارد دوام بسیار بالایی دارد، در حالی که در نمونه‌های تقلبی و نامرغوب از روکشی با جنس پی وی سی ضعیف استفاده می‌شود.

تعداد رشته، سطح مقطع و رنگ سیم و کابل

منظور از مقطع کابل در حقیقت سطح مقطع رشته‌های آن بر حسب میلی‌متر مربع است. اصولاً کابل‌ها از 1 الی چند رشته قابل طراحی و عرضه به بازار هستند. قابل ذکر است که سطح مقطع‌ها در سایزهای استانداردی تولید شده و گاهاً سفارشی‌سازی می‌شوند. سیم و کابل استاندارد فشار ضعیف دارای هر رشته به رنگ مخصوصی بوده و در کابل‌های فشار قوی رشته‌های سازنده کابل تک رنگ هستند.

غلاف یا عایق بیرونی سیم و کابل

برخی از مدل‌های کابل موجود در بازار دارای یک نوع عایق یا غلاف بوده که این غلاف بایستی کیفیتی بالایی داشته باشد. به طور معمول غلاف‌ها از سرب یا سایر فلزات تشکیل شده و زمانی که مقطع کابل برش زده می‌شود، غلافی که دور تا دور رشته‌ها کشیده شده در تمامی نقاط پهنای یکسانی خواهد داشت. در حقیقت سنتر بودن سیم‌ها روشی برای تشخیص سیم استاندارد به حساب می‌آید. ناگفته نماند در سیم و کابل‌های استاندارد زمانی که عایق از کابل جدا می‌گردد، این عمل به سهولت انجام پذیرفته و غلاف با حالتی کشسانی از روی هادی جدا خواهد شد.

تشخیص سیم استاندارد از روی ظاهر

تشخیص سیم استاندارد

  • روی بدنه کلیه سیم و کابل‌های استاندارد نشان ISIRI درج شده است.
  • بخش خارجی و روکش سیم و کابل استاندارد بایستی کاملاً صاف باشد و هیچ‌گونه برآمدگی و یا تورفتگی در ساختار آن وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که اگر روکش کابل مورد نظر حالتی موج‌دار داشته باشد به این معنا بوده که در فرآیند تولید آن استانداردهای تولید رعایت نشده‌اند.
  • سنگین بودن وزن کابل به معنای استاندارد بودن آن نیست. برخی از کارخانجات تولیدکننده سیم و کابل از حجم رشته‌های هادی کم‌تر استفاده کرده و در مقابل قطر غلاف و روکش و عایق را افزایش می‌دهند. انجام چنین کاری باعث استاندارد شدن وزن محصول می‌شود اما قدرت رسانایی آن را از استاندارد بودن خارج می‌کند.
  • از دیگر روش‌های تشخیص سیم استاندارد توجه به ضخامت روکش است. ضخامت روکش نباید از مقدار استاندارد تعریف شده بیش‌تر یا کم‌تر باشد؛ چرا که در هر دو حالت خطرات آتش‌سوزی و برق گرفتگی افزایش پیدا خواهد کرد.

تشخیص سیم استاندارد در ایران

در ایران یک سری استاندارد برای طراحی و تولید انواع سیم و کابل تعریف شده که با شناخت آن‌ها می‌توانید از کیفیت بالای سیم و کابل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. این استاندارد یک کد ده رقمی بوده که در شناسنامه کالا درج می‌شود و مختص شرکت تولیدکننده سیم و کابل است. توجه داشته باشید که تمامی سیم و کابل‌های مرغوب دارای این کد ده رقمی هستند. شما می‌توانید برای تشخیص سیم و کابل استاندارد این کد رقمی را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنید تا نتیجه به سرعت برای شما ارسال گردد. در این پیامک اطلاعاتی نظیر نام محصول، تاریخ اعتبار، نام واحد تولیدی و شرکت تولید‌کننده، نوع استاندارد و همچنین وضعیت پروانه نوشته شده است.

ویژگی‌های سیم و کابل استاندارد مسی

  • سیم و کابل مسی استاندارد ار مس خالص و نرم و یا آنیل شده تولید می‌شوند؛
  • سطح هادی در چنین سیم و کابل‌هایی شفاف و براق بوده و روکش در نظر گرفته شده برای آن‌ها نیز صاف و بدون خلل است؛
  • رشته‌های مسی تعبیه شده در ساختار این محصولات به هیچ وجه سیاه یا اکسید شده نیستند؛
  • کابل مسی افشان انعطاف‌پذیری لازم را داشته و در صورت خم و راست کردن کابل، هادی آن دچار شکستگی نمی‌شود.

سخن پایانی

سیم و کابل‌ها دارای انواع گوناگونی هستند و هر یک از آن‌ها مشخصات مخصوص به خود را دارند. این محصولات بر اساس یک سری استاندارد از پیش تعریف شده ساخته می‌شوند و فقط در این حالت می‌توانند عملکرد درستی ارائه دهند. تشخیص سیم استاندارد از لحاظ کارکردِ وسیع این محصولات در صنایع مختلف اهمیت دارد.

چرا که اگر سیم و کابل‌ها مرغوب نباشند احتمال ایجاد اختلال در روند کار آن‌ها و به تبع اختلال در کارکردِ سیستم وجود خواهد داشت. به نظر شما چگونه می‌توان مرغوب بودن سیم و کابل را تشخیص داد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های استاندارد در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

510 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط