نگاهی بر انواع کابل و سیم

570 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران / معرفی محصولات صنعت برق

آیا با انواع کابل و سیم و خصوصیات هر یک از آن‌ها آشنایی دارید؟ به نظر شما از انواع مختلف این محصولات در چه شرایط و پروژه‌هایی می‌توان بیش‌ترین بهره را برد؟ این محصولات را می‌توان بر اساس فاکتورهای گوناگونی به انواع مختلف طبقه‌بندی کرد که در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون انواع سیم و کابل تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع کابل و سیم بدانید!

انواع کابل و سیم

در برق کشی تأسیسات و ساختمان‌ها از انواع مختلف سیم و کابل به عنوان یکی از مصالح اصلی استفاده می‌شود که وظیفه آن‌ها انتقال جریان برق بین اجزاء مختلف است. برای استفاده از این تجهیزات لازم است که با خصوصیات انواع کابل و سیم آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع را به کار ببرید. در ادامه با انواع مختلف این محصولات آشنا خواهیم شد:

انواع سیم و کابل بر حسب ولتاژ

کابل فشار قوی

یکی از انواع کابل و سیم نوعِ فشار قوی بوده که به منظور انتقال انرژی الکتریکی در سیستم‌های ولتاژ بالا هم‌چون نیروگاه‌ها، کارایی دارد. این محصولات جزو کابل‌های پُر قدرت به شمار رفته و نزدیک شدن به آن‌ها بسیار خطرناک است. این کابل‌ها دارای ماهیتی خاص بوده و به واسطه تابلوهای سوئیچینگ یا تابلو توزیع خاص کار خواهند کرد. افزون بر این، کابل‌های فشار قوی امکان کنترل از اتاق کنترل و از راه دور و یا به صورت دستی را نیز داشته و بسته به ولتاژ آن می‌توانند مجهز به لایه‌های اضافی به منظور پوشش عایق بهتر برخوردار باشند.

کابل فشار متوسط

نوع دیگری از انواع کابل و سیم که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، کابل‌های فشار متوسط بوده که عمدتاً در تجهیزات پست‌های برق سیار، در معادن، توزیع نیرو در محیط‌های صنعتی، تأمین برق سیستم‌های حمل و نقل و همچنین مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل از کابل‌ها هم‌چون سایر کابل‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی در یک محدوده ولتاژ خاص تولید می‌شوند.

کابل فشار ضعیف

نوع دیگری از انواع کابل و سیم بوده که عمدتاً برای تأسیسات برق صنعتی از جمله صنایع عمومی و زیرساخت‌ها به کار گرفته می‌شود. کابل‌های فشار ضعیف هم‌چون سایر کابل‌ها دارای یک هادی آلومینیومی یا مسی بوده و در یک سپر عایق و سپر هادی نیز در ساختار آن تعبیه شده است.

انواع سیم و کابل بر حسب مواد سازنده

این محصولات از لحاظ مواد سازنده نیز در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ساختار هر کابل شاهد اجزای گوناگونی نظیر هادی یا رسانای الکتریکی، عایق و برخی عناصر کمکی و همچنین غلاف بیرونی هستیم:

انواع کابل بر حسب هادی

هادی که در واقع همان رسانای کابل بوده عمدتاً از دو آلیاژ مس یا آلومینیوم تولید می‌شود. افزون بر این، می‌توان کابل‌ها را بر اساس این که تک هسته‌ای یا چند هسته‌ای بوده نیز تقسیم‌بندی نمود.

انواع کابل بر حسب عایق

عایق‌های استفاده شده در ساختار کابل‌ها می‌توانند از متریال ترموپلاستیک تولید شده باشد. از جمله رایج‌ترین موادی که در ساختار این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از پی وی سی، پلی اتیلن و پلی اورتان. افزون بر این، نمونه دیگری از عایق‌ها در ساختار این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد که تحت عنوان عایق‌های حرارتی شناخته می‌شوند و از جمله متداول‌ترینِ آن‌ها می‌توانیم به لاستیک طبیعی، اتیلن پروپیلن، تیل وینیل استات، پلی اتیلن متقاطع، سیلیکون و نئوپرن اشاره داشته باشیم.

انواع کابل و سیم بر حسب غلاف بیرونی

غلاف بیرونی در واقع همان عایق اصلی کابل‌ها بوده که توسط چشم مشهود است. این بخش سایر قسمت‌های کابل‌ها را در بر گرفته و از مواد مختلفی نظیر پی وی سی، پلیمر کلردار و پلی اولفین تولید می‌شود.

انواع کابل بر حسب نوع سیم و تعداد رشته

انواع کابل و سیم

کابل افشان

نمونه‌ای از پرکاربردترین کابل‌های موجود در بازار بوده که اکثراً کارایی صنعتی دارند و در دسته سیم و کابل‌های صنعتی نیز جای می‌گیرند. در ساختار این محصولات از تعدادی سیم تک رشته افشان استفاده شده و انعطاف‌پذیری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. از این مدل کابل‌ها می‌توان در محیط‌هایی که تنش مکانیکی و فیزیکی پایین بوده به راحتی استفاده کرد. کابل‌های افشان مجهز به تعدادی رشته‌های نازک بوده و به دلیل ساختاری که داشته مصارف گسترده‌ای دارند.

کابل مفتولی

یکی دیگر از انواع کابل و سیم، کابل‌های مفتولی بوده که در مقابل کابل‌های افشان قرار می‌گیرد و در بازار تحت عنوان کابل خشک نیز شهرت دارد. دلیل اصلی که به این کابل‌ها، کابل خشک نیز گفته می‌شود این است که انعطاف‌پذیری کمی از خود نشان می‌دهند؛ چرا که در ساختار آن‌ها تنها از یک مفتول استفاده شده و در پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درست است که این نوع از سیم و کابل انعطاف‌پذیری کمی دارد، اما قدرت انتقال جریان به واسطه آن بسیار بالا است.

کابل زمینی

از دیگر کابل‌های پرکاربرد می‌توان به کابل‌های زمینی اشاره کرد که در دسته سیم و کابل‌های ساختمانی و صنعتی قرار می‌گیرند. نصب این مدل از سیم و کابل ثابت بوده و با در نظر گرفتن حفاظت زیادی که از آن‌ها می‌شود، امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های گوناگونی نظیر اماکن خیس، رطوبت شدید، خشک و یا درون بتن فراهم است. ناگفته نماند که به منظور مراقبت بیش‌تر از این مدل کابل‌ها، نباید از آن‌ها در بتن فشرده و یا در زیرمین به صورت مستقیم استفاده شود.

کابل شیلد دار

این مدل از کابل‌ها از دیگر انواع کابل و سیم بوده که در ساختار خود از یک لایه اضافی به منظور محافظت بیش‌تر بهره می‌برند. کابل شیلدار در برابر صدمات فیزیکی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و جنس لایه اضافی آن می‌تواند از فولاد، آلومینیوم و یا گالوانیزه باشد.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع کابل و سیم بر حسب متریال سازنده، ولتاژ و نوع سیم و تعداد رشته آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با انواع سیم و کابل دارید؟ به نظر شما کدام یک از کابل‌های معرفی شده در این راهنما می‌تواند طیف کاربرد گسترده‌تری را پوشش دهد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع سیم و کابل در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل بنویسید.

570 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط