سیم چیست و چه تفاوتی با کابل دارد؟

667 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم چیست و ساختار آن چه ویژگی‌هایی دارد؟ با تفاوت سیم و کابل آشنا هستید؟ سیم‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که نقش بسیار پُر رنگی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. می‌توان گفت که عملاً کارِ صنایع مختلف بدون وجود انواع سیم مختل می‌شود. در ادامه این راهنما با سیم و تفاوت‌های آن با کابل بیش‌تر آشنا خواهیم شد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون چیستی سیم با ما همراه باشید.

سیم چیست و چه مصارفی دارد؟

سیم چیست

پس از کشف انرژی الکتریکی و پی بردن انسان به مصارف و توانایی تبدیل این انرژی به اشکال دیگر، دنیا دچار تغییر و تحول بسیار گسترده‌ای شد. نیاز به انرژی برق همواره روز به روز بیش‌تر شد و در پی این اتفاق، بشر به این فکر افتاد که این انرژی ارزشمند را به نقاط مختلف و اماکن گوناگون در شهر انتقال دهد.

در این نقطه از تاریخ بشر ایده تولید سیم و کابل برق را پروراند و آن را به مرحله اجرایی رساند. سیم و کابل‌ها ابزاری مهم برای انتقال برق به حساب می‌آیند که از همان ابتدای تولید تا به امروز در تمامی بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما سوال این‌جاست که سیم چیست؟ چند نوع سیم برق در بازار موجود است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سیم چیست؟

سیم برق یا وایر (Wire) استوانه‌ای نرم و منعطف بوده که متشکل از یک فلز رسانا و یک عایق که فلز رسانا را پوشانده، است. اصلی‌ترین وظیفه سیم‌ها انتقال انرژی الکتریکی با ایمنی کامل بوده و می‌توان از آن‌ها به جهت انتقال توان و سیگنال الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر بیش‌ترین بهره را برد.

این تجهیزات در تمامی وسایلی که حتی بخش کوچکی از آن‌ها به واسطه برق کار کرده، خانه‌ها و ساختمان‌ها و حتی کاوشگرهای ایستگاه‌های فضایی در مریخ کارایی دارند. در بررسی این که سیم چیست باید گفت که این محصول علاوه بر هدایت جریان الکتریکی می‌بایست توانایی تحمل تنش‌های مکانیکی را نیز داشته باشد. سیم‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها بسته به این که چه ویژگی‌هایی دارند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون که می‌دانیم سیم چیست در ادامه با انواع مختلف این محصول آشنا خواهیم شد:

انواع مختلف سیم چیست؟

سیم برق افشان

یکی از پرطرفدارترین سیم‌های برق که کارایی بسیار گسترده‌ای در صنایع گوناگون داشته، سیم برق افشان است. این مدل سیم برق از مجموعه‌ای از رشته‌های نازک فلزی که عمدتاً مسی بوده و عایقی که معمولاً جنس آن از پی وی سی است تشکیل می‌شود. اصلی‌ترین ویژگی که می‌توان برای این نوع از سیم‌های برق در نظر گرفت، انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها بوده که به موجب همین ویژگی تحت عنوان سیم نرم نیز شهرت دارد. از این مدل سیم برق می‌توان برای انجام سیم‌کشی‌های پُر پیچ و خم و سیم‌کشی‌های ساختمان بهره برد.

سیم برق مفتول

مدل دیگری از انواع سیم که بایستی در بحث سیم چیست به معرفی آن بپردازیم، سیم برق مفتول بوده که بر خلاف سیم‌های افشان که تشکیل شده از چند رشته فلز بودند، تنها از یک رشته فلز ضخیم احاطه شده توسط یک عایق الکتریکی تولید می‌شود. از دیگر اسامی که این سیم تحت آن‌ها در بازار شهرت داشته می‌توان به سیم خشک، سیم NYA و سیم سخت اشاره داشت. این مدل از سیم‌های برق موجود در بازار انعطاف‌پذیری پایینی داشته و در عین حال تحمل و مقاومت عالی در برابر تنش‌های مکانیکی از خود نشان می‌دهند.

سیم برق نیمه افشان

مدل دیگری از انواع سیم برق موجود در بازار، سیم‌های نیمه افشان بوده که دارای ساختاری مابین سیم برق افشان و سیم مفتولی است. ضخامت این مدل از سیم‌های برق در مقایسه با سیم افشان بیش‌تر بوده و به همین خاطر انعطاف‌پذیری کم‌تری از خود نشان می‌دهند. به دلیل انعطاف‌پذیری کم‌تری که داشته، طیف کاربری این مدل از سیم‌ها مشابه با سیم مفتول بوده و در عین حال می‌توان از آن‌ها در اماکنی که تنش مکانیکی زیاد بوده بهره برد.

سیم لاکی

اگر یک روتور و استاتور یک الکترو موتور را از نزدیک مورد بررسی قرار داده باشید، حتماً دیده‌اید که در ساختار این تجهیزات سیم‌هایی بسیار باریک تعبیه شده که به طرز منظم در شیارها پیچیده می‌شوند. سیم‌های مذکور عمدتاً با رنگ روکش مسی هستند و تحت عنوان سیم لاکی معروف‌اند. این مدل از سیم‌ها در برابر حرارت مقاومت بسیار پایدار و خوبی از خود نشان داده و در عین حال ضخامت کمی دارند. شایان ذکر است که ضخامت پایین این مدل از سیم‌ها باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها در سیم‌پیچی انواع الکترومتورها و ترانس‌ها بهره برد.

سیم ارت یا اتصال به زمین

نوع بعدی که بایستی در بحث سیم چیست به شما معرفی کنیم، سیم ارت یا اتصال به زمین بوده که تحت عنوان Earth wire نیز شناخته می‌شود. وظیفه اصلی این مدل سیم برق انتقال جریان نشتی به طرف زمین است که با این کار از افراد در مقابل خطراتی نظیر برق گرفتگی و از وسایل و تجهیزات الکتریکی در برابر اتصالی‌ها محافظت خواهد کرد. به طور معمول سیم‌های ارت به رنگ سبز و راه راه زرد تولید می‌شوند. قابل ذکر است که این مدل از سیم‌ها تحت عنوان Ground wire نیز معروف هستند.

تفاوت کابل و سیم چیست؟

سیم چیست

  • سیم تک رسانا بوده، در حالی که کابل متشکل از دو یا چند هادی عایق‌بندی شده است.
  • کاربرد سیم و کابل نیز متفاوت است؛ سیم برای انتقال برق، تحمل بارهای الکتریکی، منتقل کردن سیگنال مخابراتی و در سیستم‌های گرمایشی کارایی داشته، در حالی که کابل‌ها عمدتاً برای انتقال نیرو، انتقال برق و سیگنال‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سیم‌ها بر خلاف کابل‌ها مقاومت کم‌تری داشته و به همین خاطر برای استفاده در فرکانس‌های بالا گزینه بهتری هستند.

سخن پایانی

در این راهنما دانستیم که سیم چیست و چه تفاوتی با کابل دارد. افزون بر این، بررسی کردیم که سیم‌ها در چه انواعی تولید می‌شوند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم و کابل و تفاوت‌های آن‌ها دارید؟ به نظر شما سیم‌ها کاربردی‌تر هستند یا کابل‌ها؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع مختلف سیم و کابل و مصارف آن‌ها با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

667 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط