سیم و کابل ابزار دقیق؛ نگاهی بر ویژگی‌ها و مصارف

642 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید سیم و کابل ابزار دقیق در چه شرایطی بیش‌ترین کارایی را دارند؟ با خصوصیات سیم و کابل‌هایی که در دسته ابزار دقیق قرار می‌گیرند تا چه حد آشنایی دارید؟ در این راهنما قصد داریم ضمن معرفی سیم و کابل‌های مذکور، به بررسی مصارف آن‌ها نیز بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

معرفی و بررسی مصارف سیم و کابل ابزار دقیق

سیم و کابل ابزار دقیق

سیم و کابل‌های ابزار دقیق از پیچش چند رشته سیم و کابل به هم دیگر ساخته شده و به دلیل ساختار منحصربه‌فردی که داشته احتمال تداخل الکترومغناطیسی از منابع خارجی و همچنین تأثیرپذیری بین رشته‌های مجاور در آن صفر است. به دلیل همین ساختار منحصربه‌فرد می‌توان از این نوع سیم و کابل در پردازش داده‌ها و سیستم‌های کنترلی که بایستی کابل‌ها در آن‌ها در برابر نویز و تداخلات مقاوم باشند بهره برد.

در حالت کلی، می‌توان از کابل‌های مذکور به منظور  انتقال سیگنال‌ها در سطوح پائین، جابه‌جایی جریان‌های پایین، جابه‌جایی سیگنال‌های تولید شده به واسطه مبدل‌ها به پنل‌ها و کنترل‌کننده‌ها و پیاده‌سازی دستورالعمل‌های دستگاه‌ها استفاده نمود.

انواع سیم و کابل ابزار دقیق

امروزه انواع مختلف سیم و کابل‌های ابزار دقیق در مدل‌های مختلف با کاربری‌های گوناگون در بازار قابل خرید هستند که یکی از رایج‌ترین و شناخته‌ شده‌ترینِ آن‌ها، کابل‌های شیلددار است. این مدل از سیم و کابل‌های ابزار دقیق کارایی عالی و توانایی بسیار فوق‌العاده‌ای داشته و در برابر نویزهای خارجی در مقایسه با نمونه‌های دیگر محافظت بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند.

شیلدِ به کار رفته در ساختار این مدل از سیم و کابل‌ها می‌تواند یک محافظت کلی برای رشته‌ها ایجاد نماید. قابل ذکر است که برخی از کابل‌های مذکور مجهز به شیلد زوجی بوده و به واسطه این ویژگی می‌توانند در محیط‎‌هایی که همواره با انواع نیروهای مکانیکی مواجه بوده مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهند.

یکی دیگر از انواع سیم و کابل ابزار دقیق، نوع سرب‌دار بوده که می‌توان از آن در محیط‌هایی که حاوی هیدروکربن، حلال و مواد خورنده بوده بدون هیچ‌گونه مشکلی استفاده نمود. چنان‌چه تمایل دارید که از یک کابل ابزار دقیقی که متناسب برای هر نوع محیطی باشد استفاده کنید، به شما خرید کابل آرموردار را پیشنهاد می‌دهیم؛ چرا که این مدل سیم و کابل استحکام خود را در محیط‌های اسیدی، مرطوب، قلیایی و… به خوبی حفظ خواهند کرد.

مشخصات فنی سیم و کابل ابزار دقیق

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشخصه این مدل از سیم و کابل، پایین بودن سطح ولتاژ انتقالی در آن‌ها است. علاوه بر این، تعداد رشته در این نوع کابل‌ها بیش‌تر بوده و سایز رشته‌ها کم است که همین موضوع موجب ایجاد تفاوت بین کابل‌های ابزار دقیق و کابل‌های فشار قوی یا قدرت می‌شود. امکان استفاده از این مدل سیم و کابل در قالب‌های دوتایی، سه تایی یا چهارتایی که با هم دیگر در یک قالب محافظ قرار گرفته باشند نیز وجود دارد.

از دیگر مشخصات فنی که می‌توان برای انواع سیم و کابل ابزار دقیق برشمرد، وجود سیم‌های مسی تک رشته، افشان و زوج در ساختار این تجهیزات است.

گرچه این مدل سیم و کابل بر حسب نوع، محل و نحوه استفاده می‌توانند از مشخصات فنی مختلفی برخوردار باشند، اما در حالت کلی در ساختار این محصولات شاهد وجود رشته‌های عایق‌بندی شده با استفاده از PVC یا PE هستیم که پس از عایق یک لایه فویل یا بافت یا نوار مسی به دور آن پیچیده شده و ساختار فیزیکی کابل را تکمیل می‌نماید. به دلیل این ساختار، چنین سیم و کابل‌هایی «غیر قابل نفوذ» هستند و می‌توان آن‌ها را به صورت دفنی زیر خاک و یا در فضای آزاد و در مجاورت با شرایط بد جوی مورد استفاده قرار داد.

مصارف سیم و کابل ابزار دقیق

اکنون که با چیستی و مشخصات فنی و همچنین انواع سیم و کابل‌های ابزار دقیق آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم نگاهی بر مصارف این دسته محصولات در صنعت برق داشته باشیم. انتقال داده‌ها و اطلاعات، اندازه‌گیری داده‌ها و اطلاعات و همچنین کنترل و حفاظت از سیگنال‌ها از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصارف این دسته از سیم و کابل‌ها به حساب می‌آید؛ در نتیجه می‌توان از آن‌ها در کلیه اماکنی که حفاظت از تداخل الکتریکی بسیار حیاتی و پُر اهمیت بوده؛ هم‌چون پست‌های برق و نیروگاه‌ها، کارخانجات، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و… بهره‌برداری نمود.

علاوه بر این، انواع سیم و کابل ابزار دقیق در عرصه‌های مختلف دیگری که همواره ارتباط مستقیم با ولتاژ پایین در آن‌ها انجام شده؛ نظیر ارتباط مستقیم با برق شهری، کارایی دارند. کارگاه‌های تصفیه آب، اتاق‌های کنترل در واحد‌های صنعتی، معدن و تمامی مکان‌هایی که برای اندازه‌گیری فرآیندها در آن‌ها به انتقال سیگنال نیاز بوده از دیگر مواردی هستند که می‌توان در آن‌ها از سیم و کابل‌های ابزار دقیق بهره برد.

عایق‌های استفاده شده در ساختار کابل‌های ابزار دقیق

سیم و کابل ابزار دقیق

در حال حاصر در ساختار این دسته از سیم و کابل‌های موجود در بازار از عایق‌های متفاوتی بهره‌گیری می‌شود که همین تنوع موجب ایجاد یک دسته‌بندی جدید برای این مدل از ابزارهای انتقال سیگنال شده است. از جمله متداول‌ترین نوعِ عایق‌های مصرفی به کار رفته در ساختار این دسته سیم و کابل می‌توان به  آمیزه پلی وینیل کلراید یا PVC اشاره داشت. علاوه بر این، پلی‌اتیلن، پلی‌ پروپیلن، ترکیب بازدارنده شعله بدون هالوژن یا HFFR نیز در این کابل‌ها به عنوان عایق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت در ساختار این کابل‌ها از پلی‌اتیلن کراس لینک شده یا XLPE نیز به عنوان عایقی با درجه مقاومت بالا استفاده می‌شود. نحوه قرارگیری رشته‌ها در این مدل از سیم و کابل مطابق با قوانین ویژه‌ای بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به رشته‌های تکی، زوج یا افشان اشاره داشت. افزون بر این، رنگ‌بندی‌های مختلف و شماره‌گذاری‌ها در انتخاب نوع کابل و آشنایی با نحوه قرارگیری رشته‌ها در آن کمک‌کننده است.

سخن پایانی

در این راهنما با سیم و کابل ابزار دقیق و انواع و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون چنین سیم و کابل‌هایی دارید؟ به نظر شما کدام نوع کابل ابزار دقیق کیفیت بهتری دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع سیم و کابل‌های ابزار دقیق با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

642 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط