سیم افشان و سیم تک رشته؛ چیستی، ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

719 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید سیم افشان و سیم تک رشته چه تفاوت‌هایی باهم دیگر دارند؟ به نظر شما از هر یک از سیم‌های مذکور در چه شرایطی می‌توان استفاده کرد؟ سیم و کابل در انواع مختلفی تولید می‌شوند، با این حال اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای آن‌ها در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که این محصولات در دو دسته افشان و تک رشته در بازار موجود هستند که در ادامه این راهنما با هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره سیم افشان و سیم تک رشته بدانید!

سیم افشان و سیم تک رشته

در حالت کلی سیم و کابل‌های موجود در بازار در دو دسته تک رشته و افشان تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی داشته و با تکیه بر ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این که بدانیم این دو نوع سیم و کابل چه تفاوت‌هایی با هم دیگر داشته و از آن‌ها می‌توان در چه اماکنی استفاده کرد، لازم است که با هر یک از سیم و افشان و سیم تک رشته به صورت مجزا آشنا شویم:

آشنایی با سیم افشان

سیم افشان یکی از پُرکاربردترین انواع سیم و کابل موجود در صنایع گوناگون بوده که در اکثر مواقع هادی آن از فلز مس ساخته شده و عایق به کار رفته در آن از آمیزه پلیمر پی وی سی است. سیم‌های افشان در انواع مختلف طراحی، تولید و به بازار عرضه شده و بر حسب ویژگی‌هایی که داشته در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولین دسته سیم‌های افشان، سیم‌هایی با ولتاژ نامی 500/300 ولت بوده که برای نصب در لوله‌ها و زیر و روی گچ و قرارگیری در لوله‌های پلاستیکی و خرطومی کارایی دارند.

دسته دوم سیم‌های افشان که لازم است در بررسی سیم افشان و سیم تک رشته به آن اشاره‌ای داشته باشیم، سیم‌هایی بوده که دارای ولتاژ نامی 450/750 ولت هستند و معمولاً می‌توان از آن‌ها درون وسایل و تجهیزات الکتریکی، سیستم‌های کنترل روشنایی و مواردی این چنین استفاده کرد. افزون بر این، سیم‌های افشانِ دسته دوم در محیط‌هایی که خشک بوده و همچنین درون لوله و زیر و روی گچ نیز به کار می‌روند.

کاربرد سیم افشان

برای درک بهتر تفاوتی که مابین سیم افشان و سیم تک رشته وجود داشته، لازم است که طیف کاربری هر یک از سیم‌های مذکور را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، سیم‌های افشان جزو آن دسته سیم‌های منعطف موجود در صنعت برق هستند که به واسطه همین ویژگی تحت عنوان سیم نرم نیز شهرت داشته و قابل شناسایی‌اند. در حالت کلی، از این مدل سیم‌های برق می‌توان به منظور نصب وستایل الکتریکی، نگهداری از سیستم‌های روشنایی و… به شرط قرارگیری آن‌ها در محیط‌های عاری از هرگونه رطوبت هم‌چون درون لوله و زیر و روی گچ بهره برد.

آشنایی با سیم تک رشته

سیم برق تک رشته که تحت عنوان سیم مفتولی نیز شناخته شده در ساختار خود از یک رشته سیم فلزی بهره می‌برد. متداول‌ترین نوع سیم تک رشته، سیم وایر رپ بوده که در مقابل سیم‌های افشان که تحت عنوان سیم‌های چند رشته نیز شناخته می‌شدند، انعطاف‌پذیری کم‌تری از خود نشان می‌دهد.

ساختار سیم‌های برق تک رشته به این صورت بوده که از یک هادی و عایق تشکیل می‌شوند. به طور معمول هادی استفاده شده در ساختار این تجهیزات از مس یا آلومینیوم است. از آن‌جایی که مس در مقایسه با سایر فلزاتی که به عنوان هادی در سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، حجم کم‌تر و هدایت الکتریکی بهتری داشته، طرفداران زیادتری دارد. عایق استفاده شده در ساختار سیم‌های برق تک رشته‌ای عمدتاً از جنس پلاستیک بوده و به صورت لایه بر روی هادی روکش خواهد شد.

کاربرد سیم تک رشته

برای درک بهتر تفاوت بین سیم افشان و سیم تک رشته لازم است که با مصارف این تجهیزات آشنا شویم. سیم و کابل‌های تک رشته‌ای که تحت عنوان کابل خشک نیز مشهور هستند به منظور انتقال انرژی الکتریکی در خطوط توزیع و انتقال برق کارایی دارند. سیم‌های برق تک رشته‌ای از یک سیم مسی غیر قابل انعطاف به عنوان هادی بهره برده و برای پیوند مرکز سیم کشی و جعبه تقسیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در بحث مصارف سیم افشان و سیم تک رشته به آن اشاره داشته باشیم این است که سیم‌های خشک یا تک رشته در مقایسه با سیم و کابل افشان هزینه و شارش جریان کم‌تری دارند و عمدتاً برای کابل کشی‌های افقی و قائم مورد استفاده قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که این مدل سیم و کابل انعطاف‌پذیری پایینی داشته و به همین خاطر نمی‌توان از آن در مسیرهای پُر پیچ و خم با اطمینان خاطر بهره برد.

تفاوت سیم افشان و سیم تک رشته

سیم افشان و سیم تک رشته

اکنون که با هر یک از انواع سیم‌های مورد بحث آشنا شدیم، در این بخش می‌خواهیم نگاهی بر فرق بین سیم افشان و سیم تک رشته داشته باشیم. سیم افشان در مقایسه با سیم خشک یا نصب ثابت، انعطاف‌پذیری بسیار بهتری از خود نشان داده و به همین خاطر برای استفاده در داکت‌های زیرزمینی ماشین‌آلات، تابلوهای فرمان و… گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آید.

انعطاف‌پذیری سیم‌های افشان باعث می‌شود که بتوان از آن‌ها برخلاف سیم‌های تک رشته در اماکنی که تحرک وجود داشته و یا پیچش به صورت پی در پی و پشت سر هم صورت می‌گیرد، استفاده نمود. ناگفته نماند که یکی دیگر از تفاوت‌های سیم افشان و سیم تک رشته در مقاومت الکتریکی این دو سیم بوده که مقاومت الکتریکی سیم افشان در مقایسه با سیم خشک یا مفتولی بیش‌تر است.

سخن پایانی

در این راهنما با سیم افشان و سیم تک رشته به صورت مجزا آشنا شدیم و دانستیم که اصلی‌ترین فرق بین دو سیم مورد بحث در میزان انعطاف‌پذیری آن‌هاست؛ سیم‌های افشان در مقایسه با سیم‌های مفتولی انعطاف‌پذیری بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند و به واسطه همین ویژگی می‌توان از آن‌ها در شرایطی که تحرک زیاد بوده و پیچ و خم مسیر سیم کشی زیاد است به راحتی بهره برد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد سیم‌های تک رشته و سیم‌های افشان دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این تجهیزات با ما به اشتراک بگذارید.

719 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط