کدام سیم برق بهتر است

کدام سیم برق بهتر است، مفتولی یا افشان؟

824 بازدید آموزش در صنعت برق

به نظر شما کدام نوع سیم برق می‌تواند گزینه بهتری برای استفاده در صنایع مختلف باشد؛ مفتولی یا افشان؟ سیم‌های برق در انواع مختلف با ویژگی‌های ساختاری گوناگون در بازار قابل خرید هستند که هر کدام از آن‌ها طیف کاربری مشخصی را پوشش می‌دهند. در این راهنما می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم کدام سیم برق بهتر است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون دو مدل سیم برق مذکور با ما همراه باشید.

کدام سیم برق بهتر است؛ سیم افشان یا مفتولی؟

کدام سیم برق بهتر است

همان‌طور که می‌دانید امروزه زندگی بدون برق بسیار سخت و حتی می‌توان گفت که غیرممکن است. انرژی الکتریکی پس از این که در نیروگاه‌ها تولید می‌شود، به سمت شهر به واسطه سیم و کابل برق فشار ضعیف منتقل می‌شود. سیم و کابل‌ها در دو مدل افشان و مفتول تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ها، کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که صنعت‌گران با آن مواجه می‌شوند این است که کدام سیم برق بهتر است؟ مفتولی یا افشان؟

سیم برق افشان چیست؟

برای پاسخ به این سوال که کدام سیم برق بهتر است لازم بوده که هر کدام از انواع سیم مفتولی و افشان را به طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. سیم برق افشان متشکل از رشته سیم‌های نازک مس بوده که به واسطه یک لایه عایق از جنس پی وی سی احاطه می‌شوند. اصلی‌ترین کاربرد سیم‌های افشان انتقال برق از یک نقطه به نقطه دیگر بوده و عمدتاً جنس هادی آن از رشته‌های مس آنیل شده است.

این مدل از سیم برق بسیار نرم بوده و انعطاف‌پذیری خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه با این مدل سیم و کابل به آن اشاره داشت، سطح مقطع آن بوده که از سایز 0.75 میلی‌متر مربع آغاز شده و تا 300 میلی‌متر مربع ادامه پیدا می‌کند. از این مدل سیم برق در سیم کشی ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، سیم کشی تابلو برق صنعتی و خانگی و مواردی این چنین بهره‌گیری می‌شود.

سیم برق مفتولی چیست؟

نوع دوم سیم و کابل‌های پر کاربردِ موجود در بازار، سیم مفتولی بوده که تحت عنوان سیم خشک نیز معروف است. این محصول از رشته ضخیم مس و یک لایه عایق پی وی سی تولید شده و از آن‌جایی که ضخامت هادی سیم زیاد بوده، انعطاف‌پذیری کمی از خود نشان می‌دهد. این نوع سیم برق هدایت‌پذیری بسیار مناسبی از خود نشان داده و به طور معمول هادی تعبیه شده در ساختار آن از جنس مس کلاس 2 است. ناگفته نماند که این محصول معمولاً در سیم کشی‌های ثابت که نیازی به تغییر مسیر سیم کشی نباشد بیش‌ترین کارایی را دارد.

کدام سیم برق بهتر است؟

سیم افشان

برای این که بدانید کدام سیم برق بهتر است، لازم است که با تفاوت‌های موجود بین این دو سیم آشنا شوید. تا این بخش از راهنما متوجه شدیم که سیم و کابل مفتول و افشان هردو وظیفه انتقال انرژی الکتریکی و جریان برق از یک نقطه به نقطه دیگر را بر عهده دارند. در این بخش به بررسی تفاوت این دو محصول خواهیم پرداخت:

انعطاف‌پذیری

می‌توان گفت بارزترین و اصلی‌ترین تفاوتی که بین این دو محصول وجود داشته در میزان انعطاف‌پذیری آن‌هاست. هادی کابل‌های افشان کلاس 5 بوده در حالی که در ساختار کابل‌های مفتولی هادی مس کلاس 2 است. مس کلاس 5 در مقایسه با مس کلاس 2 نرم‌تر بوده و در عین حال ضخامت هادی کابل مفتولی در مقایسه با کابل افشان بیش‌تر است. در نتیجه، میزان انعطاف‌پذیری سیم و کابل‌های افشان در مقایسه با مفتول بیش‌تر است.

مقاومت اهمی

مورد بعدی که بررسی آن می‌تواند به ما کمک کند به پاسخ سوالِ این که کدام سیم برق بهتر است برسیم، توجه به مقاومت اهمی این محصولات است. در درجه اول باید در نظر داشته باشید که مقاومت اهمی رسانا با سطح مقطع آن رابطه عکس دارد؛ به این معنی که هر اندازه مقدار سطح مقطع هادی بزرگ‌تر باشد، مقاومت اهمی کم‌تر خواهد بود. کابل برق مفتولی در مقایسه با کابل افشان مقاومت اهمی کم‌تری داشته و در عین حال می‌تواند جریان برق را با کیفیت بهتر و افت ولتاژ کم‌تری منتقل کند.

میزان استحکام

به طور معمول از سیم و کابل برق مفتولی در زیر زمین و درون دیوار استفاده می‌شود؛ به همین خاطر میزان استحکام این مدل از سیم و کابل باید بالا باشد. با توجه به این موضوع اگر برایتان سوال است کدام سیم بهتر است و می‌تواند مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهد، باید در جواب گفت که سیم و کابل مفتولی مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

قیمت سیم و کابل مفتول و افشان

یکی دیگر از مواردی که موجب ایجاد تمایز مابین این دو محصول می‌شود، قیمت آن‌هاست. در حقیقت قیمت یکی از اجزای جدانشدنی در بررسی کالاهای صنعتی به حساب می‌آید که در رابطه با این دو مدل سیم و کابل باید گفت قیمت کابل‌های مفتولی در مقایسه با کابل افشان ارزان‌تر است. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که سایز کابل می‌تواند بر قیمت آن موثر باشد؛ به عنوان مثال قیمت کابل‌های افشان 2 در 2.5 در مقایسه با کابل‌های مفتولی 2 در 2.5 بیش‌تر است.

اکنون که با تفاوت‌های این دو سیم و کابل آشنا شدیم، به نظر شما کدام سیم برق بهتر است؛ مفتولی یا افشان؟ تفاوت موجود بین دو کابل مذکور باعث می‌شود که کاربرد هر یک از آن‌ها متفاوت از دیگری باشد، اما با این حال هدف هر دو محصول مذکور انتقال جریان الکتریکی است. به طور معمول کابل‌های مفتولی برای کابل کشی طولانی، دفن در زیر زمین یا دیوار، اماکنی که سیم و کابل در معرض لرزش، فشار و هرگونه نیروی خارجی قرار بگیرد مناسب بوده و در مقابل سیم و کابل افشان برای کابل کشی در مسیرهای مارپیچ، تابلو کنترل و برق، سیم کشی ماشین آلات صنعتی و سیم کشی ساختمان کارایی دارد.

سخن پایانی

برای این که بدانیم کدام سیم برق بهتر است و کدام یک از انواع سیم‌های مفتولی و افشان کارایی بیش‌تری دارد، لازم است با تفاوت موجود بین این دو محصول آشنا شویم که در این راهنما به بررسی همین موضوع پرداختیم. لطفاً نظرات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید.

824 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط