سینی کابل پلاستیکی

سینی کابل پلاستیکی؛ یک سینی کابل کامل برای تمامی موارد

108 بازدید آموزش در صنعت برق

سیم و کابل‌ها را می‌توان به رگ‌هایی تشبیه نمود که جریان برق را به سرتاسر ساختمان و وسایل الکتریکی می‌رسانند. برای تفکیک سیم و کابل‌ها و همچنین انتقال راحت‌تر و ایمن‌تر آن‌ها در ساختمان، سیم و کابل‌ها را درون لوله‌هایی قرار می‌دهند. حال با پیشرفت تکنولوژی، وسیله‌ای به نام سینی کابل جایگزین این لوله‌‌ها گشته است. سینی کابل انواع متنوع و مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، سینی کابل پلاستیکی است. این نوع سینی کابل نصب و نگهداری راحتی داشته و نسبتا ارزان است. از این رو، در این مقاله به بررسی سینی کابل پلاستیکی پراخته و مزایا آن را بیان می‌کنیم.

سینی کابل پلاستیکی

سینی کابل
سینی کابل

سینی کابل‌های پلاستیکی یکی از انواع محبوب سینی کابل محسوب می‌شوند که در ساختمان‌ها، تاسیسات صنعتی و انواع ساخت و سازها استفاده می‌شود. این نوع سینی‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردشان، از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده و خریداران زیادی دارند. سینی کابل های پلاستیکی می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای انواع سیم‌ها و کابل‌های دیواری استفاده شده و مشکلات زیادی را حل کنند.

این سینی‌ها باعث می‌شوند تا کابل‌ها به صورت سری و مرتب در داخل آن‌ها قرار گرفته و از هرگونه گره‌خوردگی و تداخل با سیار کابل‌ها جلوگیری شود. همچنین، این نوع سینی کابل از زمینه‌های مختلفی برای نصب و نگهداری کابل‌ها پشتیبانی کرده و دارای انواع و اشکال مختلف و گوناگونی است. این سینی‌ها معمولاً در صنایع برق، الکترونیک، ساختمانی و خودروسازی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سینی‌ها به طور معمول توسط تولیدکنندگان پلاستیکی و با انواع مختلف از پلاستیک‌ها ساخته می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل کلرید، پلی‌اتیلن و آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) اشاره کرد. این نوع سینی کابل‌هاعموما به صورت U شکل، Z شکل و V شکل طراحی و ساخته می‌شوند.

سینی‌های U شکل رایج ترین نوع سینی کابل‌های پلاستیکی هستند و برای مسیرهای افقی و عمودی استفاده می‌شوند. سینی کابل Z شکل برای مسیرهای عمودی استفاده شده و از مقاومت بیش‌تری نسبت به نوع U شکل در برابر فشار برخوردار هستند. سینی کابل V شکل هم برای مسیرهای افقی طراحی شده و از ظاهری زیبایی برخوردار است. هر کدام از این سینی کابل‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که بسته به نوع کابل و محیط مورد استفاده آن، متفاوت بوده و می‌توان با توجه به شرایط، اقدام به خرید سینی کابل پلاستیکی مورد نظر و استفاده از آن نمود.

سینی کابل‌‌های پلاستیکی به دلیل سبکی و مقاومت بالا آن‌ها در مقابل عوامل مختلف، انتخاب بسیار مناسبی برای نصب و نگهداری انواع سیم‌ها و کابل‌ها بوده و بسیار محبوب هستند. با توجه به اینکه این سینی‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای مختلف در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی تولید شوند، به راحتی در هر محیطی قابل استفاده بوده و تنها نکته مهم، انتخاب مدل صحیح و مناسب این نوع سینی کابل است. همچنین، نصب و نگهداری این سینی‌ها بسیار ساده بوده و نیاز به مهارت چندان خاص ویژه‌ای ندارد. از این رو، می‌توان از این نوع سینی کابل‌ها به سادگی استفاده نموده و از آن‌ها بهره برد.

مزایا سینی کابل پلاستیکی

سینی کابل های پلاستیکی
سینی کابل های پلاستیکی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، سینی کابل های پلاستیکی از ویژگی‌ها و مزایا فراوانی بهره‌مند هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند شما در انجام خرید و استفاده بهینه و به‌صرفه راهنمایی کند.

این نوع سینی کابل‌ها مزایا متعددی دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها، عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی: سینی کابل‌های پلاستیکی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم بوده و در محیط‌های مرطوب و خورنده نیز قابل استفاده هستند. این خاصیت و مزیت باعث می‌شود تا عمر این نوع سینی کابل‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده و به زودی خراب نشوند.
  • وزن سبک: این نوع سینی کابل دارای وزن سبکی بوده و نصب و نگهداری آن بسیار آسان است. این ویژگی باعث می شود که نصب و حمل آن‌ها آسان باشد. از طرف دیگر، این سینی ها دارای مقاومت بالا در برابر شوک و لرزش هستند که باعث می‌شود سیم‌ها و کابل‌های قرار گرفته در درون آن‌ها به خوبی حفاظت شده و آسیب نبینند.
  • قیمت مناسب: سینی کابل های پلاستیکی نسبت به سینی کابل های فلزی از قیمت مقرون به صرفه‌تری برخوردار بوده و دارای قیمت‌های مناسبی هستند.
  • مقاومت در برابر شرایط جوی: سینی کابل‌های پلاستیکی در برابر انواع شرایط جوی و آب و هوایی مانند رطوبت، تابش خورشید، گرد و غبار و … مقاوم بوده و حتی اشعه UV هم نمی‌تواند آسیب چندانی به این سینی کابل‌ها وارد کند.
  • وجود امکان شخصی‌سازی: آخرین مزیت و برتری سینی کابل پلاستیکی، امکان شخصی‌سازی این نوع سینی‌ها است. این نوع سینی‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی در دسترس بوده و می‌توانند با توجه به نیازهای خاص شما شخصی‌سازی شوند. همچنین، این سینی‌ها به راحتی با سایر تجهیزات و لوازم جانبی کابل‌ها مانند تسمه‌ها، پرچ‎ها، اتصالات سینی و … سازگاری داشته و می‌توانند تغییر کنند.

مزایا و ویژگی‌های ذکر شده در قسمت بالا باعث شده‌اند تا بتوان از انواع این سینی کابل‌ها در ساختمان‌ها، صنایع و محیط‌های خارجی بهره برده و قابل استفاده باشند. از این سینی‌ها در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی برای نگهداری و محافظت از کابل‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود.

از سینی کابل‌های پلاستیکی در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، داروسازی، تولید و … برای نگهداری و محافظت از کابل‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود.از این سینی کابل‌ها در محیط‌های خارجی مانند پل‌ها، تونل‌ها، جاده‌ها و … نیز برای نگهداری و محافظت از کابل‌های برق و مخابرات استفاده شده و در این‌گونه موارد نیز کاربرد دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایلی که در کابل‌کشی ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، سینی کابل است. سینی کابل قطعه‌ای است که از آن در جهت سیم‌کشی و کابل‌کشی ساختمان‌ها استفاده شده و انواع سیم‌ها و کابل‌ها درون آن قرار می‌گیرند. سینی کابل انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، سینی کابل پلاستیکی است. این نوع سینی کابل دارای مزایا و ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی و شرایط نامساعد جوی، وزن سبک، قیمت مناسب و … بوده و در انواع ساختمان‌ها، صنایع و محیط‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سینی کابل پلاستیکی پراخته و مزایا آن را بیان می‌کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

108 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط