انواع کابل از نظر تعداد رشته؛ تقسیم بندی آن

747 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید انواع کابل از نظر تعداد رشته به چه دسته‌هایی قابل تقسیم‌بندی هستند؟ کابل‌های برق دارای انواع متنوعی هستند که می‌توان آن‌ها را برحسب فاکتورهای مختلفی به مدل‌های گوناگون دسته‌بندی نمود. در این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی انواع این کابل‌ها بر حسب تعداد رشته است. با ما همراه باشید.

تقسیم‌بندی انواع کابل از نظر تعداد رشته

 انواع کابل از نظر تعداد رشته

در حالت کلی اگر بخواهیم کابل‌های برق را از لحاظ تعداد رشته به انواع مختلفی دسته‌بندی کنیم می‌توانیم موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • کابل‌های 1 الی 5 رشته که عمدتاً از نوع فشار ضعیف هستند.
  • کابل‌های 1 الی 3 رشته که کابل‌های فشار متوسط در نظر گرفته می‌شوند.
  • کابل‌های 1 الی 3 رشته که کابل فشار قوی در نظر گرفته می‌شوند.
  • کابل‌های کنترل و ابزار دقیق که تعداد رشته‌های کابل کنترل به طور معمول 3 رشته الی 61 رشته بوده و در موارد خاص تعداد رشته‌های آن بیش‌تر هم خواهد شد.

کابل فشار ضعیف 1 الی 5 رشته

اولین نوع کابل در انواع کابل از نظر تعداد رشته، فشار ضعیف بوده که دارای رشته‌هایی از جنس مس یا آلومینیوم بوده و در سطوح ولتاژی 300 الی 3000 ولت به کار گرفته می‌شوند. رساناهای مذکور با استفاده از پلیمرهایی هم‌چون پلاستیک فشرده، پی وی سی و… عایق شده و از خطرات و شار الکتریکی جلوگیری به عمل خواهند آورد. قابل ذکر است که خودِ کابل‌های فشار ضعیف دارای انواع مختلفی نظیر کابل تک لا، نیمه افشان گرد، نصب ثابت، افشان، نیمه افشان کامپکت و… هستند.

از کابل‌های فشار ضعیف می‎‌توان در اماکنی که میزان شار الکتریکی در محدوده استاندارد کابل بوده استفاده نمود. قابل ذکر است کابل‌هایی که به منظور برق‌کشی برخی تأسیسات ساده، ساختمان‌های اداری و مسکونی کارایی دارند از نوع فشار ضعیف هستند. علاوه بر این، کابل‌های مذکور در سیم کشی درون لوازم الکتریکی کم مصرف نیز کاربرد دارند.

کابل فشار متوسط 1 الی 3 رشته

نوع دوم در انواع کابل از نظر تعداد رشته کابل‌های فشار متوسط بوده که برای توزیع جریان الکتریکی تک فاز و سه فاز با ولتاژ نامی 6 الی 30 کیلو ولت در پست‌های خطوط جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این دسته از سیم و کابل‌ها در شبکه‌های عمومی و صنعتی، تأسیسات داخلی و خارجی و به صورت دفنی در زیر زمین و یا داخل کانال نیز به کار گرفته می‌شوند. همان‌طور که گفته شد این مدل از کابل‌ها به صورت تک رشته یا سه رشته با هادی‌هایی از جنس آلومینیوم و مس تولید شده و برای تأمین برق ساختمان‌های تجاری و مسکونی و همچنین مدارهای توزیع برق بیش‌ترین کاربرد را دارند.

کابل‌های فشار متوسط به منظور استفاده در محیط داخلی، نصب در ساختمان با رعایت مقررات مربوطه و همچنین بهره‌گیری در کانال یا ترانشه، زیر زمین به شکل دفن مستقیم در زیر خاک مرطوب یا خشک و همچنین در سینی‌های کابل برای ساختمان‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، تابلو برق و نصب در فضای آزاد نیز کارایی دارند.

کابل فشار قوی 1 الی 3 رشته

 انواع کابل از نظر تعداد رشته

کابل‌های فشار قوی گونه دیگری از انواع کابل از نظر تعداد رشته بوده که برای انتقال انرژی در ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت این دسته از سیم و کابل‌ها توانایی عبور دادن جریان‌های بیش از 30 کیلو وات را داشته و در ساختار خود یک رسانا و یک عایق دارند؛ توجه داشته باشید که این دسته از کابل‌ها دارای یک سیستم عایق‌بندی کامل بوده که متشکل از لایه‌های نیمه مخروطی و یک محافظ فلزی است.

از سیم و کابل‌های فشار قوی می‌توان علاوه بر انتقال برق در ولتاژهای بالا، در موارد دیگری نظیر انتقال ولتاژ بالا در زیرزمین، اتصال فیبر نوری، روی دکل‌های بزرگ و بین شهری و سایر مصارف صنعتی نیز بهره برد. به طور معمول این دسته از سیم و کابل‌ها از هسته فولادی و روکش آلومینیومی تولید می‌شوند. قابل ذکر است که خودِ کابل‌های فشار قوی به انواع مختلف کابل قدرت گازی از نوع SF6، کابل قدرت روغنی و کابل قدرت با فشار داخلی و لوله آلومینیومی، سیم قدرت با فشار داخلی و لوله فولادی، کابل با فشار خارجی و لوله فولادی و کابل گازی کپسولی پر شده با گاز SF6 قابل تقسیم‌بندی هستند.

کابل کنترل و ابزار دقیق

نمونه دیگری از انواع کابل از نظر تعداد رشته، کابل‌های کنترل و ابزار دقیق بوده که می‌توان از آن‌ها در پردازش داده‌ها و کنترل فرآیند استفاده نمود. این دسته از کابل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در فضاهای باز و زیرزمین بیش‌ترین بهره را برد. می‌توان گفت که کابل کنترل و کابل ابزار دقیق از جمله بزرگ‌ترین، پرکاربردترین و بااهمیت‌ترین کابل‌ها در صنعت برق و الکترونیک به حساب می‌آیند.

این دسته از سیم و کابل‌ها در برابر نویزپذیری از امواج درون‌زا و برون‌زا و همچنین در برابر تداخلات و تأثیرپذیری از کابل‌های همجوار و یا منابع تولید امواج الکترومغناطیس مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. این دسته از کابل‌ها با استفاده از عایق‌های پی وی سی یا کراسلینک شده محافظت می‌شوند. ناگفته نماند که سیم و کابل‌های مذکور دارای ویژگی‌های برتری نظیر ضد آتش و نسوز بودن و سازگار با محیط زیست نیز هستند.

در انواع کابل از نظر تعداد رشته قابل ذکر است که خودِ کابل‌های کنترل و ابزار دقیق نیز به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به کابل‌های بدون شیلد، کابل‌های محافظ مس و کابل‌های محافظ آلومینیومی اشاره داشت. استفاده از تمامی نمونه‌های کابل‌های کنترل و ابزار دقیق در اماکنی که امکانات آن فضا نیاز به دقت بالایی داشته باشند پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

کابل‌های برق بر اساس فاکتورهای مختلفی قابل دسته‌بندی هستند که در این راهنما به انواع کابل از نظر تعداد رشته پرداختیم. کابل‌های برق که از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق به حساب آمده بر حسب تعداد رشته به کابل‌های فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی و کابل‌های کنترل و ابزار دقیق قابل دسته‌بندی هستند. البته ناگفته نماند که می‌توان این دسته از سیم و کابل‌ها را بر اساس تعداد رشته به انواع مفتولی و افشان نیز تقسیم‌بندی کرد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های برق از لحاظ تعداد رشته با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

747 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط