کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲

کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ چیست؟

531 بازدید آموزش در صنعت برق

کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ یکی از پرکاربردترین تجهیزات و یراق‌آلات در شبکه برق فشار ضعیف کابل خود نگهدار بوده که به طور همزمان انشعابات را تا حداکثر ۱۰۰۰ ولت AC تسهیل می‌سازد. کانکتور برق یکی از پرکاربردترین تجهیزات جانبی در صنعت برق و سیم‌کشی بوده که وظیفه اصلی آن اتصال دو یا چند سیم به صورت موقت یا دائمی به یک‌دیگر و عبور جریان برق است. ایجاد چنین اتصالاتی در سیستم توزیع برق نیازمند استفاده از تجهیزات استاندارد و باکیفیت می‌باشد. اتصال سیم‌های ساختمان به یک‌دیگر نیاز به قطعات مخصوصی دارد که هیچ قطعه دیگری نمی‌تواند جایگزین آن‌ها باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای این تجهیزات برشمرد، حفظ استحکام اولیه در گذر زمان است. علاوه بر این، تجهیزات مذکور باید بتوانند جریان برق را بدون هرگونه مشکلی از خود عبور دهند.

معرفی کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲

همان‌طور که گفته شد، کانکتورها یکی از انواع یراق‌آلات شبکه فشار ضعیف کابل خود نگهدار هستند. استفاده از یراق‌آلات کابل خود نگهدار در شبکه‌های توزیع برق ایران بسیار حائز اهمیت است. اما پیش از این که بخواهیم در رابطه با این یراق‌آلات و کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ صحبت کنیم، بهتر است توضیح کوتاهی درباره کابل خود نگه‌دار داشته باشیم.

کابل خود نگهدار

کابل خود نگهدار نوعی کابل بوده که از به هم تابیده شدن چند رشته آلومینیوم عایق شده به محوریت سیم بکسل فولادی روکش‌دار یا لخت ساخته می‌شود. هادی‌های کابل‌های خود نگهدار از رشته‌های به هم بافته شده تحت عنوان «راد» ساخته می‌شوند که پس از بافته شدن به کمک یک روکش سیاه و سخت که تحت عنوان عایق xlpe معروف است در کارخانه و توسط دستگاه‌های مخصوص پوشیده خواهند شد. به لطف وجود این روکش، کابل‌های خود نگهدار از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار هستند؛ از این رو می‌توان از آن‌ها در شبکه‌های فشار ضعیف و متوسط استفاده کرد.

انواع یراق‌آلات کابل خود نگهدار

به طور کل می‌توان یراق‌آلات کابل‌های خود نگهدار را به دو دسته نصب و انشعاب تقسیم‌بندی کرد:

یراق‌آلات نصب

منظور از یراق‌آلات نصب کلیه تجهیزاتی است که برای اجرا و نگهداری از شبکه برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که لازم است در رابطه با یراق‌آلات نصب کابل‌های خود نگهدار مورد توجه قرار گیرد، کیفیت و مقاومت این تجهیزات می‌باشد. بهره‌گیری از یراق‌آلات نصب بی‌کیفیت و نامرغوب به طوری که بر اساس استانداردهای مربوطه ساخته نشده باشند می‌توانند سبب بروز حوادث ناگوار و خسارات جانی و مالی شوند.

یراق‌آلات انشعاب

یراق‌آلات انشعاب

پس از نصب نوبت به عبور ایمن جریان برق توسط این کابل‌ها می‌رسد. یراق‌آلات مختلفی به این منظور در بازار موجود هستند. از جمله یراق‌آلات انشعاب می‌توان به بست انشعاب کابل به کابل، انشعاب مشترکین، انشعاب سرخط و انشعاب روشنایی اشاره کرد. کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ یکی از یراق‌آلات مذکور بوده که در افزایش انشعاب و برقراری ارتباط صحیح جریان برق نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

ویژگی‌های کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲

  • گشتاور پیچ کانکتور مذکور ۱۵ نیوتن بر متر است.
  • جنس پیچ تعبیه شده در این کانکتور از فولاد با پوشش داکرومات می‌باشد.
  • کاور استفاده شده در ساختار این تجهیزات از جنس پلیمر مقاوم در برابر اشعه فرابنفش است.
  • بدنه کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ از آلیاژ آلومینیوم قلع اندود شده تولید می‌شود تا در برابر هرگونه خوردگی مقاوم باشد.
  • سطح مقطع هادی انشعاب عبارت است از سیم مسی از سایز ۱.۵ میلی‌متر تا ۲۵ میلی‌متر و سیم آلومینیومی ۱۰ تا ۳۵ میلی‌متر مربع.
  • کانکتور مذکور در دسته انواع کلمپ، جزو انشعاب مشترکین قرار می‌گیرد.
  • وزن این تجهیزات ۱۴۰ گرم بوده و ماکزیمم سطح ولتاژ سیستم برای آن ۱۰۰۰ ولت AC خواهد بود.

سخن پایانی

یکی از یراق‌آلات مصرفی در شبکه فشار ضعیف کابل خود نگهدار، کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۲ می‌باشد که در ایمن‌سازی اتصال و عبور جریان برق نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. استفاده از یراق‌آلات مرغوب و استاندارد در شبکه توزیع برق بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ چرا که بهره‌گیری از یراق‌آلات نامرغوب و غیراستاندارد می‌تواند منجر به خسارات جانی و مالی در اثر بروز حوادث ناگوار در سیستم توزیع برق شود. به منظور خرید یراق‌آلات کابل خود نگهدار با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت می‌توانید تجهیزات بارگذاری شده در وب سایت تکه کابل را مورد بررسی قرار دهید. ناگفته نماند که تکه کابل برترین مرجع خرید تجهیزات موردنیاز در صنایع برق و مخابرات محسوب می‌شود؛ از این رو می‌توانید با خاطری آسوده و با اطمینان کامل اقدام به خرید نمائيد.

531 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط