ال ای دی دیپ و smd؛ چیستی، تفاوت‌ها

263 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید فرق بین ال ای دی دیپ و smd در چیست؟ به نظر شما هر یک از فناوری‌های مذکور چه خصوصیاتی دارند؟ در حالت کلی امکان دسته‌بندی قطعات الکترونیکی از نظر شکل ظاهری به دو دسته دیپ و اس ام دی وجود دارد که این دو از نظر جنبه‌های مختلفی با یک دیگر تفاوت دارند. در ادامه این راهنما به بررسی تفاوت‌هایی که بین دو مورد مذکور وجود داشته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره ال ای دی دیپ و smd بدانید!

ال ای دی دیپ و smd

در سال‌های اخیر علم الکترونیک دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و سرعت رشد آن رو به افزایش است. مهندسان و کارشناسانی که در این حیطه مشغول به فعالیت بوده معتقد هستند که با توجه به پیشرفت الکترونیک، قطعات استفاده شده در طراحی‌های گوناگون از نوع اس ام ای و حتی کوچک‌تر از آن‌ها خواهند بود. در حالت کلی، می‌توانیم قطعات الکترونیکی را به دو دسته دیپ و اس ام دی تقسیم‌بندی نماییم که در ادامه با هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

ال ای دی دیپ و smd: بررسی فناوری DIP

منظور از دیپ در واقع Dual in-line در معنای بسته دو خطی بوده که نوعی بسته الکترونیکی به حساب می‌آید و مجهز به یک محفظه مستطیل شکل و دو ردیف موازی پایه اتصال الکتریکی است. این بسته از طریق سوراخ‌هایی به یک صفحه مدار چاپی یا PCB نصب شده یا این که درون یک سوکت قرار داده می‌شود.

صفحات دیپ مجهز به یک ال ای دی جداگانه بر هر سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی هستند. به طور معمول از دیپ در مدارهای مجتمع یا آی سی بهره‌گیری می‌شود. مابقی دستگاه‌های موجود در بسته‌های دیپ دربرگیرنده سوئیچ‌های دیپ، شبکه‌های مقاومت، نمایش‌گرهای تقسیم‌ شده و بارگراف ال ای دی و همچنین رله‌های الکترومکانیکی می‌شوند. قابل ذکر بوده که شاخه‌های اتصال دیپ برای کابل‌های روبان در کامپیوترها و سایر تجهیزات الکترونیکی بسیار رایج است.

ال ای دی دیپ و smd: بررسی فناوری SMD

منظور از SMD یا Surface Mounted Devices در واقع دستگاه‌های نصب شده بر روی سطح است. این فناوری یک تکنیک برای تولید مدارات الکترونیکی بوده که در آن اجزا به صورت مستقیم بر روی سطح صفحه مدار چاپی قرار داده شده یا نصب خواهند شد. قابل ذکر بوده که دستگاه الکترونیکی ساخته شده تحت عنوان دستگاه نصب سطح اس ام دی شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که هدف اصلی ساخت اس ام دی‌ها کوچک‌تر کردن دستگاه‌ها و نیاز به در اختیار داشتن این نوع ال ای دی در فناوری کوچک‌تر بود؛ از این رو بهره‌گیری از اس ام دی در دهه اول قرن 21 افزایش چشم‌گیری داشت. نمایش‌گر اس ام دی در سال‌های اخیر نوعی تکنولوژی جدید و نوین به حساب آمده و به علت کیفیت تصویر بهتر و وضوح بالاتر امروزه محبوبیت بسیار زیادی دارد.

ال ای دی دیپ و smd: بررسی مزایای دیپ و معایب اس ام دی

ال ای دی دیپ و smd

  • در دیپ، هر پیکسل متشکل از سه لامپ ال ای دی مستقیل با رنگ RGB بوده که هر لامپ دارای دو پایه بلند است. پایه‌های بلند به پد مدار چاپی وارد خواهند شد؛ از این رو بعد از لحیم‌کاری از سوراخ به ندرت با مشکل لحیم‌کاری سرد مواجه خواهید شد. صفحه نمایش اس ام دی مجهز به پایه‌های کوتاه بوده و لامپ ال ای دی روی صفحه مدار چاپی نصب می‌شود؛ به همین خاطر حل مشکل در لحیم‌کاری سرد در اس اس ام دی در مقایسه با دیپ آسان‌تر خواهد بود؛
  • پایه‌های بلند منجر به عملکرد بهتر لامپ‌های هدایت شده در زمینه اتلاف حرارت می‌شوند. منظور از اتلاف بهتر گرما در حقیقت طول عمر بالاتر برای نمایش‌گرهای ال ای دی خواهد بود؛ از این جهت بین ال ای دی دیپ و smd، ال ای دی‌های دیپ دوام بالاتری در طولانی مدت از خود نشان خواهند داد؛
  • اندازه لامپ‌های ال ای دی دیپ بزرگ‌تر بوده و همین موضوع به صفحه نمایش ال ای دی اجازه می‌دهد تا روشنایی بیش‌تری داشته باشد؛
  • از دیگر مواردی که بایستی در رابطه با ال ای دی دیپ و smd در نظر داشته باشید این است که صفحه‌های دیپ در مقایسه با نوع مشابه اس ام دی برق کم‌تری مصرف خواهند کرد. به طور معمول میزان برق مصرفی نمایشگرهای مذکور یک سوم نمایشگرهای اس ام دی خواهد بود.

ال ای دی دیپ و smd: بررسی مزایای اس ام دی و معایب دیپ

  • از آن جایی که لامپ‌های ال ای دی دیپ بزرگ‌تر بوده و هر پیکسل متشکل از سه لامپ است، فضایی برای پیکسل‌های کوچک‌تر از 10 میلی‌متر در نمایشگر ال ای دی دیپ وجود نخواهد داشت. در حال حاضر برای این نمایشگرها تنها پیکسل p10mm, p12mm, p16mm و p20mm در دسترس خواهد بود. در حالی که ال ای دی‌های اس ام دی اندازه کوچک‌تری داشته و امکان قرار دادن آن‌ها در کنار هم دیگر فراهم است. قابل ذکر بوده که هر چقدر نزدیک‌تر به هم دیگر نصب شوند، وضوح بیش‌تری را شاهد خواهیم بود؛
  • مورد بعدی که بایستی در رابطه با ال ای دی دیپ و smd در نظر داشته باشید این است که زاویه دید صفحه نمایش دیپ نسبت به نمایشگر اس ام دی کوچک‌تر است؛ به این شکل که آن‌ها فقط می‌توانند از H120 درجه و V60 درجه پشتیبانی نمایند. نمایشگرهای اس ام دی زاویه دید گسترده‌تری داشته که این زاویه می‌تواند به H160 درجه و V160 نیز برسد؛
  • در حالت کلی، قیمت نمایشگر دیپ در مقایسه با اس ام دی بر اساس مشخصات یکسان و همچنین ارتفاع پیکسل‌های آن بیش‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن بررسی چیستی ال ای دی دیپ و smd با جنبه‌های تفاوت این فناوری‌ها نیز آشنا شدیم و دانستیم که هر یک از فناوری‌های دیپ و اس ام دی دارای یکسری مزیت و ایراد هستند. چنانچه پروژه شما نیاز به روشنایی بالا و دوام بیش‌تری داشته، پیشنهاد می‌شود به سراغ ال ای دی دیپ بروید. در مقابل، اگر به وضوح بالاتر و زاویه دید وسیع‌تری نیاز دارید، اس ام دی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون فناوری‌های دیپ و اس ام دی در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

263 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط