تفاوت لوله پی وی سی برق با لوله پی وی سی لوله کشی

تفاوت لوله PVC و UPVC؛ معرفی و بررسی

432 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تفاوت لوله پی وی سی (برق) و لوله پی وی سی (لوله کشی) در چیست؟ به نظر شما هر یک از  لوله‌های PVC و UPVC در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در صنعت برق از هر دو لوله‌های مذکور برای نقل و انتقال سیم‌ها و کابل‌ها بهره‌گیری می‌شود، اما این لوله‌ها دارای یک سری جنبه‌های مختلف هستند که در ادامه این راهنما به بررسی تفاوت لوله PVC و UPVC خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید درباره تفاوت لوله PVC و UPVC بدانید!

تفاوت لوله PVC و UPVC

همان‌طور که گفته شد، از انواع لوله‌های پی وی سی در صنعت برق به منظور نقل و انتقال سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های مذکور به دلیل مشخصات فنی و مقاومت خود بسیار مورد توجه صنعت قرار گرفته‌اند. پیش از این که بخواهیم به بررسی تفاوت لوله PVC و UPVC بپردازیم، در ابتدا خوب است که نگاهی بر چیستی این محصولات داشته باشیم.

این محصولات هر دو از مواد پلاستیکی تولید شده و می‌توان از آن‌ها به منظور نصب و انتقال سیم‌ها و کابل‌ها در سیستم‌های برق بهره برد. قابل ذکر بوده که منظور از PVC در واقع Polyvinyl Chloride و منظور از UPVC عبارت Unplasticized Polyvinyl Chloride است.

بررسی تفاوت لوله PVC و UPVC

تفاوت در مواد اولیه

می‌توان گفت که اصلی‌ترین تفاوتی که این دو مدل لوله با یک دیگر دارند در مواد اولیه آن‌ها است در لوله‌های پی وی سی معمولاً از پلاستیک نرم با انعطاف‌پذیری بالا استفاده می‌شود، در حالی که در لوله‌های یوپی‌وی‌سی ماده اصلی سازنده، پلاستیک سخت با میزان انعطاف‌پذیری بسیار پایین است.

مقاومت در برابر حرارت و تحرکات مکانیکی

لوله‌های یوپی‌وی‌سی به علت ساختار مقاوم و سختی که داشته، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و حرکات مکانیکی از خود نشان می‌دهند. لوله‌های مذکور قابلیت این را دارند که در دماهای بالا و در زمان مواجه شدن با فشار و ضربه‌های مکانیکی هم‌چون زلزله عملکرد بسیار خوبی از خود نشان ‌دهند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

لوله‎‌های یوپی‌‌وی‌سی در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. لوله‌های مذکور در برابر اسیدها، مواد قلیایی و شیمیایی خورنده می‌توانند استحکام و پایداری بسیار بالایی داشته باشند. در مقابل، لوله‌های پی‌وی‌سی در برابر مواد شیمیایی احتمال پوسیدگی داشته و بایستی در مواقع مناسب به کار گرفته شوند. ناگفته نماند که از لوله برق یوپی‌وی‌سی تحت عنوان لوله برق خم سرد نیز بهره‌گیری می‌شود.

قابلیت اتصال

از دیگر موارد تفاوت لوله PVC و UPVC در نحوه اتصال آن‌ها است. این لوله‌ها را می‌توان به شیوه‌های مختلفی متصل کرد. به طور معمول از شیوه اتصالات قوسی و اتصالات لوله به لوله و همچنین اتصالات ردیفی برای چنین لوله‌هایی بهره‌گیری می‌شود.

محیط زیست و بازیافت

هر دو لوله‌های مذکور دارای قابلیت بازیافت بوده و می‌توان آن‌ها را در فرایند بازیافت پلاستیک شرکت داد. همین ویژگی موجب شده که لوله‌های قدیمی را بتوان دوباره بازیافت کرد و از منابع طبیعی محافظت نمود.

تفاوت لوله PVC و UPVC در کاربرد

به طور معمول از لوله‌های پی وی سی در مواقعی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالا و همچنین نصب با سرعت بالایی باشد، بهره‌گیری می‌شود. این لوله‌ها برای سیستم‌های برق کوچک الی متوسط در محیط‌های خشک و خنک مناسب هستند. در مقابل، لوله‌های یو پی وی سی را داریم که به علت برخورداری از مقاومت بالا در برابر حرارت و شرایط مکانیکی، عمدتاً مواقعی مورد استفاده قرار گرفته که نیاز به  استحکام بالایی باشد. این دسته از لوله‌ها برای استفاده در سیستم‌های بزرگ‌تر، ساختمان‌های صنعتی و محیط‌هایی با فشار بالا گزینه‌ مناسبی به حساب می‌آیند.

مهم‌ترین نکات ایمنی مربوط به لوله‌های برق PVC و UPVC

  • در زمان استفاده از لوله‌های مذکور بایستی از تجهیزات و ابزار ایمنی هم‌چون انواع دستکش‌ها و عینک‌های محافظ بهره‌گیری شود؛
  • این لوله‌ها بایستی در محیط خشک نصب شده و از هرگونه مواد شیمیایی قوی دور بمانند؛
  • نکته مهم دیگری که بایستی در زمان استفاده از این لوله‌ها مد نظر داشته باشید مربوط به عدم وجود هرگونه خراش یا آسیب روی لوله‌های مورد بحث است.

تفاوت لوله PVC و UPVC از لحاظ قیمت و هزینه

در حالت کلی، قیمت تمام شده لوله‌های پی وی سی در مقایسه با یو پی وی سی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، اما با این حال بایستی که هزینه برقراری و نگهداری سیستم الکتریکی را نیز مد نظر قرار دهید.

تفاوت لوله PVC و UPVC از لحاظ شیوه ساخت و عمر مفید لوله‌ها

تفاوت لوله PVC و UPVC

همان‌طور که گفته شد، متریال سازنده این لوله‌ها با یک دیگر متفاوت هستند و همین موضوع موجب تفاوت در میزان مقاومت آن‌ها در برابر درجه حرارت، فشار هوا، ترکیبات شیمیایی و حریق می‌شود. با تکیه بر ساختاری که لوله‌های مذکور داشته، عمدتاً از نوع یو پی وی سی در صنایعی مثل انتقال نفت و ترکیبات شیمیایی، محافظت از کابل‌های برق و لوله‌کشی سیستم‌های تهویه استفاده می‌شود.

در مقابل لوله پی وی سی معمولاً برای لوله‌کشی سیستم‌های فاضلاب کارایی دارد. برای بیان تفاوت لوله PVC و UPVC باید گفت که در فرآیند تولید لوله‌های پی وی سی از ماده‌ای تحت عنوان فتالات استفاده می‌شود، در مقابل در ساختار لوله‌های یو پی وی سی ماده‌ای تحت عنوان پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی کارایی دارد.

علاوه بر این، میزان ماندگاری و عمر مفید این لوله‌ها نیز با هم دیگر متفاوت است. در واقع، آن چه که موجب ایجاد تفاوت در عمر مفید این محصولات می‌شود، همان ماده نرم‌کننده‌ای بوده که در فرآیند تولید لوله پی وی سی به کار گرفته شده و باعث افزایش میزان انعطاف‌پذیری آن‌ خواهد شد؛ به این معنا که لوله‌های یو پی وی سی به علت آن که در ساختار خود ماده نرم‌کننده نداشته، نه تنها قابلیت بازیافت داشته بلکه عمر مفید و ماندگاری بیش‌تری در مقایسه با لوله‌های پی وی سی نیز دارند.

سخن پایانی

در این راهنما با تفاوت لوله PVC و UPVC و جنبه‌های مرتبط با آن آشنا شدیم. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون لوله‌های پی وی سی دارید؟ به نظر شما کدام یک از لوله‌های برق مذکور کارایی بیش‌تری دارند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

432 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط