سنسور بادی؛ وسیله‌ای کاربردی برای اندازه‌گیری سرعت و جهت باد

649 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از وسایل و دستگاه‌هایی که که از گذشته مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد داشته است، بادسنج بوده است. بادسنج وسیله‌ای برای تشخیص جهت جریان باد بوده است که از قدیم‌الایام کاربرد زیادی داشته است. از آنجا که از گذشته تا به امروز تشخیص سرعت و جهت باد اهمیت ویژه‌ای داشته است، امروزه از سنسورهایی با نام سنسور بادی برای تشخیص سرعت و روند و جهت باد استفاده می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی سنسور بادی پرداخته و نحوه نصب آن را بیان کنیم.

سنسور بادی

سنسور باد که با نام بادسنج نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای کاربردی است که برای اندازه‌گیری سرعت و جهت باد استفاده شده و کاربرد بسیار زیادی دارد. انواع مختلفی از سنسورها و حسگرهای باد وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بادسنج فنجانی، بادسنج پره‌ای و بادسنج اولتراسونیک اشاره کرد. بادسنج‌های فنجانی پرکاربردترین انواع حسگرهای باد هستند که دارای سه یا چند فنجان بوده و روی بازوهایی نصب شده‌اند که باد را گرفته و باعث چرخش دستگاه می‌شوند. سپس سرعت چرخش را به سرعت باد تبدیل کرده و آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

بادسنج‌های پره‌ای از یک بادگیر کوچک برای همسوشدن با جهت باد استفاده کرده و از زاویه پره برای تعیین جهت باد استفاده می‌کنند. سنسورهای بادسنج اولتراسونیک نیز سرعت و جهت باد را با استفاده از امواج صوتی و اولتراسونیک اندازه‌گیری کرده و تعیین می‌کنند.

این سنسورهای بادی کاربرد بسیار در موضوعات مربوط به هواشناسی و تشخیص میزان و جهت جریان هوا و باد داشته و بسیار کاربردی هستند. از این حسگرها و سنسورها می‌توان در بالا ساختمان‌ها، کشتتی‌ها، قایق‌ها و … بهره برده و استفاده کرد. این سنسورها کاربرد زیادی برای ملوانان داشته و می‌تواند اطلاعات نسبتا جامع و مناسبی از میزان و جهت جریان باد در اختیار آن‌ها بگذارد. علاوه‌بر تمامی این موارد، این سنسورها در مراکز هواشناسی شهرها و استان‌ها نیز کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

نکات نصب سنسور بادی

هنگام نصب سنسور و حسگر بادی برای ساختمان، مهم است که از انجام اشتباهات رایج اجتناب کرده تا از اندازه‌گیری‌های دقیق و عملکرد مناسب اطمینان حاصل کنید. رعایت نکات کوچک در هنگام نصب، تاثیر بسیار خوب و مثبتی بر نتیجه کار داشته و بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. برای نصب سنسور باد ساختمان، باید دستورالعمل‌های گفته در قسمت زیر را به ترتیب دنبال کرده و انجام دهید.

۱. تعیین صحیح محل نصب سنسور

سنسور باد باید به صورت عمودی و روی یک بازوی متقاطع در ارتفاع حدود 3 متری از سطح زمین نصب شده و فاصله بین دو سنسور حداقل 0.5 متر باشد. توصیه می‌شود سنسور را در یک منطقه باز و به فاصله حداقل 50 فوت و در تمامی جهات نصب کرده و دقت اندازه‌گیری را افزایش دهید.

۲. ارتفاع نصب

در حالت کلی باید بدانید، ارتفاع نصب سنسور باد به ارتفاع قطب ایستاده هواشناسی بستگی داشته و تعیین ارتفاع صحیح اهمیت زیاد و ویژه‌ای دارد. اطمینان از نصب سنسور در ارتفاع حداقل 3 متری و نصب در بالای ساختمان برای اطمینان از صحت مقادیر باد اندازه‌گیری شده بسیار مهم بوده و اساسی است.

۳. دستورالعمل نصب

می‌توانید دو سنسور و حسگر اندازه‌گیر سرعت و جهت باد را بر روی دو براکت فولادی ضدزنگ با پیچ و مهره ثابت کرده و سپس براکت‌ها را در دو طرف یک دکل به اندازه کافی بلند کنید. این موضوع تضمین می‌کند که ارتفاع نصب سنسور باد بالاتر از بالای ساختمان بوده و ارتفاع نصب به درستی انجام شود. اگر دارای دکل مناسب نیستید، می‌توانید یک براکت 3 متری انتخاب کرده و براکت را به صورت عمودی برروی سقف ثابت کنید. سپس دو سنسور باد مد نظر را در بالا نصب کرده و صحت عملکرد آن را تست و ارزیابی کنید.

۴. تعمیر و نگهداری سنسور

سعی کنید حسگرها و سنسورهای بادی را به طور منظم و دوره‌ای تمیز کرده و از کالیبره‌بودن آن‌ها و صحت عملکردشان اطمینان حاصل کنید.

۵. نکات اضافی

برای دقیق‌تر شدن خوانش سرعت باد بهتر است سنسورهای بادی مد نظر را باید در یک منطقه باز و به فاصله حداقل 50 فوت از یکدیگر و در همه جهات قرار داده و نصب کنید. اگر قصد دارید از پایه نصب نیز استفاده کنید، سعی کنید قطر بیرونی مجرای سنسور و براکت مد نظر شما حداقل بیش از 1 اینچ باشد تا به درستی عمل کرده و سرعت و جهت را به طور صحیح نشان دهد.

اگر از مدل خاصی از انواع سنسورهای بادی استفاده می‌کنید، باید به دستورالعمل‌های دقیق مربوط به راهنمای نصب سازنده مراجعه کرده و با استفاده از آن، نحوه صحیح نصب سنسور بادی مد نظر خود را به صورت دقیق بیابید. با اجتناب از این اشتباهات رایج و پیروی از دستورالعمل‌های سازنده سنسور، می‌توانید از نصب و عملکرد صحیح سنسور و حسگر بادی مد نظر اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل و دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت هواشناسی، سنسور بادی است. این سنسور کاربرد زیادی داشته و با استفاده  از تکنولوژی‌های مختلفی مانند الکترونیک و لیزر، اطلاعاتی در مورد سرعت، فشار و جهت باد به ما می‌دهد. این اطلاعات می‌توانند به عنوان یکی از عوامل مهم در طراحی و ساخت ساختمان‌ها و همچنین بهبود کیفیت زندگی ساکنین ساختمان‌ها، در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار گیرند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سنسور بادی پرداخته و نحوه نصب آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

649 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط