نصب مفصل کابل فشار ضعیف

راهنمای نصب مفصل کابل فشار ضعیف

127 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید نصب مفصل کابل فشار ضعیف به چه صورت و در طی چه مراحلی انجام می‌شود؟ با ویژگی‌های مفصل‌های حرارتی فشار ضعیف آشنایی دارید؟ مفصل حرارتی هم‌چون یک رابط عمل کرده که در محل اتصال دو کابل قرار گرفته و موجب برقراری اتصال مابین دو قطعه کابل به هم دیگر خواهد شد. در ادامه این راهنما با این تجهیز و نحوه نصب آن بیش‌تر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

نگاهی بر نحوه نصب مفصل کابل فشار ضعیف

 نصب مفصل کابل فشار ضعیف

معرفی مفصل حرارتی

پیش از این که به مراحل نصب مفصل کابل فشار ضعیف بپردازیم، قابل ذکر است که مفصل‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که از میان آن‌ها، مفصل حرارتی کارایی بسیار زیادی برای برقراری ارتباط مابین کابل‌های فشار ضعیف دارد. می‌توان این دسته از مفصل‌ها را بر حسب مواد سازنده و میزان ولتاژی که قادر هستند از خود عبور بدهند به انواع مختلفی دسته‌بندی نمود.

به عنوان مثال مفصل‌های حرارتی فشار ضعیف به این دلیل نام‌گذاری شده‌اند که اولاً باعث اتصال کابل‌های فشار ضعیف تا حداکثر 1 کیلو ولت شده و دوماً مجهز به روکش حرارتی چسب‌دار بوده و با استفاده از حرارت نصب می‌شوند و عایق‌بندی می‌گردند. قابل ذکر است که این روکش عایق حرارتی به منظور آب‌بندی مفصل به کار گرفته می‌شود.

اکنون که می‌دانیم مفصل حرارتی چیست، در ادامه ضمن آشنایی با مراحل نصب مفصل کابل فشار ضعیف به ساختار و مواد تشکیل‌دهنده آن نیز نگاهی خواهیم داشت. توجه داشته باشید که آشنایی با ساختار و مواد تشکیل‌دهنده مفصل‌های مذکور در زمان خرید سیم و کابل برق برای مصارف گوناگون می‌تواند به کمکتان بیاید.

احتمالاً می‌دانید که کابل‌ها تشکیل شده از سه بخش اصلی و میانی از جنس آلومینیوم یا مس هستند که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال جریان برق است. بخش دوم موجود در این کابل‌ها روکش عایق قسمت هادی و بخش سوم یک غلاف کلی بوده که دربرگیرنده هسته کابل است. مفصل‌های حرارتی نیز هم‌چون کابل‌ها از سه بخش هادی، عایق هادی و غلاف نهایی تولید می‌شوند. مفصل‌های مذکور در مجاورت با حرارت تا 125 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و در برابر حرارت دچار انقباض شده و در نهایت از قطر آن‌ها کم می‌شود.

ویژگی‌های مفصل حرارتی

در زمان خرید سیم و کابل برق و متعلقات مربوط به آن بایستی که به ویژگی‌های مفصل حرارتی ضمن آشنایی با نحوه نصب مفصل فشار ضعیف آگاهی داشته باشیم. با کمک این اطلاعات می‌توان متناسب با کابل مورد نظر بهترین مفصل را تهیه کرد. ویژگی‌های مذکور عبارتند از:

  •  امکان بهره‌گیری از مفصل‌های مذکور در خطوط زمینی و هوایی؛
  •  قیمت ارزان‌تر در مقایسه با مفصل رزینی؛
  • نصب راحت؛
  • افزایش میزان عایق‌ بودن با وجود غلاف حرارتی با خاصیت چسبندگی؛
  • امکان آب‌بندی 100 در 100؛
  • مجهز به روکش داخلی و نهایی.

نحوه نصب مفصل کابل فشار ضعیف

 نصب مفصل کابل فشار ضعیف

به منظور نصب مفصل کابل فشار ضعیف از نوع مفصل حرارتی، هر بخش از کابل اصلی بایستی به بخش جایگزین آن در مفصل حرارتی متصل شود. در ادامه با مراحل نصب مفصل حرارتی کابل فشار ضعیف آشنا خواهیم شد:

  • در اولین قدم غلاف دو سر کابل را در اندازه از پیش تعیین شده مطابق با آن چه که دفترچه راهنما ذکر شده جدا نمایید؛
  • روکش هادی‌های کابل مورد نظر را به اندازه مورد نیاز جدا نمایید؛
  • در قدم سوم تنظیف هادی، روکش هادی و همچنین غلاف نهایی چسب‌دار وارد کابل خواهند شد؛
  • در قدم چهارم روکش‌های چسب‌دار کوچک‌تر که جایگزین عایق‌های کابل بوده را وارد هسته‌ها کنید؛
  • در قدم پنجم با استفاده از رابط‌های موجود، هادی‌ها را در کیت مفصل به یک دیگر متصل نمایید؛
  • در این مرحله با استفاده از دستگاه پرس رابط، روکش حرارتی ضخیم چسب‌دار کوچک را بر روی رابط نصب شده قرار دهید؛
  • برای عایق‌کاری، روکش را در معرض حرارت قرار داده تا جمع شود و در نهایت چسب موجود در آن ذوب گردد؛
  • اکنون روکش حرارتی ضخیم چسب‌دار بزرگ را به وسط کار منتقل کرده و در معرض حرارت قرار دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که روکش دچار جمع‌شدگی شود و در نهایت چسب داخل آن ذوب گردد.

مصارف مفصل حرارتی

اگر تا این بخش از راهنمای نصب مفصل کابل فشار ضعیف همراه ما بوده باشید، می‌دانید که مفصل‌های حرارتی برای اتصال دو کابل کارایی دارند. قابل ذکر است که این تجهیزات در این راستا دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند که یکی اتصال دو کابل مجزا از هم و دیگری اتصال دو بخش از یک کابل آسیب‌دیده به هم دیگر است. در رابطه با اتصال دو کابل مجزا به هم دیگر لازم است زمانی که بخواهند دو کابل را به هم دیگر متصل کنند، بایستی مفصل حرارتی به عنوان رابط، بخش‌های هادی را به هم دیگر و بخش‌های عایق را نیز به هم دیگر متصل نماید.

اما در رابطه با کابل‌های آسیب‌دیده، جریان نصب مفصل کابل فشار ضعیف مقداری متفاوت است؛ چرا که در این شرایط دو حالت پیش می‌آید. اگر تنها بخش عایق یا همان روکش کابل دچار آسیب شده باشد، تنها از روکش حرارتی زیپی استفاده خواهد شد. چنان‌چه بخش هادی کابل نیز دچار آسیب شده باشد، در این شرایط بایستی کابل از آن محل جدا شده و به کمک مفصل حرارتی به بخش دیگر کابل اتصال پیدا کند.

نصب مفصل کابل فشار ضعیف از نوع حرارتی مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از مزایای اصلی آن مقاومت عالی مفصل‌های حرارتی در برابر اشعه ماورای بنفش است. به لطف این ویژگی می‌توان مفصل حرارتی را هم در فضاهای داخلی و هم در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با مراحل نصب مفصل کابل فشار ضعیف به معرفی مصارف و ویژگی‌های مفصل حرارتی نیز پرداختیم. مفصل‌های حرارتی حکم رابط را در اتصالات مابین کابل‌های فشار ضعیف داشته و می‌توان آن‌ها را بر حسب متریالی که در ساختارشان استفاده شده و همچنین مقدار ولتاژی که قادر هستند از خود عبور دهند به انواع مختلفی تقسیم کرد.

در ساختار این دسته از تجهیزات متصل‌کننده از بهترین متریال استفاده شده و به تبع در برابر رطوبت، اشعه ماورای بنفش و هرگونه عامل آسیب‌زای دیگری می‌توانند مقاومت خوبی از خود نشان دهند. لطفاً نظرات خود را پیرامون مفصل‌های حرارتی برایمان در قسمت ارسال دیدگاه بنویسید.

127 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط