بالابر خط گرم چیست؟

بالابر خط گرم و انواع آن

555 بازدید ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

بالابر خط گرم و انواع آن

بالابر خط گرم یکی از تجهیزات مهم در عملیات خط گرم است. یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌های برق رسانی، قطعی یا خاموشی برق است. خاموش شدن برق همراه با نارضایتی مردم، آسیب به تجهیزات برقی و خسارات هنگفتی است. این خاموشی دلایل مختلفی دارد مانند فرسودگی اتصالات، شل شدن مقره‌ها و… . البته علت‌های دیگری هم دارد، مثلاً مانورهای دوره‌ای برای بررسی خطوط یا ایجاد تغییر در شبکه با توجه به موقعیت و شرایط.

برای جلوگیری از خسارات ناشی از خاموشی برق، عملیات را به صورت خط گرم انجام می‌دهند. اینکه خط گرم چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ بالابر خط گرم چه کاربردی دارد؟ انواع آن چیست؟ در ادامه مقاله با تمام این موارد آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

بالابر خط گرم و انواع آن

خط گرم چیست؟

قبل از آشنایی با بالابر خط گرم، باید با عملیات خط گرم آشنا شویم. منظور از خط گرم، خط انتقالی است که برق در آن جریان دارد و حاوی ولتاژ می‌باشد. این روش مزایای زیاد دارد از جمله اینکه:

  • مشترکین رضایت بیشتری دارند.
  • انرژی بیشتری به فروش می‌رود.
  • تولید در بخش صنایع بیشتر می‌شود.
  • فرسودگی و استهلاک به ندرت اتفاق می‌افتد.
  • تلفات کاهش می‌یابند.
  • در امر درخت زنی سهولت بیشتری اتفاق می‌افتد.
  • برق به صورت مستمر و پایدار جریان دارد.

البته این روش معایب خودش را نیز دارد. مثلاً اینکه:

  • خطرناک است و همیشه باید در حین عملیات خط گرم، مراقب خطر برق گرفتگی باشیم حتی با یک اشتباه کوچک ممکن است خسارت جانی و مالی بزرگی اتفاق بیفتد.
  • برای انجام این عملیات به افراد آموزش دیده و کاملاً مجرب نیاز داریم. بنابراین باید در زمینه آموزش نیروی انسانی کارآمد، سرمایه گذاری ویژه‌ای انجام دهیم.
  • زمان انجام این عملیات محدود است چرا که تماس بدن انسان با امواج الکترومغناطیسی که اطراف خطوط فشار قوی در جریان است، موجب آسیب دیدن تنفس سلول‌ها می‌گردد. بنابراین باید زمان آن محدود باشد.
  • بسیار پرهزینه است.

بالابر خط گرم چیست؟

بالابر خط گرم وسیله‌ای است که برای بلند کردن اشیاء یا افراد استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله می‌توانیم کار خاصی را در ارتفاع بلند انجام دهیم. این وسیله در عملیات خط گرم بسیار کاربرد دارد. چرا که عملیات خط گرم در ارتفاعات بالا صورت می‌گیرد و برای رسیدن به آن نقطه، باید از یک اهرم مانند بالابر استفاده کرد. بالابرها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربردی خاصی دارند که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

بالابر خط گرم چیست؟

انواع بالابر خط گرم

7 نوع بالابر وجود دارد:

بالابر ثابت آکاردئونی:

ااین بالابر در انبارها و خطوط تولید کارخانجات‌ و همینطور در ساختمان‌های بلند به کار می‌رود. شاید در کارواش‌ها و تعمیرگاه‌های خودرو، یک نمونه از این بالابرها را دیده باشید. معمولاً در نوع آکاردئونی هستند و بازوهای قیچی مانند دارند که هنگام بالا بردن وسیله، به اندازه ارتفاع مورد نظر می‌توانیم باز کنیم. مهم‌ترین مزیت این بالابرها این است که ایمنی قدرت و ظرفیت بالایی دارند.

بالابر ثابت آکاردئونی:

بالابر ثابت زنجیری:

امنیت این بالابرها کم است. به وسیله یک موتور یا وینچ، نیروی مورد نیاز برای بالا و پایین رفتن بار تأمین می‌شود. این نوع بالابرها باید دائم بازرسی شوند تا از وقوع حوادث ناخواسته جلوگیری شود.

بالابر ثابت زنجیری

بالابر متحرک و جا به جا شونده:

این نوع بالابرها می‌توانند جا به جا شوند و برای استفاده افراد طراحی شده‌اند و برای عملیات‌های شبکه توزیع برق کاربرد دارند. این بالابر خط گرم بسیار پرکاربرد است و معمولاً پشت کامیون‌ها هم می‌توان آن‌ها را نصب کرد.

بالابر متحرک و جا به جا شونده

بالابر متحرک با دسترسی عمودی:

این بالابر اصلاً قابلیت جا به جایی افقی ندارد و فقط بار را به صورت عمودی بالا و پایین می‌آورد. برای استفاده از آن، باید آن را دقیقاً زیر بار قرار داد.

بالابر متحرک با دسترسی عمودی

بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی:

همانطور که از نامش مشخص است، متحرک می‌باشد یعنی خود بالابر را می‌توان جا به جا کرد. همچنین خودش می‌تواند بار را به هر دو صورت عمودی و افقی در هوا جا به جا کند. معمولاً پشت کامیون و نیسان نصب می‌شوند البته بعضی از آن‌ها به صورت یدک به بازار عرضه می‌گردند. ایمنی زیادی دارند و هیدرولیکی هستند.

بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی

بالابر ستونی آلومینیومی:

این بالابرها به صورت ستونی ساخته می‌شوند که معمولاً جنس بدنه آن‌ها از آلومینیوم است. برای استفاده‌های مختلف کاربرد دارد و تا ارتفاع 8 تا 18 متر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بالابر ستونی آلومینیومی

بالابر عنکبوتی:

بالابر عنکبوتی به عنوان یک بالابر خط گرم خوب کاربرد دارد و ایمنی آن بالا می‌باشد. برای ارتفاع‌های خیلی بلند که فضای کوچکی هم دارد، بسیار مناسب است. به دلیل پایه‌هایی که دارد می‌تواند از درب عبور کند البته در مدل‌های تسمه‌ای قابلیت جا به جایی و تحرک روی سطوح ناهموار خاکی، چمن را می‌تواند انجام دهد. همچنین قابلیت بالاروی از پله هم دارد. جک‌های آن طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند تا شیب 40 درجه را هم بپیمایند.

بالابر عنکبوتی

بالابر نفری:

این بالابر خط گرم هم برای بلند کردن افراد به کار می‌رود تا به سطوحی دسترسی پیدا کنند که دسترسی به آنجا راحت نیست و در ارتفاع بلند قرار دارند. این بالابر تعادل و ثبات کافی برای نگهداری افراد درون خود را دارد و برای کارهایی نظیر تعمیر، نگهداری و ساخت و ساز کاربرد دارند.

بالابر نفری

بالابر مفصلی:

این بالابر برای ارتفاعات 10 الی 25 متر کاربرد دارد و برای تعمیر و نگهداری و خدمات به کار می‌رود. بازوهای این بالابر خط گرم، شبیه مفصل است که به راحتی و تحت زوایای مختلف می‌تواند چرخش انجام دهد. بیشتر از 200 کیلو گرم را هم می‌تواند تحمل کند. دارای انواع متحرک، قابل نصب پشت خودرو و قابل یدک می‌باشد.

بالابر مفصلی

سخن پایانی

با توجه به اینکه تمامی امور امروزی با تکنولوژی پیش می‌رود و تکنولوژی هم به شدت وابسته به برق است، بنابراین قطع و خاموشی آن با ریسک همراه است. اگر برق خاموش و مجددا روشن شود، ممکن است به تجهیزات برقی آسیب وارد شود و خسارات هنگفتی گریبان گیر دولت گردد. قطعی برق دلایل مختلفی دارد مانند شل شدن مقره‌ها، فرسودگی و… .

برای جلوگیری از خاموشی برق ناچاراً باید عملیات را به صورت خط گرم انجام داد. منظور از خط گرم کابلی است که برق در آن جریان دارد. این روش خطرات زیادی دارد اما با آموزش نیروی انسانی حرفه‌ای می‌توان از خطرات آن کم کرد. در این عملیات از بالابر خط گرم باید استفاده شود چرا که دسترسی به کابل در ارتفاعات بالا را ممکن می‌کند. در این مقاله با انواع بالابر خط گرم نیز آشنا شدیم.

 

555 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط