وندور لیست شرکت های برق ایران

وندور لیست شرکت‌های برق ایران یک فرایند ارزیابی با مزایای دو جانبه برای شرکت‌های برق و عرضه کنندگان کالا و خدمات

507 بازدید وندور لیست

برای درک بهتر از میزان اهمیت وندور لیست شرکت های برق ایران، ابتدا بهتر است به مفهوم وندور لیست پرداخته شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها برای تهیه اقلام مورد نیاز خود دارای استانداردهای مشخصی هستند. با توجه به گستردگی صنایع مختلف و ضرورت انجام نظارت کافی بر خدمات ارائه شده توسط عرضه کنندگان، شرکت‌هایی که توسط هزاران عرضه کننده تغذیه می‌شوند به صورت کاملاً سازمان یافته ارزیابی‌هایی را پیرامون کالا و سطح کیفی خدمات ارائه شده توسط عرضه کنندگان انجام می‌دهند. نتایج این ارزیابی‌ها در قالب وندور لیست منتشر می‌شود. بدین ترتیب شرکت یا سازمان بالا دستی قادر خواهد بود در کمترین زمان ممکن کالا و خدمات خود را از از میان اعضای وندور لیست انتخاب نماید.

عضویت در وندور لیست شرکت های برق ایران از آن جهت حائز اهمیت است که در کشور ما علاوه بر وجود مجموعه‌های صنعتی بزرگ در زمینه‌های عرضه کالا و خدمات الکتریک، بیش از 300 واحد صنعتی با ظرفیت تولید حداقل 1000 تن ‌هادی‌های مس و آلومینیوم وجود دارد. طبیعتاً این حجم از گستردگی صنایع شیوه انتخاب را برای سازمان بالادستی دشوار می‌کند و ممکن است سبب ایجاد رقابت نابرابر بین عرضه کنندگان شود. اما عرضه کنندگان می‌توانند با طی کردن مراحل ارزیابی و عضویت در وندور لیست شرکت‌های برق ایران از فرصت‌های برابری نسبت به سایر رقبای خود که در این لیست حضور دارند، بهره‌مند شوند. علاوه بر این موضوع، کالا‌های بدون کیفیت و یا عرضه کنندگان غیر حرفه‌ای نیز از چرخه رقابت کنار می‌روند.

مزایای وندور لیست شرکت های برق ایران برای پیمانکاران و شرکت‌های برق

این فرایند به شرکت‌های برق کمک می‌کند تا خطر استفاده از لوازم نامرغوب یا حضور پیمانکار غیر حرفه‌ای را در پروژه‌ها کاهش دهند. علاوه بر این امکان نظارت بیشتر روی کالا و خدمات عرضه شده نیز فراهم می‌شود تا از بروز خسارت‌های ناشی از تجهیزات نامرغوب و یا استفاده از خدمات افراد غیر حرفه‌ای جلوگیری شود. از سوی دیگر پیمانکاران و عرضه کنندگان نیز در ازای موفقت در ارزیابی‌های وندور لیست شرکت های برق ایران شانس بیشتری برای عقد قرارداد به دست می‌آورند و می‌توانند به این روش سودآوری خود را افزایش دهند.

وندور لیست چیست

تفاوت وندور لیست شرکت های برق ایران با یکدیگر در چیست؟

در این میان شرکت توانیر به عنوان شرکت مادر در صنایع تولید، توزیع و انتقال نیروی برق وندور لیستی مطابق با استاندارد‌های اعلام شده تشکیل داده است. اما برخی از مجموعه‌های تابع نیز این اختیار را دارند تا با توجه به استاندارد‌ها، موقعیت جغرافیایی، سطح بودجه، استراتژی‌های مدیریتی و سایر عوامل دیگر وندور لیستی مطابق با خواسته‌های خود را داشته باشند. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت وندور لیست شرکت های برق ایران با یکدیگر در اسامی ‌مندرج به عنوان فهرست تامین کنندگان یا سازندگان تأیید شده و همچنین شیوه ارزیابی این اعضا است.

برخی از کالاهای ثبت شده در وندور لیست شرکت‌های برق ایران

البته باید توجه داشت که وندور لیست شرکت های برق ایران یک لیست دائمی‌نیست بلکه به صورت سالانه، یا هر دوسال یک بار بازنگری و در صورت کسب نتایج مطلوب توسط مجموعه‌های جدید و قدیمی‌بازنگری می‌شود. در برخی موارد نیز ممکن است وندور لیست شرکت‌های برق ایران پیش از شروع یک پروژه جدید به روز رسانی شود. استثنائاتی هم وجود دارد که شرکت‌های کارفرما، وندور لیست مجموعه دیگری را ملاک ارزیابی‌های خود قرار می‌دهند. در هر صورت حضور در وندور لیست شرکت های برق ایران یا حداقل یک یا چند شرکت برق می‌تواند گام مهمی‌در جهت توسعه اقتصادی فعالیت پیمانکاران باشد.

چگونه می‌توان به عضویت وندور لیست شرکت‌های برق ایران درآمد؟

شیوه عضویت در وندور لیست شرکت های برق ایران تا حد بسیار زیادی به استاندارد‌ها، سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکت کارفرما بستگی دارد. این پروسه می‌تواند با شرکت‌های برق در استان‌های دیگر یا حتی توانیر مشابه و یا متفاوت باشد. به عبارت دیگر یک دستورالعمل مشخص برای ورود به وندور لیست تمامی ‌شرکت‌های برق ایران وجود ندارد. علاوه بر این، مکانیسم‌های اجرایی نیز بسیار متفاوت است. زیرا برخی از کارفرما‌ها ثبت نام اولیه و بررسی درخواست شرکت عرضه کننده را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و برخی دیگر مکاتبه‌ای یا حضوری این فرایند را پیش می‌برند. همان طور که گفته شد برخی از شرکت‌های برق نیز تابع وندور لیست سایر شرکت‌ها یا توانیر هستند.

از نظر بازه زمانی نیز تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال برای ورود به وندور لیست شرکت های برق ایران برای شرکت در برخی از پروژه‌ها می‌بایست حتماً تا زمان مشخص شده برای بروز رسانی‌های سالیانه یا دوسالانه صبر نمود در حالی که شرکت‌های دیگر ممکن است به محض دریافت درخواست شما، آن را مورد بررسی قرار دهند. حتی تا زمان بررسی نتایج نیز ممکن است تغییرات بسیاری انجام پذیرد یا پروسه بررسی از چند هفته تا چند سال در دست اقدام باشد.

مراحل عضویت در وندورلیست تهران بزرگ

نخست باید به این نکته توجه داشته باشید که آنچه در این بخش خدمت شما ارائه می‌شود، آخرین تغییرات و استاندارد‌های ارزیابی وندورلیست تهران بزرگ است. این شرایط ممکن است در دوره‌های آتی دستخوش تغییرات مجدد بشود، بنابراین همواره آخرین نسخه از شیوه ارزیابی و امتیاز دهی را مطالعه بفرمایید.

برای کسب اطلاعات و ثبت نام در سامانه ارزیابی پیمانکاران كالا و خدمات وندورلیست تهران بزرگ، نشانی اینترنتی https://tenders.tbtb.ir/producers/default/ در دسترس متقاضیان قرار گرفته است که می‌توانند با مراجعه به آن مراحل ثبت نام خود را طی نمایند. اما ضروری است پیش از رجوع به این صفحه نکات زیر را مطالعه نمایید تا فرایند ثبت نام شما با مشکل مواجه نشود.

  • اگر برای نخستین بار به صفحه ثبت نام مراجعه می‌کنید، حتماً «تأمین کنندگان کالا» یا «تأمین کنندگان خدمات» را مشخص نمایید. تامین کنندگان کالا شامل شخصیت‌های حقوقی تامين کنندگان و سازندگان می‌شود و مقصود از تامین کنندگان خدمات شخصیت‌های حقوقی مشاورین و پیمانکاران است.
  • در ادامه شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت خود را می‌بایست درج نمایید و پس از آن ضمن تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده، برای خود یک رمز عبور جدید تعریف کنید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام ورود مجدد برای بررسی وضعیت درخواست وندورلیست تهران بزرگ و یا سایر اعمال مربوطه، کد اقتصادی یا شناسه ملی شما به عنوان نام کاربری شما در نظر گرفته می‌شود (فقط نیاز به ورودی یکی از آیتم‌های کد اقتصادی یا شناسه ملی یا پست الکترونیکی می‌باشد).
  • در صفحه بعدی می‌بایست کلیه صفحات اساسنامه شرکت به همراه آخرین تغییرات روزنامه رسمی‌اسکن شده را مطابق با شرایط درج شده در سایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ بارگذاری نمایید و در ادامه نیز کلیه تغییرات خود را ذخیره کنید (بسیار مهم).
  • به منظور ورود اطلاعات خواسته شده برای ثبت درخواست عضویت در وندورلیست تهران بزرگ، برای تأمین کنندگان کالا 10 صفحه، و برای تأمین کنندگان خدمات 11 صفحه در نظر گرفته شده است، که با تکمیل اطلاعات هر صفحه و سپس ذخیره آن می‌توانید به صفحه بعدی بروید.
  • از آن جایی که پس از ثبت نهایی و تأیید پایانی امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد، بعد از ورود اطلاعات حتماً یک دور همه موارد را چک کنید و بعد دکمه تأیید نهایی را بزنید. در صورتی که درخواست عضویت در وندورلیست تهران بزرگ برای شما تأیید نهایی شود، پرونده شما برای ارزیابی و امتیازدهی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • در زمان بررسی پرونده در صورت ناقص بودن و یا وجود اشکال در ورود اطلاعات و مستندات توسط شرکت متقاضی، ارزیاب موارد را برای هر صفحه بطور جداگانه در موارد اصلاحی وارد می‌نماید.
  • به همین منظور شرکت متقاضی عضویت در وندورلیست تهران بزرگ می‌بایستی نهایتاً یک هفته پس از ثبت نهائی اقدام به پیگیری روند ارزیابی پرونده خود نموده و با مراجعه به سیستم در صورت نیاز بخش‌های خواسته شده را اصلاح نماید.
  • پس از انجام ارزیابی تامین کنندگان کالا توسط ارزیاب، نسبت به هماهنگی و بازدید از خط تولید و سایر موارد آنان اقدام می‌شود و برای تامین کنندگان خدمات ، پس از انجام ارزیابی، امتیاز شرکت پیمانکار در بخش صفحه اول پس از ورود درج و پیمانکار قادر به مشاهده آن می‌باشد.

برخی کالاهای مورد تأیید شرکت‌های برق ایران

بنابراین بهتر است پیش از ارسال درخواست عضویت در وندور لیست شرکت‌های برق ایران حتماً با شرکت‌های مشاور که در این زمینه خدمات رسانی می‌کنند مشورت نمایید. برخی از شرکت‌های مشاور برای جلوگیری از بروز وقفه در پروسه ارزیابی یک سری اقدامات ارزیابی اولیه از مجموعه شما انجام می‌دهند که نتایج آن برای ادامه فعالیت‌های شما می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

آیا پس از ورود به وندور لیست می‌توان از استاندارد‌های مشخص شده تخطی نمود؟

ورود یک مجموعه صنعتی یا خدماتی به وندور لیست شرکت های برق ایران پایان ماجرا نیست. زیرا واحد ایمنی صنعتی در توانیر و شرکت‌های برق ملزم به انجام پایش‌های مداوم هستند. این مجموعه‌ها می‌توانند پیش از اتمام دوره ارزیابی وندور لیست، از شما درخواست کنند تا محصولات خود را برای پایش‌های مقطعی به یکی از آزمایشگاه‌های مجاز ارائه نمایید. در صورت عدم رعایت استاندراد‌ها به لیست سیاه منتقل خواهید شد و بازگشت شما به وندور لیست شرکت‌های برق ایران بسیار دشوارتر از مجموعه‌های جدید خواهد بود.

همچنین استاندارد‌هایی که آزمایشگاه‌های معتمد و یا شرکت‌های برق به شما می‌دهند مدت‌دار است و در صورت اتمام آن حتی اگر در میانه دوره وندور لیست قرار داشته باشید تا زمان تعیین تکلیف نتایج ارزیابی مجدد به لیست انتظار عرضه کنندگان منتقل می‌شوید. بنابراین زمانی که یک شرکت خدماتی یا واحد صنعتی وارد وندور لیست شرکت‌های برق ایران می‌بایست تا پایان دوره نسبت به تعهدات خود پایبند باشد، در غیر این صورت امتیازات زیادی را از دست خواهد داد.

507 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط