لاین گارد

لاین گارد یا آرموراد؛ یراق آلاتی برای محافظت و تقویت خطوط انتقال و توزیع

1329 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید لاین گارد یا آرموراد چیست؟ این محصول از جمله یراق آلات جانبی بوده که از آن به جهت محافظت و تقویت هادی آلومینیومی و فولادی استفاده می‌شود. این دسته از محصولات نقش بسیار مهمی در محافظت از خطوط انتقال و توزیع نیروی برق یا کابل‌های مخابراتی در برابر آسیب‌های فیزیکی دارند. در ادامه این راهنما با آرموراد بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره لاین گارد یا آرموراد بدانید!

ویژگی های ساختاری لاین گارد

لاین گارد چیست؟

همان‌طور که گفته شد، این تجهیز برای محافظت از خطوط توزیع و انتقال برق در برابر آسیب‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که با بهره‌گیری از این تجهیز می‌توان از خطوط برق در برابر حیوانات و سایر فاکتورهایی که می‌توانند با قطع نمودن کابل‌ها موجب خسارات مالی و حتی جانی شوند، محافظت کرد.

نشستن پرندگان بر روی کابل‌ها، وزش باد و شرایط جوی مختلف، صدماتی که جوندگان به سیم و کابل‌ها در خطوط توزیع و انتقال برق وارد می‌کنند، می‌توانند موجب قطع شدن، تاب برداشتن، اتصال فازها به هم دیگر و همچنین پیچ خوردن هادی‌های هوایی شوند که تمامی این‌ها مشکلاتی را به وجود خواهند آورد. برای جلوگیری از صدمه دیدن کابل‌ها در خطوط توزیع و انتقال برق می‌توان از تجهیزی تحت عنوان لاین گارد بهره برد.

این محصول از متریالی با درجه کیفی بسیار عالی و مقاوم تولید شده و به همین دلیل در برابر شرایط جوی نامساعد می‌توانند مقاومت خود را به خوبی حفظ نماید. در حقیقت، طراحی منحصربه‌فرد و مقاوم این محصولات باعث شده که آن‌ها بعد از مونتاژ شدن بر روی خطوط به مدت طولانی ثبات خود و همچنین شبکه را حفظ کنند.

انواع لاین گارد بر اساس عملکرد

کاربرد های مختلف لاین گارد_ها

این تجهیزات در حقیقت نوعی محصولات پیش ساخته کارخانه‌ای محسوب می‌شوند که احتیاجی به اعمال تغییرات ساختاری چندانی بر روی آن‌ها در محل نصب وجود ندارد. به طور معمول این تجهیزات در ساختار خود از مواد سازگار با هادی سیم‌های هوایی یا سیم ارت بهره برده و عمدتاً برای کارکرد بر روی گیره‌های تعلیق نصب خواهند شد. ویژگی‌های ساختاری این تجهیزات بدین صورت بوده که می‌توانند هادی‌ها و سیم ارت را به بهترین شکل ممکن در بر بگیرند.

یراق آلات مذکور بدون این که نیازی به ابزار خاصی داشته باشند، تنها با کمک دست بر روی هادی مونتاژ خواهند شد، اما در زمان استفاده از آن‌ها بایستی که یک سری نکات رعایت گردند. اولین مورد این که از لاین گارد تولید شده از جنس آلیاژ آلومینیوم در هادی‌های فاز و از نوعِ فولاد با روکش آلومینیومی به منظور ایجاد ارت بهره‌گیری می‌شود. علاوه بر این، باید به این نکته نیز توجه داشت که استحکام این یراق آلات نباید کم‌تر از 95 درصد استحکام هادی که روی آن مونتاژ می‌شوند، باشد. در ادامه با دو دسته مهم از آرمورادها آشنا خواهیم شد:

لاین گارد پیش ساخته به منظور محافظت از کابل

این دسته از یراق آلات تنها برای محافظت از کابل تولید شده‌اند و قادر هستند هادی‌ها را در برابر شرایط خاص مقاوم کنند. قابل ذکر است که در این تجهیزات جریان وجود دارد؛ از این رو در زمان نصب و حذف آن‌ها بایستی به نکات ایمنی توجه زیادی شود.

این دسته از تجهیزات به منظور محافظت از کابل‌ها از ویژگی‌های ساختاری زیر برخوردار هستند:

  • کاهش میزان سایش: دو لایه پیش ساخته هادی‌های خطوط بالای سر را پوشانده و از آن‌ها در برابر سایش محافظت خواهند کرد.
  • ضد خوردگی: یراق مذکور برای مقاومت در شرایط تهاجمی محیطی طراحی شده‌اند؛ از این رو ضمن ماندگاری بالا از هادی‌ها در برابر خوردگی نیز محافظت خواهند کرد.
  • نصب ساده: لاین گارد پیش ساخته فرآیند نصب و اجرای بسیار ساده‌ای دارد؛ به طوری که برای انجام مراحل نصب آن به استخدام نیروی کار نیازی نخواهید داشت.
  • خطوطی که به کمک تجهیزات مذکور محافظت می‌شوند، با تمامی سخت‌افزارهای شبکه سازگار خواهند بود.
  • از این دسته تجهیزات به طور گسترده در ADSS، ACSR، OPGW، AAAC بهره‌گیری می‌شود.

لاین گارد مناسب برای تعمیر یا برقراری اتصال هادی‌های آسیب‌دیده

درج کد های رنگی روی لاین گارد

این دسته از یراق آلات معمولاً بر روی پایه هادی‌های آلومینیومی ساخته شده و ضمن ایجاد استحکام در خطوط، منجر به تقویت جریان خطوط آسیب دیده یا متقاطع نیز خواهند شد. زمانی که هادی‌ها یا سیم‌های ارت دچار آسیب می‌شوند، می‌توانیم از میله‌های مذکور به منظور اطمینان از بازیابی استحکام و رسانایی صد در صدی بهره ببریم. تفاوت این مدل از آرموررادها در مقایسه با نمونه قبلی، در رسانایی الکتریکی بالای آن‌ها است؛ به این معنا که ضمن ویژگی‌های ضد سایش و خوردگی، نصب بسیار ساده و غیره، خواص رسانایی بسیار بالایی نیز دارند. در نتیجه، بعد از اتصال بر روی هادی آسیب دیده یا قطع شده، به صورت عادی انتقال پیدا خواهند کرد.

مهم‌ترین نکات خرید آرمورراد

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان تهیه این تجهیز در نظر داشته باشید، درجه حرارت‌بندی آن است. درجه حرات‌بندی باید با محل نصب و همچنین اهداف کاربری مطابقت داشته باشد؛ به عنوان مثال در گیره‌های تعلیق می‌توان از این محصول با درجه بالای 250 درجه سانتی‌گراد بهره برد.
  • محدوده قطر این تجهیزات با یک دیگر متفاوت است؛ در زمان خرید بایستی محدوده مناسب هادی‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • اندازه هادی اسمی برای مصارف مختلفِ این محصول متغیر است.
  • اکثر تجهیزات مذکور از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم تولید شده‌اند؛ بهتر است ماده‌ای را انتخاب کنید که بتواند نیازهای خاص خطوط انتقال و توزیع مورد نظر شما را برآورده سازد. در حقیقت، نوع هادی مورد نظر می‌تواند تعیین‌کننده نوع متریال اولیه مناسب برای لاین گارد باشد.
  • چنان‌چه در طول یک خط از گارد لاین‌هایی با مواد اولیه گوناگون استفاده شود، ممکن است که در شبکه توزیع مشکلاتی پیش بیاید.

سخن پایانی

در این راهنما با لاین گارد یا آرمورراد آشنا شدیم و دانستیم که از این یراق آلات به منظور محافظت و همچنین تقویت خطوط توزیع و انتقال استفاده می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون گارد لاین‌ها دارید؟ به نظر شما در زمان استفاه از این یراق آلات چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون آرموررادها با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

1329 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط